Pagina 1 van 1

merktekens vliegwiel boxermotor (distributie)

Geplaatst: di jul 02, 2013 20:27
door jeroenbos
Hallo

Even een technisch vraagje.
heb 2 streepjes op mijn vliegwiel staan.
De riemen zijn eraf geweest met renovatie nou ploft de auto bij het loslaten van het gas na mijn mening scheelt er een tandje aan kan iemand mij vertellen als ik de merktekens van de nokkenas boven aan heb staan zodat je ze door het kijk gaatje van de distributie kap kunt zien waar het merkteken op het vliegwiel moet staan.

in het handboek praten ze over een T maar ik zie 2 strepen ongeveer 2cm uitelkaar

Hoor het graag

Mvg Jeroen

RE: merktekens vliegwiel boxermotor (distributie)

Geplaatst: di jul 02, 2013 20:58
door jeroenbos
Net even de bougie uit cylinder 1 gehaald de zuiger staat helemaal bovenin.
Dus je zou zeggen dat ie goed staat.

RE: merktekens vliegwiel boxermotor (distributie)

Geplaatst: di jul 02, 2013 22:16
door bert308
Inderdaad, met een schroevendraaier door het bougie gat voorzichtig testen of de zuiger precies bovenin staat en dan zou je de T op het vliegwiel moeten kunnen zien. Ook moeten dan de merktekens op de nokkenassen kloppen, eventueel de krukas nog 360 graden doordraaien want de nokkenassen lopen half zo snel als de krukas.

RE: merktekens vliegwiel boxermotor (distributie)

Geplaatst: di jul 02, 2013 22:40
door high fidelitaly
zou toch even met meetklok meten (weet dat het niet gemakkelijk is bij boxer)
een verdraaiing van 0.5-1cm aan het vliegwiel is niet zo nauwkeurig te zien met schroevendraaier in bougiegat.

kan je de T echt niet zien? eventueel met kraspen wat proper maken.
of zit er juist daar een gaatje geboord om het vliegwiel te balanceren?

RE: merktekens vliegwiel boxermotor (distributie)

Geplaatst: do jul 04, 2013 13:29
door Italman
Weet niet als het wat kan zijn maar ooit (= 12 jaar geleden, een jeugdzonde zeg maar) ook eens riemen op mijn boxer (1.7IE) vernieuwd. Merktekens nokkenassen netjes in de gaatjes van de kappen gezet en merkteken krukas netjes in het kijkgat. Toch ook niet 100% draaien zoals het moest en ploffen (en veel harder klinken zoals een subaru turbo boxer, of een carbs boxer met broodtrommels wel gaaf 8) ).
Bleek op het ene nokkenas tandwiel 1 merkteken te staan, en op de andere nokkenas 2 merktekens (met 1 tandje tussen, al weet ik dat niet meer 100%).

Beide nokkenassen gezet met 1 streepje in het kijkgat, nooit op gelet dat er 2 merktekens stonden op 1 van de twee. Bij die met 2 merktekens moest de tand tussen de merktekens gecentreerd staan.
Riem herlegd, draaide terug zoals het hoorde en weg was mijn diepe roffel (in ruil voor wat pk's :wink: )

Wie weet...