Pagina 1 van 3
Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 14:39
door matramurena
Hoi,
Mijn v6 12v uit een Alfa 164 wordt te heet. Na een minuut of 20 gebruik stond alles te koken... Vreemd genoeg was de radiateur niet warm. Hierdoor verdenk ik de thermostaat ervan defect te zijn en wil deze gaan testen door hem in een pan water te verwarmen en te zien of hij open en dicht gaat.
Mocht deze inderdaad stuk zijn, is het dan bij deze motor mogelijk een stuk zonder thermostaat te rijden? Of is het een dubbelwerkend systeem waarbij dat niet mag/kan? De wagen staat nameijl nu gestald bij mijn schoonouders en ik zou hem graag naar mijn huis rijden (+/- 70 km)
Groet,
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 14:42
door Robkg
Oe, komt er weer een update?
Jammer dat de thermostaat kapot is, kan je helaas niet helpen of je zonder kan rijden of niet.
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 15:12
door Terence Q4
Zonder de thermostaat kan je rijden , hetzelfde effect als thermostaat die open blijft staan , Dus de motor zal niet goed opwarmen.
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 15:12
door bralfa
Martijn heb je t koelsysteem goed ontlucht? Is bij een V6 echt nodig.
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 15:32
door matramurena
Ik heb hem ontlucht door druk op het reservoir te zetten en de aftap bovenop de thermostaat open te draaien.
Update zal binenkort inderdaad eindelijk komen.
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 17:50
door cmva
Druk op t reservoir te zetten?

gewoon koelvloeistof erin, kachel opwarm en even laten draaien zonder dop,eventueel na afkoelen op peil zetten,ontluchten niet nodig.en ik heb er al wat gehad

RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 18:03
door bert308
Misschien zit in de Matra de radiateur of reservoir lager dan bij de donor auto.
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 18:12
door matramurena
Het reservoir zit hoger dan het motorblok, dus ik heb het reservoir gevuld en hier even wat uchtdruk op gezet om de vloeistof zo ver het systeem in te krijgen totaan de thermostaat. De radiateur zit zo'n 3 meter vóór het motorblok, dus in die leidingen zit in het begin ook veel lucht...
Ik zal morgen eens gaan klussen en zien of de thermostaat vast zit of nog goed werkt... Hopelijk heb ik genoeg koelvloeistof gehaald.
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 19:05
door Ton
Waterpomp ??
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 19:40
door matramurena
Waterpomp is mijn tweede "verdachte" in deze zaak.... Na de thermostaat getest te hebben komt deze aan de beurd.
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 19:50
door Brul(tm)
Defetce waterpomp lijkt me makelijker vast te stellen zonder al te veel inspanningen

RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 20:07
door matramurena
Als de pomp helemaal niets zou doen dan lijkt me dat ik al voor de 20km rijden problemen gehad zou moeten hebben.. Of valt dat mee? Toen het koelvloeistof rond de 90 graden was heb ik nog even een spurtje naar de 150 durven maken. Ging fantastisch moet ik zeggen! Een paar km's verder kwam het stoom er opeens uit.....
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: vr jun 14, 2013 21:00
door Brul(tm)
Je zou even kunnen kijken of je koelvloeistof terug ziet stromen.
Met de hand een beetje gas geven, dan zou het sneller/meer volume moeten gaan stromen
Thermostaat zou je met voelen aan de slangen ook diagnose kunnen stellen.
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: za jun 15, 2013 22:15
door matramurena
Vandaag heb ik de thermostaat eruit gehaald. In een pan met water getest en hij doet precies wat hij moet doen.... Openen bij 96 graden. Mijn idee is dat dit wellicht te laat is voor de Murena omdat de radiateur 3 meter naar voren zit. Wellicht dat ik beter een thermostaat kan plaatsen die rond de 85 graden opent? Maar bestaat zo een voor in het zelfde huis?
Tevens viel mij op dat in "koude" toestand de thermostaat ook al op een kiertje open staat. Is dat normaal?
Groet,
Martijn
RE: Oververhitting V6
Geplaatst: zo jun 16, 2013 11:07
door gtv-racer
Is dat niet een beetje laat 96 graden
