Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Startproblemen 156 2.4JTD

do apr 25, 2013 12:05

Gisteren startte mijn 156 2.4JTD (2002, fase 3) ineens niet meer (draait wel rond maar slaat niet aan).
De auto had tevoren een paar ritjes gemaakt, dus motor nog redelijk warm.
Ik weet dat de accu slecht is, en de auto had een week gestaan.
Heb de auto uitgelezen, en er stond alleen een storing van het voorgloeisysteem in (maar er is 1 gloeiplug kapot, lampje knippert wel eens, echter deze kan er niet meer uitgedraaid worden, zit al jaren zo).
Zelf verdacht ik de BDP sensor, maar die ie het dus niet want die storing staat niet in het systeem.
Ook het lampje van de sleuteluitlezing is gewoon uit, dus dat functioneert ook.

Wat kan het nog meer zijn?
Alle relais bij de accu voetjes schoongemaakt.
Vannacht accu opgeladen, gestart, warmgereden, gestart, laten staan, gestart, enz. Geen problemen.

Nog opties?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alfa Nord
Guru
Guru

RE: Startproblemen 156 2.4JTD

do apr 25, 2013 13:17

Als de BDP sensor stuk is staat dat niet als foutmelding in het systeem. Waarschijnlijk dus wel stuk.

Alfa Nord
Guru
Guru

do apr 25, 2013 13:19

Gloeipluggen maakt niet uit, zelfs als ze alle 5 stuk zijn start de motor nog, tenzij het -40 is :wink:

Tonio
Guru
Guru

Re: Startproblemen 156 2.4JTD

do apr 25, 2013 23:35

Wat kan het nog meer zijn?
Alle relais bij de accu voetjes schoongemaakt.
Vannacht accu opgeladen, gestart, warmgereden, gestart, laten staan, gestart, enz. Geen problemen.
Nog opties?
Begrijp ik het goed dat hij eenmalig niet wilde aanslaan maar het nu weer wel normaal doet?

Misschien dan iets met de brandstofpomp?
Waarom ik daar aan denk: paar weken geleden (op die ijzig koude zaterdag...) zelf een pechgevalletje gehad met de 147 JTD. Tijdens het rijden op een 80 km-weg "hikte" de motor opeens even, en heel kort daarna viel hij uit. Terwijl dat gebeurde zag ik op het display de melding "storing managementsysteem". Verder hetzelfde verschijnsel als bij jou: motor wilde daarna wel starten maar niet meer aanslaan. De garage (en ikzelf) verdachten ook als eerste de BDP sensor. Maar die bleek het niet te zijn. De brandstofpomp deed niets meer. Vervangen, probleem opgelost.

Als jouw auto nu weer rijdt dan werkt de pomp, maar misschien is daar een slechte aansluiting waardoor die even gehaperd heeft?

Altijd leuk die technische diagnoses via internet aan auto's die je niet gezien hebt :lol:

(Edit: tekst aangepast omdat ik starten en aanslaan door elkaar gehaald had...)

.
Laatst gewijzigd door Tonio op zo mei 05, 2013 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Carbella
Member
Member

vr apr 26, 2013 16:07

Bij koude motor start ie dan wel? Ik denk idd dat je BDP sensor stuk is.

Ik heb er zelf nog eentje nieuw liggen van mijn oude 156 1.9 JTD. Ik hoor het wel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”