Pagina 1 van 1

Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: wo mei 08, 2013 22:26
door Richard Kremer
Ik ga een nieuwe motorsteun in het staartstuk van mijn motor plaatsen.
Nu kreeg ik vandaag de nieuwe binnen en wat schets mijn verbazing de pen die er doorheen zit steekt aan de ene kant er verder uit als aan de andere kant (zie foto) terwijl het orgineel wat er nu nog in zit wel gelijk is.
Ik heb navraag gedaan bij de leverancier en die vertelde mij dat het zo hoorde.


Afbeelding

Nu is mijn vraag of iemand weet aan welke kant de lange zijde moet of andersom

Alvast bedankt

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: wo mei 08, 2013 23:18
door giuliettaevo
Volgens mij moest de lange kant aan de bestuurderskant. Dit omdat de motor eigenlijk scheef in de auto ligt. Als je voor de auto gaat staan en naar de motor kijkt en daar een lijn over heen bedenkt zie je dat hij feitelijk een beetje naar linksachter wijst in plaats van recht naar achteren. Het staartstuk zit dus iets verder richting de passagier.

Dit kun je ook zien aan de steunen die op de motor zitten. als je die stalen steunen tegen elkaar houdt zie je dat ze niet gelijk zijn terwijl de montage punten op de auto en op de motor wel gelijk zitten ten opzichte van elkaar. :wink:

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: do mei 09, 2013 21:38
door Richard Kremer
Klopt helemaal.

Ik heb vandaag nog even onder een andere 116 serie gekeken en het is precies zoals beschreven.
Bedankt voor de uitleg.

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: do mei 09, 2013 22:47
door giuliettaevo
No problemo... :wink:

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 16:11
door Ruben
Weet iemand ook waarom dit zo is, ben daar wel benieuwd naar....
De as tussen de motor en de bak staat wel recht lijkt me waardoor er op de voorste koppeling spanning komt te staan als de motor schuin staat...

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 21:30
door giuliettaevo
motor wordt recht getrokken onder belasting, dat scheelt wel iets.

Waarom ze dit zo gedaan hebben weet ik ook niet, lijkt mij ook geen geweldige uitvinding. Maar er zal toch vast wel een of andere Italiaan over nagedacht hebben vroeger. :)

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 21:37
door yuri 75 V6
Je krijgt er nét een haartje meer ruimte voor bij de schakelpook.

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 21:53
door giuliettaevo
Daar is dat versmalde deel van de as toch voor?

het hanglager zit trouwens ook iets uit het midden als ik het me goed herinner. :?

Re: RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 22:04
door yuri 75 V6
Daar is dat versmalde deel van de as toch voor?

het hanglager zit trouwens ook iets uit het midden als ik het me goed herinner. :?
Ja, die verjonging zit er ook niet voor niks natuurlijk. Maar een andere reden voor het scheef liggen kan ik me niet voorstellen.

Ik zie voor mijn geestesoog een laatste duurtest met de bijna-afgeronde eerste Alfetta in 1971. Testrijder Giuseppe zit vrolijk in de bak te roeen en er is ineens contact tussen de as en het schakelmechanisme omdat het heel spul ondertussen aardig is uitgelubberd. Een vloek volgt. Het ontwerp is immers al nagenoeg bevroren. De tunnel kan niet ruimer, en de verjonging in de as niet kritischer. Er moet een last minute cheap ass oplossing gebeund worden die 20 jaar in productie zal blijven... :lol:

RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 22:13
door giuliettaevo
Zo is het gegaan! :shock: Dat moet wel bij die idiote italianen. :lol:

Re: RE: Montage motorsteun in staartstuk 116 serie

Geplaatst: ma mei 13, 2013 23:11
door Matteomeubel
Zo is het gegaan! :shock: Dat moet wel bij die idiote italianen. :lol:
chop shop avant la lettre dus?? Ik meen hier ergens in de 'zoek-functie' wel eens over gelezen te hebben, maar waar...... #-o