je hebt per ongeluk de krukas 45' verdraaid laten staan?
In de foto staat de krukas niet op het "1e cilinder BDP merkteken", maar op een willekeurige positie. Beetje verwarrend misschien zo...
Als ik in de oude situatie de 1e cilinder op BDP zet, dan staan beide nokkenaswiel inkepingen bovenaan, netjes in het midden van de distributiehuis gaten. Of onderaan, natuurlijk, maar dan moet ik de krukas een ronde draaien, en staan ze bovenaan.
In de nieuwe situatie staat 1 van de inkepingen onderaan, en de ander bovenaan.
Wat is bij jou de 2e riem? Met welke kant ben je begonnen?
De eerste riem is de achterste riem, die je er het eerste moet opleggen, aan de rechterkant van de foto. De tweede riem is de riem die je daarna er op moet leggen, degene aan de linkerkant van de foto.
Let er ook op de jouw, op de foto, linker nokkenas zeer waarschijnlijk is versprongen. Dat doet ie als je een boxer op tijd zet en je haalt de riemen los. Je hebt toch niet verder zitten draaien zonder riemen?
Ik heb de rode stipjes niet zo netjes geplaatst, daardoor lijkt het versprongen. Maar ze staan wel goed.
Ik heb alleen gedraaid aan de nokkenassen, nadat ik de krukas 45 graden na BDP 1e cilinder had gezet. Dan zou je de nokkenassen moeten kunnen draaien zonder schade.
En 1 arbeidscyclus zijn 2 rondes van de krukas! 2x draaien en je bent weer bij 0
Ik denk dat dat het is.
Het woordje "compressieslag" in deze zin zal de clou wel zijn:
"Verdraai de krukas tot de zuiger van cilinder nr. 1 zich in het BDP aan het einde van de
compressieslag bevindt."
Ik heb de tweede riem op de uitlaatslag afgesteld in plaats van de compressieslag.
Ik had dus 2 slagen moeten draaien aan de krukas (of gewoon terug moeten draaien naar de BDP positie waarmee ik de eerste riem ook heb afgesteld).
Dan krijg je dus de oude situatie terug.
Hij liep ook altijd prima, dus dan zal dat hem wel zijn.