alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkant?

zo mei 26, 2013 10:29

Hallo,
Heb een Gt 1.9 jtd van 2005, met extreem bandenslijtage aan de binnenkant. Om de 18 000 km moet ik de banden vervangen.
Wagen is niet verlaagd en de bovenste draagarmen zijn al vervangen voor geluid (piepen).
Wiel uitlijning is ook al uitgevoerd en was goed. Nu zijn terug na 18 000km, banden aan binnenkant weg.
Weet er iemand soms of er een correctie kit bestaat om het camber op deze wagen goed te krijgen? Deze is bij deze wagens niet regelbaar.
Of heeft iemand hier soms een oplossing voor gevonden?
Bij de oude bovenste draagarmen heb ik gemakkelijk de bussen kunnen uitpersen, mocht er een correctie kit bestaan zou ik dit graag van jullie horen?
m.v.g.
Erwin.


alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Re: RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binne

zo mei 26, 2013 10:59

Heb ik ook gelezen, maar mijn wagen is niet verlaagd. Zou dit niet te veel camber geven dan.
En kan ik deze bestellen bij jou?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

zo mei 26, 2013 15:06

Nee, je kunt het niet bij mij bestellen. Wel bij de starter van dat topic. (Die woont trouwens in Zuid-Nederland, misschien handig voor jou vanuit België).

Met die kit krijg je niet meer camber. Dat wordt met de montage juist minder.

Maar als jouw auto niet verlaagd is en je hebt zo'n extreme bandenslijtage aan de binnenzijde, dan heb ik toch het gevoel dat iets niet goed zit.
- Misschien toch de uitlijning verkeerd? Kun je het uitlijnrapport hier eens plaatsen of opgeven wat de waardes van camber, caster en sporing zijn? (Teveel negatief camber kan een oorzaak zijn maar teveel uitspoor ook).
- Montage van die nieuwe bovenste draagarmen verkeerd gedaan? Weet iemand of je bijvoorbeeld aan de topmount iets fout kunt doen waardoor die in verkeerde positie staat (en daardoor de stand van de veerpoot verkeerd)?

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

zo mei 26, 2013 17:43

Heeft de gt niet misschien bij een eerdere eigenaar een knooitje gehad aan het onderstel?
Ken iemand die dezlfde problemen had kennelijk had een van de vorige eigenaren ooit iets geraakt en daar niks aan laten doen.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Re: RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binne

zo mei 26, 2013 20:09

Heeft de gt niet misschien bij een eerdere eigenaar een knooitje gehad aan het onderstel?
Ken iemand die dezlfde problemen had kennelijk had een van de vorige eigenaren ooit iets geraakt en daar niks aan laten doen.

Grt rogeralfa :driving:
Wagen is nieuw gekocht geweest. Nooit geen ongeval gehad.
En topmount kun je niet verkeerd monteren, er zit namelijk een pin in.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

zo mei 26, 2013 20:45

Ik snap het wel maar ken natuurlijk de historie niet vandaar :wink:

Succes met de oplossing dan maar.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

ma mei 27, 2013 17:34

Is de bandenslijtage altijd al gelijk geweest of is dit nogmaar sinds de laatste 2 sets?
156's en GT's zijn van nature allemaal wel bandenvreters aan de binnenkant vooraan.
Buitenkant kan er nog zeer goed uit zien terwijl de binnenkant al op de draad zit, mijn 156 had hetzelfde probleem en niets aan te doen. Kan me wel niet meer herinneren hoeveel km's ik met banden deed.
Heb wel regelmaltig banden voor en achter gewisseld om toch 'enigzins' rendement van de banden te krijgen... :wink:

Giovanni-24V
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 12:26
Locatie: Elst Utr

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

di mei 28, 2013 12:48

Bestel die aangepaste bovenste draagarmen van Bulletooth maar. Heb ze hier voor een klant gemonteerd, en het probleem was meteen opgelost. Op het oog was het verschil al enorm, de uitlijner stond me met grote ogen aan te kijken omdat ie niet begreep hoe er plots zo'n ding zonder veel teveel negatief camber op z'n brug beland was.

De enige vraag die ik mezelf bij dat set stel, is wat het op zeer hoge snelheden doet. Je past toch iets aan wat de fabriek niet zo bedoelt heeft.
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

di mei 28, 2013 13:07

Bocht eigenschappen worden er natuurlijk niet beter op met minder camber.... Heeft Alfa niet voor niks zo uitgedokterd.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binne

di mei 28, 2013 22:51

Bestel die aangepaste bovenste draagarmen van Bulletooth maar. Heb ze hier voor een klant gemonteerd, en het probleem was meteen opgelost. Op het oog was het verschil al enorm, de uitlijner stond me met grote ogen aan te kijken omdat ie niet begreep hoe er plots zo'n ding zonder veel teveel negatief camber op z'n brug beland was.

De enige vraag die ik mezelf bij dat set stel, is wat het op zeer hoge snelheden doet. Je past toch iets aan wat de fabriek niet zo bedoelt heeft.
Bocht eigenschappen worden er natuurlijk niet beter op met minder camber.... Heeft Alfa niet voor niks zo uitgedokterd.
Hier de bedenker en maker van de camber correctie kit!

Beide trekken vanuit het probleem van de topic starter conclusies die niet geheel correct zijn!

De camber correctie kit is bedoeld voor de Alfa's die vanwege verlaging een exccesieve hoeveelheid aan camber krijgen! Dat wil zeggen alles meer dan 35mm (gaat richting te 2 graden). Als je het topic goed hebben doorgenomen zie je dat het 1 graad compenseerd, met als neven effect de casterhoek licht verhoogd. (caster is wel gewenst, want naast een grote rechtuitstanbiliteit zorgt dit ook veel meer camber in de bocht en dat is wat je juist wel wilt!)
Resultaat!!! Zowel camber als caster volledig in fabriekspes!!

Dus kun je je Alfa fatsoenlijk uitlijnen wat UITSPOOR betekend op een voorwiel aandrijver, stuur met 1 graag negatief en een paar mm uitspoor briljant! Beter dan menig andere Alfa met meer camber en neutrale of zelf toespoor sporing om de banden 'te sparen'. (Koop dan gewoon meteen een Audi, die heeft van nature een vaag stuur gevoel).

Dan ben ik wel van mening dat als de GT in questie niet verlaagd is er 'iets mis is met de uitlijning'. Of dit nu ondeugedelijke draagarmen zijn of te veel uitspoor, dat valt niet te zeggen zonder de auto te zien/rijden en zonder een uitlijn rapport.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binne

wo mei 29, 2013 00:24

De enige vraag die ik mezelf bij dat set stel, is wat het op zeer hoge snelheden doet. Je past toch iets aan wat de fabriek niet zo bedoelt heeft.
Bocht eigenschappen worden er natuurlijk niet beter op met minder camber.... Heeft Alfa niet voor niks zo uitgedokterd.
Hier de bedenker en maker van de camber correctie kit!
Beide trekken vanuit het probleem van de topic starter conclusies die niet geheel correct zijn!
Hier een klant met ervaring:
Inderdaad verkeerde conclusies. Deze kit is bedoeld om een te groot camber (meestal wegens verlaging, dat was ook bij mij de oorzaak), wat niet afstelbaar is, toch terug te brengen naar de waarde zoals Alfa die bedoeld c.q. uitgedokterd had.

Dat is geen verslechtering van de standaard specs, maar juist een slechtere situatie veranderen naar hoe het wel moet zijn.

Echt geen nadelen op hoge snelheden of met bochteigenschappen, ik merk alleen maar voordelen (lees het hele topic door).



.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

wo mei 29, 2013 08:22

18000 km met een setje voorbanden? Welk merk banden en bij welke rijstijl?

Heb behoorlijk wat jaren gereden met verschillende 156's, standaard sportpakket tot 40mm verlaging. (ook met de 1.9jtd 16v)
Standaard hoogte geeft een mooie slijtage maar een setje michelin 215/45 17 is met regelmatig wisselen dan ook versleten bij 50 a 60dkm.
Voorbanden gaan zo'n 25dkm mee en zijn dan nog voldoende om 25dkm achter mee te hobbelen. Dit alles wel met een redelijk sportieve rijstijl. Bij de 40mm verlaging haalde ik ook nog de 50dkm met een setje maar dan wel scheef afgesleten.

Een standaard GT of 156 moet gewoon recht slijten, dus er zit iets fout in de uitlijning!
Zijn de bovenste draagarmen origineel of imitatie?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binnenkan

do mei 30, 2013 11:09

Je hebt de bovenste draagarmen al vervangen, maar hoe is de staat van de onderste? Ze hoeven dan wel niet te piepen, maar als de rubbers versleten zijn, kun je ook dit soort slijtage krijgen. Statisch is de uitlijning dan prima, maar zodra je gaat rijden verandert de uitlijning door belasting van de rubbers.

18.000 km met een paar banden is wel erg kort.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Giovanni-24V
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 12:26
Locatie: Elst Utr

Re: RE: Alfa GT van 2005 met extreem bandenslijtag aan binne

do mei 30, 2013 13:37

Bestel die aangepaste bovenste draagarmen van Bulletooth maar. Heb ze hier voor een klant gemonteerd, en het probleem was meteen opgelost. Op het oog was het verschil al enorm, de uitlijner stond me met grote ogen aan te kijken omdat ie niet begreep hoe er plots zo'n ding zonder veel teveel negatief camber op z'n brug beland was.

De enige vraag die ik mezelf bij dat set stel, is wat het op zeer hoge snelheden doet. Je past toch iets aan wat de fabriek niet zo bedoelt heeft.
Bocht eigenschappen worden er natuurlijk niet beter op met minder camber.... Heeft Alfa niet voor niks zo uitgedokterd.
Hier de bedenker en maker van de camber correctie kit!

Beide trekken vanuit het probleem van de topic starter conclusies die niet geheel correct zijn!

De camber correctie kit is bedoeld voor de Alfa's die vanwege verlaging een exccesieve hoeveelheid aan camber krijgen! Dat wil zeggen alles meer dan 35mm (gaat richting te 2 graden). Als je het topic goed hebben doorgenomen zie je dat het 1 graad compenseerd, met als neven effect de casterhoek licht verhoogd. (caster is wel gewenst, want naast een grote rechtuitstanbiliteit zorgt dit ook veel meer camber in de bocht en dat is wat je juist wel wilt!)
Resultaat!!! Zowel camber als caster volledig in fabriekspes!!

Dus kun je je Alfa fatsoenlijk uitlijnen wat UITSPOOR betekend op een voorwiel aandrijver, stuur met 1 graag negatief en een paar mm uitspoor briljant! Beter dan menig andere Alfa met meer camber en neutrale of zelf toespoor sporing om de banden 'te sparen'. (Koop dan gewoon meteen een Audi, die heeft van nature een vaag stuur gevoel).

Dan ben ik wel van mening dat als de GT in questie niet verlaagd is er 'iets mis is met de uitlijning'. Of dit nu ondeugedelijke draagarmen zijn of te veel uitspoor, dat valt niet te zeggen zonder de auto te zien/rijden en zonder een uitlijn rapport.

Proest..................... Ik lig dubbel! :D :D :D Koop dan gelijk een Audi, geniaal gevonden!

Thnx voor het beantwoorden van mijn vraag, dat was het enige wat ik me afvroeg. Blijkbaar heb je er goed over nagedacht. Heb het set zitten bestuderen voor ik het monteerde, en zelfs mijn nogal kritische instelling kon er vrede mee hebben :D

22.000km gingen mijn voorbanden altijd mee, meer niet. Wel in combi met de zware V6 in het vooronder. Voor enorme afstanden autobahn die wekelijks met het ding afgelegd werden, vond ik het belachelijk weinig. Uitlijning was perfect, draagarmen ook, en idd, toespoor op een voorwielaandrijver....................... NOT, dat hoort niet bij een 156! Dan is meteen al je stuurgevoel foetsie! :twisted: :twisted: :twisted: Dan maar wat vaker vers rubber. Ze sleten overigens hartstikke recht, enkel de binnenzijde zag er niet uit:

Afbeelding

Dit was het eerste set wat ik kaal reed, je begrijpt dat ik sindsdien wel even beter keek voor het zover kwam. 2 sets per jaar, 12 set's in 6 jaar tijd. Bij 3,5mm gingen ze er gewoon vanaf. Geen zin in klapbanden, en al helemaal geen zin in gezwabber bij 200km/u of harder op nat wegdek. Ook dan wil ik de rem vol in de ABS trappen en het stuur los kunnen laten zonder dat de auto op ongewenste plekken beland.
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”