Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

'Revisie' versnellingsbak spider

wo mei 15, 2013 14:19

Mede-alfisti,

Mijn vader heeft sinds een half jaar een Spider type 4 in zijn bezit. En na de winterslaap ben ik met de Spider langs mijn Alfa monteur gegaan om er eens goed naar te kijken. Nu blijkt de versnellingsbak aan alle kanten iets te veel te lekken. Hij zegt dat de staat nu zo is, dat de bak jaarlijks kan worden bijgevuld en er dan mee doorgereden kan worden. Uiteraard is de betere optie om de bak open te halen, de pakkingen (en eventueel de lagers) te vervangen en hem dan weer netjes terug te hangen.

Helaas heeft mijn monteur weinig ervaring met Spiders-techniek en heb ik daar zelf ook geen adresjes voor. Als ik me niet vergis is het allemaal 105-serie techniek, dus misschien kunnen de 105-deskundigen hier mij meer vertellen.
- Wat kan er verwacht worden als de bak uit elkaar gaat (grote kans op andere dingen, zoals synchromesh oid)?
- Is er een goed adres om dit professioneel en betaalbaar te laten oplossen?
- Verdere tips/tricks? Misschien een goed adresje voor losse onderdelen, of is het er een goed adresje voor een betaalbare ruilbak?

Ik had zelf gevonden dat Sam van Lingen een ruilbak aanbied voor 750 euro. Ik heb nooit een bak hoeven wisselen, maar 750 euro lijkt mij veel geld om een bak te vervangen die perfect schakelt maar enkel lekt langs de pakkingen (en eventueel de lagers, moeilijk te zeggen).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

wo mei 15, 2013 17:29

Heb hier eenzelfde soort 'probleem' met de spider4 van mn vriendin.

Perfect schakelende bak maar 'lek als een mandje' (wat overigens pas serieus begonnen is na verversen met de door de kroon olie voorschreven olie, wellicht dat wisselen naar een ander merk olie nog verbetering kan brengen?)
Persoonlijk lig ik er niet heel wakker van, ieder voorjaar doe ik toch een inspectie/upgrade rondje voor de auto weer de weg op gaat en dan vul ik m wat bij. Bij de kilometrages die ze er doorgaans mee rijdt gaat er ook geen liter per jaar verdwijnen gok ik.
Die paar druppels op de vloer van loods, ach olie komt uit de grond tenslotte :lol: , vind het niet de moeite om daar de bak voor open te halen, laat staan een ruilbak voor te gaan monteren..

Ik zou in jullie geval een soortgelijke wijze toepassen en pas tot revisie overgaan als dit mechanisch vereist is (syncro's of lagers bv), niet eerder, is in mij ogen zonde centen. Daarbij, lekvrije Alfa motoren en bakken zijn mi zowiezo een utopie... :lol:

Grtz,fRank

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 12:36

Haha bedankt voor jouw reactie Frank. Het is inderdaad een optie, maar de olie komt op de uitlaat terecht en geeft af en toe een vervelende oliewalm in de auto. Dus als het betaalbaar op te lossen is dan wordt dat toch serieus overwogen. Nu de bak even goed schoonmaken en in de gaten houden waar en hoeveel hij lekt. Als het toch mee blijkt te vallen dan is jouw optie ook voor ons een optie.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 16:23

Weet je zeker dat die olie uit de bak komt?

Er zitten overigens bizar weinig pakkingen in een 105 bak... even tellen... Hmz... geen enkele... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 17:20

Wat zit er tussen alle 'schalen' van de buitenkant van de bak dan? De bak bestaat toch uit 6 buitendelen als ik me niet vergis?

Mijn monteur leek er overtuigd van. Nou is hij niet heel bekend met Spider techniek, dus hij kan het fout hebben. Maar hij is wel al 20 jaar alfa monteur en hoofdmonteur bij een dealer. Dus ik vertrouw er op dat hij er kijk op heeft.

Maar als er andere zwakke punten bij een Spider zijn die het kunnen laten lijken alsof de bak lekt, dan hoor ik het graag! Hij vertelde wel dat de vliegwielkering lek was, en dat de bak zelfs lekte bij de versnellingspook. Misschien dat dit iemand een belletje doet rinkelen?

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 17:48

Klopt, er zitten geen vaste pakkingen in de bak maar wel vloeibare. En natuurlijk olie keer ringen, als deze lekken is het voor en achter "nat".
Aan de voorkant komt de bakolie uit het kleine vierkante gat van het BELL HOUSE onder tegen het motorblok, goed ruiken, kan ook motorolie uit de krukas kering zijn.
Aan de achterkant is het moeilijk waar te nemen, olie wordt rondgeslingerd, hier ook ruiken.
Door het schuimen van de olie kan er ook olie boven uit de ontluchtingsgaten komen ,om dit schuimen tegen te gaan gebruik ik al jaren HPLS van WYNNS.
Op deze tube {+/- 10 euro } staat ook STOP LEAKS ik heb hier geen resultaten van gezien of gehoord, maar kan misschien helpen als de bak op de naden (vloeibare pakking ) lekt of door zweet.
Na het schoonmaken proberen vast te stellen waar het vandaan komt.
sccs Jan

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 18:12

Olie op de uitlaat zou hooguit veroorzaakt kunnen worden door de keerring van je telleraandrijving,olie langs de zijkant kan worden veroorzaakt door de rubber mof welke om je versnellingspook zit

grtz, Frans

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 20:35

Ik denk dat hij met de vliegwielkeerring de achterste krukaskeerring bedoelt en die is vaak lek doordat het een beetje een knullig ontwerp is en de keerring bij slijtende motor uit z'n zetel gedrukt wordt.

Die lekkage verspreidt zich idd over het bellhouse, de bak, de uitlaat etc. Enfin, zie post hier voor.

Overstromen via de schakeltoren heb ik echt nog nooit van gehoord.... Kan me dat alleen voorstellen bij een veel te volle bak (te veel olie dus).

Trouwens, als ik me niet vergis, hoort er zelf geen vloeibare pakking tussen de bakhelften... Heb dat zelf altijd een wiebelig idee gevonden maar het schijnt te werken... als je een fabrieksoriginele bak splijt, zit er niks tussen. Zit er vloeibare pakking tussen, weet je zeker dat ie al een keer uit elkaar is geweest.

"Handige additieven" die gouden bergen beloven ben ik nooit een voorstander van maar soit... wie ben ik? :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

do mei 16, 2013 21:30

na alle technische antwoorden een compleet niet-technisch antwoord: je vraagt ook of iemand nog een adresje weet. Ben je op zoek naar een adresje rondom Enschede of staat de Spider van je vader ergens anders?

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 08:16

Ik denk dat hij met de vliegwielkeerring de achterste krukaskeerring bedoelt en die is vaak lek doordat het een beetje een knullig ontwerp is en de keerring bij slijtende motor uit z'n zetel gedrukt wordt.

Die lekkage verspreidt zich idd over het bellhouse, de bak, de uitlaat etc. Enfin, zie post hier voor.

Overstromen via de schakeltoren heb ik echt nog nooit van gehoord.... Kan me dat alleen voorstellen bij een veel te volle bak (te veel olie dus).

Trouwens, als ik me niet vergis, hoort er zelf geen vloeibare pakking tussen de bakhelften... Heb dat zelf altijd een wiebelig idee gevonden maar het schijnt te werken... als je een fabrieksoriginele bak splijt, zit er niks tussen. Zit er vloeibare pakking tussen, weet je zeker dat ie al een keer uit elkaar is geweest.

"Handige additieven" die gouden bergen beloven ben ik nooit een voorstander van maar soit... wie ben ik? :lol:
Jack, "overstromen" komt zeker wel voor vaak auto's die hefitger gebruikt worden op circuit of rally. Olie gaat schuimen zoals Jan (Leuv) al aangaf ik gebruik daardoor al jaren speciale bakolie van Swepco die schuimen tegengaat en ook beter is voor de synchro's

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 09:10

Wat zit er tussen alle 'schalen' van de buitenkant van de bak dan? De bak bestaat toch uit 6 buitendelen als ik me niet vergis?

Mijn monteur leek er overtuigd van. Nou is hij niet heel bekend met Spider techniek, dus hij kan het fout hebben. Maar hij is wel al 20 jaar alfa monteur en hoofdmonteur bij een dealer. Dus ik vertrouw er op dat hij er kijk op heeft.

Maar als er andere zwakke punten bij een Spider zijn die het kunnen laten lijken alsof de bak lekt, dan hoor ik het graag! Hij vertelde wel dat de vliegwielkering lek was, en dat de bak zelfs lekte bij de versnellingspook. Misschien dat dit iemand een belletje doet rinkelen?
Check even of de rubbermof er goed op zit (of uberhaupt opzit). Als die niet goed zit, lekt hij inderdaad rondom de pook.

EDIT was al gemeld, sorry

Is overigens nooit echt erg, heb een 3500 km rally gereden zonder mof, kost maar 150 ml olie :-)

Lekken zijn overigens plassen onder de auto wat mij betreft, zou me niet echt druk maken over druppels.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 09:47

Lekken zijn overigens plassen onder de auto wat mij betreft, zou me niet echt druk maken over druppels.
An Alfa doesn't leak, it marks its spot.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 12:11

Jack, "overstromen" komt zeker wel voor vaak auto's die hefitger gebruikt worden op circuit of rally. Olie gaat schuimen zoals Jan (Leuv) al aangaf ik gebruik daardoor al jaren speciale bakolie van Swepco die schuimen tegengaat en ook beter is voor de synchro's
Is dat diezelfde die nu in Earl zit?

Ik zat nog te denken... (ai!)...als het de krukaskeering is die lekt... en dat "gelezen" wordt als de bak die lekt... dan wordt die bak natuurlijk steeds bijgevuld... misschien wel via de "toren" dus lekker propvol... dan gaat ie vanzelf wel een keer overstromen... ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Spider IV dusdanig op z'n falie krijgt dat ie echt schuimbekkend door het leven gaat...

Weer veilig geland trouwens? Ik heb een paar drijflichamen liggen voor uwes....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 14:47

"Zaagauto" als je een Fabrieks orginele bak splijt, en je kunt geen vloeibare pakking vinden, moet je iets verder kijken naar de randen van de pasvlakken aan de buitenkant en vaak ook binnen.
Die bruine troep, die er bijna niet af te krijgen is, dat is vloeibare pakking (jaren 70)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 'Revisie' versnellingsbak spider

vr mei 17, 2013 15:25

Dat zou inderdaad kunnen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”