Pagina 1 van 2
Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 09:25
door zbo67
Heren techneuten zoals boven de jtd start slecht bij koude motor.
Het is een beetje apart zolang je start loopt de motor zeg maar, laat ik echter de startknop los motor uit.
Start je door slaat hij bokkend aan en een seconde later loopt hij vlak en goed op vier cilinders.
De computer slaat geen storing op (drie maal uitgelezen) wel geeft hij soms de melding kvs temp hi "ga naar de dealer" heb dus nu uit voorzorg de kvs zender vervangen kost maar een paar euro en makkelijk te doen.
Echter probleem was maar kort opgelost, moet ik zoeken in slechte gloeipluggen, de tor heeft 120k gelopen en net onderhoud gehad.
Klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd, maar als ik met mecanics spreek stellen ze nooit klepspeling bij de jtd's.
Graag uwen ideen want de wagen rijd verder goed, maar de liefde word weer eens getest.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 11:56
door Gtv4
uitlezen en verschillende parameters checken!
Hoe is de raildruk tijdens starten en wat zijn de correctie waarden van de injectors?
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 13:01
door AR823
Gloeibougies kunnen een rol spelen, maar in dit geval zouden ze plots allemaal stuk zijn. Controleer of het gloeisysteem werkt.
Het lijkt er erg op dat je lucht in het brandstofsysteem krijgt.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 14:30
door Bog75
Ik had vergelijkbaar iets door kapotte egr klep
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 18:03
door Alfa Nord
Klopt wat Bog75 zegt, vervang je EGR klep maar!
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: za jun 01, 2013 18:09
door B. de Haan
Grote kans dat je EGR klep blijft open staan.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: ma jun 03, 2013 11:55
door Hylke
Het slechte starten is een bekend probleem bij de 159 JTDm.
Bij mij lekken de verstuivers niet, zijn de gloeibougies in prima staat en ook de EGR is prima.
De accu en dynamo zijn recent vervangen, evenals de koppelingspedaalsensor en de massa van de startmotor.
Toch gaat starten lastig. Enige oplossing is twee keer voorgloeien.
Dus: sleutel erin, wachten totdat gloeispiraaltje uit is, sleutel eruit en dan opnieuw gloeien, daarna gaat starten zonder problemen.
Als je er eenmaal aan gewend bent, wordt het een automatisme.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: ma jun 03, 2013 12:25
door zbo67
Heren dank voor de info.
EGR kunnen we afstrepen is afgeblind dus buiten spel.
Heb ook de gloeistiften vervangen en recent was het brandstoffilter al vervangen.
Hylke kon wel eens gelijk hebben gloei je twee keer geen probleem, maar dan loopt ook de brandstofpomp twee keer, dus wellicht druk aflezen bij een start zou dit kunnen uitsluiten.
We gaan eerst naar Frankrijk voor het goede doel, en dan gaan we verder zoeken.

RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: di jun 11, 2013 22:50
door Helmpje
Mijn jtd had dezelfde problemen. Sinds de motor een Squadrakuur heeft ondergaan, dus ook de egr dicht en ik altijd netjes wacht totdat het display aangeeft dat je " mag" starten is het probleem voorbij.
Oh,ja btw mijn startmotor is ook rechtstreeks aangesloten, dit is een standaard alfa modificatie.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: wo jun 12, 2013 09:23
door Engine
Bij mijn 156 JTD vroeger had ik ook altijd dit probleem. Door 2x het contact even aan te zetten voor het starten was er niets aan de hand. Ook was er bij een start kort na het afzetten niets aan de hand (zelfs zonder extra keer contact). Parameters uitgelezen en gezien dat de rail druk even nodig heeft voordat ie de 200bar voorbij gaat (pas boven 200bar worden de injectoren ingeschakeld). Oorzaak lag in het lage druk brandstof systeem wat langzaam leeg liep waardoor de hoge druk pomp eventjes niets had om door te pompen. Bij 2x contact aan draait de pomp in de tank ook en vult ie het leeggelopen deel aan.
Na lang zoeken bleek ik een minimale lekkage te hebben aan de water aftapplug van het dieselfilter. Maar elke kleine lekkage in dat lage druk brandstof deel heeft dit tot gevolg.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: do jun 13, 2013 09:39
door zbo67
Vandaag gaat de jtd uitgelezen worden bij koude start, gister de wagen aangeboden voor apk .
Duidelijke instructie aan de technisian meegegeven eerst de examinar eraan dan starten, hopelijk vangen we het probleem.
De techneuten aldaar denken aan een combi klepje en verminderde opbrengst van brandstof opvoerpomp.
Mischien kan ik nog een extra checkvalve in het brandstofretour systeem aanbrengen, mocht het niet gevonden worden.
Als er mensen zijn die een protocol weten van de startsequence dus in stappen wat waneer gebeurt vanaf contact aanzetten tot startknop indrukken houd ik mij aanbevolen.

RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: do jun 13, 2013 19:07
door zbo67
Zonet de jtd opgehaald incl verse apk.
Vanmorgen is de techneut aan het meten en testen geslagen helaas geen schokkende dingen brandstofdrukken zijn goed tijdens starten meer dan 500 bar snel omhoogkomend, iets inzakkend bij doorstarten echter niet onder de 400 bar laagste drempel is 300 bar geen pissende verstuivers (zijn als nieuw ) klepspeling gecheckt een inlaat is te nauw 0.10 moet 0.35 zijn maar is ook geen reden voor slecht starten, startsnelheid startmotor is goed accu is goed.
Waarschijnlijk moet het in de electronica gezocht worden, mechanisch zijn er nu veel zaken uitgesloten.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: do jun 13, 2013 19:18
door Hylke
Jammer dat er nog geen duidelijke oorzaak is gevonden.
Ik stoor mij er niet (meer) aan, maar het zou wel mooi zijn om uit te vinden wat nou het probleem is.
RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: do jun 13, 2013 21:51
door zbo67
Yep dat zou wat zijn zodat meer mensen het kunnen oplossen.
Een voledige electronische test gaat 4 werkuren kosten daar ben ik nog even niet aantoe zeg maar.
Re: RE: Slecht starten 159 jtdm 2007
Geplaatst: vr jun 14, 2013 07:00
door Gtv4
klepspeling gecheckt een inlaat is te nauw 0.10 moet 0.35 zijn maar is ook geen reden voor slecht starten,
Bedoel je dat er 1 cilinder een te strakke inlaatklepspeling heeft?
Een te strakke inlaat betekend compressie verlies, dus minder warmte ontwikkeling door te weinig comprimeren van de lucht.
Diesel is een een zelf ontbrander en heeft juist die compressie warmte nodig om te kunnen ontsteken!
Vergelijk het maar met een benzine motor die een slechte bougie heeft.
Het zou het slecht starten en het slecht lopen na koude start kunnen verklaren. (start op 3 cilinders en geeft dezelfde syptomen als 1 slechte gloeibougie)
Misschien moet je toch eens een compressie test laten uitvoeren om het mechanisch deel zeker uit te sluiten.