Pagina 1 van 2

Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: zo mei 26, 2013 22:35
door Gerrelt
Ik heb de distributie riemen van mijn Alfa 33 1.4 IE blok opnieuw moeten plaatsen, na het vervangen van de koppakkingen.
Alles heb ik weer op gemonteerd, en de riemen ingesteld, volgens de vraagbaak.

Dit was de oude situatie:
Afbeelding
De rode stippen geven de positie van de inkepingen op de nokkenastandwielen aan. Die zitten dus allebei op dezelfde positie.

Maar, na het opnieuw afstellen zitten ze zo:
Afbeelding
Tegenovergesteld ten opzichte van elkaar!!

Wat is nu de goede?

De vraagbaak is hier ook niet super duidelijk in. Bij het plaatsen van de tweede riem staat:
"Verdraai de krukas tot de zuiger van cilinder nr. 1 zich in het BDP aan het einde van de compressieslag bevindt."

Is dit nu gewoon "terugdraaien" (tegen de klok in) naar het BDP merkteken op het vliegwiel,
of
is het 1 slag verder draaien naar het BDP merkteken?

Dat laatste heb ik gedaan, en dat resulteert in de tegenovergestelde merktekens...
Wie oh wie heeft dit vaker gedaan en weet de positie van die inkepingen nog?

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: zo mei 26, 2013 22:45
door Hans33sw
je hebt per ongeluk de krukas 45' verdraaid laten staan?

Wat is bij jou de 2e riem? Met welke kant ben je begonnen?

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: zo mei 26, 2013 23:41
door Jens Hoorn
Let er ook op de jouw, op de foto, linker nokkenas zeer waarschijnlijk is versprongen. Dat doet ie als je een boxer op tijd zet en je haalt de riemen los. Je hebt toch niet verder zitten draaien zonder riemen?

En 1 arbeidscyclus zijn 2 rondes vande krukas! 2x draaien en je bent weer bij 0

Re: RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarrin

Geplaatst: ma mei 27, 2013 00:29
door Gerrelt
je hebt per ongeluk de krukas 45' verdraaid laten staan?
In de foto staat de krukas niet op het "1e cilinder BDP merkteken", maar op een willekeurige positie. Beetje verwarrend misschien zo...
Als ik in de oude situatie de 1e cilinder op BDP zet, dan staan beide nokkenaswiel inkepingen bovenaan, netjes in het midden van de distributiehuis gaten. Of onderaan, natuurlijk, maar dan moet ik de krukas een ronde draaien, en staan ze bovenaan.

In de nieuwe situatie staat 1 van de inkepingen onderaan, en de ander bovenaan.
Wat is bij jou de 2e riem? Met welke kant ben je begonnen?
De eerste riem is de achterste riem, die je er het eerste moet opleggen, aan de rechterkant van de foto. De tweede riem is de riem die je daarna er op moet leggen, degene aan de linkerkant van de foto.

Let er ook op de jouw, op de foto, linker nokkenas zeer waarschijnlijk is versprongen. Dat doet ie als je een boxer op tijd zet en je haalt de riemen los. Je hebt toch niet verder zitten draaien zonder riemen?
Ik heb de rode stipjes niet zo netjes geplaatst, daardoor lijkt het versprongen. Maar ze staan wel goed.
Ik heb alleen gedraaid aan de nokkenassen, nadat ik de krukas 45 graden na BDP 1e cilinder had gezet. Dan zou je de nokkenassen moeten kunnen draaien zonder schade.
En 1 arbeidscyclus zijn 2 rondes van de krukas! 2x draaien en je bent weer bij 0
Ik denk dat dat het is.
Het woordje "compressieslag" in deze zin zal de clou wel zijn:

"Verdraai de krukas tot de zuiger van cilinder nr. 1 zich in het BDP aan het einde van de compressieslag bevindt."

Ik heb de tweede riem op de uitlaatslag afgesteld in plaats van de compressieslag.
Ik had dus 2 slagen moeten draaien aan de krukas (of gewoon terug moeten draaien naar de BDP positie waarmee ik de eerste riem ook heb afgesteld).
Dan krijg je dus de oude situatie terug.

Hij liep ook altijd prima, dus dan zal dat hem wel zijn.

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: ma mei 27, 2013 18:09
door high fidelitaly
merktekens horen boven te staan, dus geen van beide juist?

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: ma mei 27, 2013 22:25
door Gerrelt
@high fidelitaly: In de foto's staat de 1e cilinder niet op het BDP teken, vandaar dat het in de eerste foto niet bovenaan staat.

Ik heb het nu de motor wel zo ingesteld dat beide merktekens bovenaan staan (netjes in het midden van de inspectiegaten van de distributiekappen).
En ik heb dan de 1e cilinder op het BDP punt (via merkteken op vliegwiel) en op de compressieslag.

Het staat nu dus zo:

Afbeelding
(plaatje in een andere werkplaatshandleiding online gevonden, komt dus niet uit de vraagbaak)

Re: RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarrin

Geplaatst: ma mei 27, 2013 22:36
door high fidelitaly
@high fidelitaly: In de foto's staat de 1e cilinder niet op het BDP teken, vandaar dat het in de eerste foto niet bovenaan staat.

Ik heb het nu de motor wel zo ingesteld dat beide merktekens bovenaan staan (netjes in het midden van de inspectiegaten van de distributiekappen).
En ik heb dan de 1e cilinder op het BDP punt (via merkteken op vliegwiel) en op de compressieslag.

Het staat nu dus zo:

Afbeelding
(plaatje in een andere werkplaatshandleiding online gevonden, komt dus niet uit de vraagbaak)
zo hoort het!

kan je het merkteken (T) op het vliegwiel goed zien? zo ja, geen probleem dan zit je juist
het gebeurt wel eens dat dit merkteken weg is door het balanceren van het vliegwiel (materiaal weggenomen)

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: ma mei 27, 2013 22:48
door Gerrelt
Yep merkteken, de "T" is goed te zien!

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: wo mei 29, 2013 13:17
door Gerrelt
In het "echt" ziet het er zo uit:

Het BDP teken op het vliegwiel via het inspectiegat:
Afbeelding

Het merkteken (inkeping / deukje) op het rechternokkenaswiel via het inspectiegaatje door de distributiekap:
Afbeelding

Hetzelfde voor de linker:
Afbeelding


Bedankt allen voor de hulp! 8)

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: wo mei 29, 2013 21:09
door high fidelitaly
nice job! :-)

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: wo mei 29, 2013 22:00
door Alessandro
Oké, op basis van deze info en plaatjes te samen met de foto van de rode stippen is het aannemelijk, dat de nokkenas aan de bestuurderszijde goed staat.

Maar!

Als ik me niet vergis, zitten er op de nokkenassen 180 graden verder precies dezelfde inkepingen. Die wetenschap (als dat dus klopt) samen met de foto van de rode stippen, doet me denken, dat de nokkenas aan bijrijderszijde toch 180 graden fout zou kunnen staan!

Ik zou dat even checken, voordat ik e auto zou gaan starten..... better safe, than sorry. ;)

Re: RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarrin

Geplaatst: wo mei 29, 2013 22:32
door high fidelitaly
Oké, op basis van deze info en plaatjes te samen met de foto van de rode stippen is het aannemelijk, dat de nokkenas aan de bestuurderszijde goed staat.

Maar!

Als ik me niet vergis, zitten er op de nokkenassen 180 graden verder precies dezelfde inkepingen. Die wetenschap (als dat dus klopt) samen met de foto van de rode stippen, doet me denken, dat de nokkenas aan bijrijderszijde toch 180 graden fout zou kunnen staan!

Ik zou dat even checken, voordat ik e auto zou gaan starten..... better safe, than sorry. ;)
dit is bij de 16V om de riemen op juiste spanning te brengen.

maar natuurlijk eerst motor eerst met hand eens ronddraaien.

Re: RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarrin

Geplaatst: wo mei 29, 2013 22:52
door Gerrelt
Als ik me niet vergis, zitten er op de nokkenassen 180 graden verder precies dezelfde inkepingen. Die wetenschap (als dat dus klopt) samen met de foto van de rode stippen, doet me denken, dat de nokkenas aan bijrijderszijde toch 180 graden fout zou kunnen staan!

Ik zou dat even checken, voordat ik e auto zou gaan starten..... better safe, than sorry. ;)
Bedankt voor de waarschuwing. Maar er zit maar 1 inkeping op het nokkenaswiel.
Ik heb hem met de hand al rondgedraaid, en dat voelde allemaal goed, en ik hoorde ook geen rare geluiden.
'T zou wel zonde zijn als het niet goed was, ik heb de motor ook nog een spuitbus-revisie gegeven: :wink:

Afbeelding

Re: RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarrin

Geplaatst: wo mei 29, 2013 23:02
door Rob75

Als ik me niet vergis, zitten er op de nokkenassen 180 graden verder precies dezelfde inkepingen. Die wetenschap (als dat dus klopt) samen met de foto van de rode stippen, doet me denken, dat de nokkenas aan bijrijderszijde toch 180 graden fout zou kunnen staan!
Ik denk dat je de markeringen op een Nord nokkenas bedoeld. Daar heeft een van de twee (ik dacht de uitlaat) een 180 graden versprongen markering. Maar voordeel daar is dat het op tijd zetten gebeurt met een zichtbare nokkenas. Het zou wel flauw zijn om bij een niet zichtbare nokkenas (zoals bij de latere boxers) een tweede merkteken te zetten.

Overigens doet mij dit denken aan de eerste keer de nokkenassen afstellen bij een 75 1.8ie na al zo's 50 keer de werkplaatshandleiding te lezen. Na montage van de ketting bleek de uitlaat 180 graden verkeerd te staan. Dus niet lopen. Na goed kijken en nadenken zag ik de fout. Dus, gewoon de handleiding volgen en alle details checken. Dan komt het echt goed. Te zien aan de laatste foto's klopt alles nu.

Succes,
Rob

RE: Distributieriemen 8V boxer op tijd zetten, verwarring...

Geplaatst: wo mei 29, 2013 23:51
door Alessandro
Mooi, hebben 'we' dat nog even met z'n allen gecheckt! :) (Kan iedereen met een gerust hard gaan slapen haha. ;) )

Bedenk ik me net, dat ik hier op tafel een mooie 33 nokkenas kandelaar heb staan ](*,) Dus ik had voor mijn vorige bericht al kunnen zien, dat er maar aan één kant inkepingen zitten in het nokkenaswiel. :oops:

Eind goed, al goed! 8)