Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 17:55

Hier wat verhandelingen over lekkage uit de zgn ' breather vents' :

http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... r-oil.html

http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... again.html

grtz, Frans

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

za mei 18, 2013 01:46

"Zaagauto" als je een Fabrieks orginele bak splijt, en je kunt geen vloeibare pakking vinden, moet je iets verder kijken naar de randen van de pasvlakken aan de buitenkant en vaak ook binnen.
Die bruine troep, die er bijna niet af te krijgen is, dat is vloeibare pakking (jaren 70)
Exact. Zonder vloeibare pakking zou de boel echt lekken. Die originele pakking is trouwens nog gewoon te koop van het merk permatex.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

za mei 18, 2013 01:48

Voor specifiek 105 serie kan je trouwens ook op het alfaspeed forum kijken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

ma mei 20, 2013 18:52

"Zaagauto" als je een Fabrieks orginele bak splijt, en je kunt geen vloeibare pakking vinden, moet je iets verder kijken naar de randen van de pasvlakken aan de buitenkant en vaak ook binnen.
Die bruine troep, die er bijna niet af te krijgen is, dat is vloeibare pakking (jaren 70)
Exact. Zonder vloeibare pakking zou de boel echt lekken. Die originele pakking is trouwens nog gewoon te koop van het merk permatex.

Gr DJ
Het doet me pijn, maar ik moet heer Zaag toch gelijk geven, kijk maar naar onderstaande scan uit een manual.
Afbeelding

En dit is ook niet vreemd want in de machinebouw komt het vaker voor dat tandwielkasten zonder pakkingen gemonteerd worden. Dit is beste manier om de lagers spelingsvrij op te sluiten.
Vergeet ook niet de de versnellingsbakken die wij tegenkomen al minimaal 30 jaar oud zijn en dat het niet ongewoon was dat een bak na ca.50.000km nieuwe synchromessringen moest hebben, dus de kans dat je een ongeopende bak vind is zeer klein en wat doe je als je de bak weer monteerd, vloeibarepakking op de pasvlakken want stel dat ie zou gaan lekken dan heb je een ontevreden klant.

Maar even terug komend op het oorspronkelijke probleem, ik zou een plaat karton oid. onder de auto leggen en de lekkage in de gaten houden wel regelmatig olie peilen. Zolang de lekkage niet te erg wordt en de bak goed blijft schakelen zou ik er verder niets aan doen.

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

ma mei 20, 2013 22:08

IK GA HET NOG NIET OPGEVEN !!!!!!!!
In hetzelfde manual ( 1975) 3 paginas verder staat " Remove all traces of old sealing compound from the joint faces, using care ......etc
Sealing compound = vloeibare pakking
Gasket = pakking
Nog weer 4 paginas verder staat " When reassembling the gearbox case the joint faces must be smeared with Permatex no. 3 jointing compound. No gaskets are used

Ben niet zo handig met Plakken en Kopieeren, hoop dat dit duidelijk genoeg is, lijkt wel geschiedenis les. Gr Jan

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

ma mei 20, 2013 22:26

IK GA HET NOG NIET OPGEVEN !!!!!!!!
In hetzelfde manual ( 1975) 3 paginas verder staat " Remove all traces of old sealing compound from the joint faces, using care ......etc
Sealing compound = vloeibare pakking
Gasket = pakking
Nog weer 4 paginas verder staat " When reassembling the gearbox case the joint faces must be smeared with Permatex no. 3 jointing compound. No gaskets are used

Ben niet zo handig met Plakken en Kopieeren, hoop dat dit duidelijk genoeg is, lijkt wel geschiedenis les. Gr Jan
Precies. Geen pakking, veel te dik, wel dun laagje vloeibare pakking.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

di mei 21, 2013 00:08

IK GA HET NOG NIET OPGEVEN !!!!!!!!
In hetzelfde manual ( 1975) 3 paginas verder staat " Remove all traces of old sealing compound from the joint faces, using care ......etc
Sealing compound = vloeibare pakking
Gasket = pakking
Nog weer 4 paginas verder staat " When reassembling the gearbox case the joint faces must be smeared with Permatex no. 3 jointing compound. No gaskets are used

Ben niet zo handig met Plakken en Kopieeren, hoop dat dit duidelijk genoeg is, lijkt wel geschiedenis les. Gr Jan
Je hebt groot gelijk, ik zou het ook niet zo maar opgeven..............
Maar jij hebt waarschijnlijk een ander handboek dan ik.
Ik heb hier de ''Shop manual Engine - Clutch - Gearbox'' Alfa Romeo uitgave 1008-R2, 12/68 4000
Daar kwam die eerste scan uit en daarin geen woord over vloeibare pakking.

Neem ik de Olyslager dan zie ik het volgende
Afbeelding

Lijkt me duidelijk genoeg.

Hier ligt ook nog een Duits handboek en ook daarin geen vloeibare pakking.

En uiteindelijk heb ik nog een Engels hand boek gevonden uit de serie ''The Autobook series of Workshop Manuals'' No.OWM724 en daarin hebben ze het op blz.75 wel over die Permatex, maarja dat boek is geschreven met de Engelse auto's in gedachte, die krengen lekken allemaal. 8)



We dwalen wel af van de vraag van de tipic starter.

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

di mei 21, 2013 10:41

Don ,Ik stop ermee, maar je moet toch nog even blz 71 van OWM 724 doornemen, Dit is trouwens"HET " Alfa boek
Trouwens Italianen kunnen ook behoorlijk lekken.

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

di mei 21, 2013 20:26

Dit is wat Wim bij Goos van Pelt al jaren gebruikt voor de talloze bak revisies die hij daar gedaan heeft.

Works for me.

Afbeelding
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

ma mei 27, 2013 15:05

na alle technische antwoorden een compleet niet-technisch antwoord: je vraagt ook of iemand nog een adresje weet. Ben je op zoek naar een adresje rondom Enschede of staat de Spider van je vader ergens anders?
Maakt niet uit. Het is voor ons geen probleem de bak binnen een straal van 200 km weg te brengen!

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

ma mei 27, 2013 15:10

Mannen, allemaal bedankt voor de input! Ik zal alles voorleggen aan de monteur als we het na de zomer gaan bekijken/bespreken/aanpakken. Ondertussen heb ik ook adresjes ontvangen waar ik terecht kan. Tot die tijd houden we het oliepijl en de lekkage scherp in de gaten. Eventuele aanvullingen zijn natuurlijk nog steeds welkom :)

Deze Alfist is in elk geval weer een stuk wijzer en ook wat meer gerust gesteld. Dit gaat wel weer goed komen :) Bedankt!

Terug naar “Algemene Technische vragen”