Gebruikersavatar
JoachimQV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 600
Lid geworden op: do jan 12, 2012 20:27
Locatie: Hoogeveen

Onregelmatig stationair en inhouden bij het rijden

vr apr 05, 2013 22:55

Hé mensen,

Mijn 145QV loopt zeer onregelmatig, zowel stationair als rijdend... het is bij mij begonnen met een soort schrapend geluid wat je goed kan horen door het luchtfilter (BMC). De motor lijkt dan even niet genoeg brandstof te krijgen en mist vermogen. Nadere inspectie leerde dat er een bobine stuk was. Inmiddels is de hele bobinerail vervangen, gasklephuis is schoon maar het probleem blijft...

Van iemand van het ARTC had ik ondertussen een Squadrachip en ECU overgekocht uit een 155 2.0 16V met hetzelfde injectiesysteem Motronic 10.4 In eerste instantie was ik zo stom om de hele ECU over te zetten op mijn 145. Die schoot dus in de startblokkering omdat de sleutelcodering gelinkt is aan de inspuitcomputer. Toch maar de chip overgezet op mijn eigen ECU. In eerste instantie werkte dat, alleen begon spontaan de koelfan te draaien terwijl de motor nog koud was. Daarbij brandde het lampje van de inspuiting. Storing dus. Nu is de ECU gereset en heb ik het hele spul weer teruggeplaatst en ben ik weer terug bij af...

Maar goed... ik kom er maar niet achter waar het probleem zit. Ik heb heb een aantal maanden geleden wel per ongeluk een keer helemaal leeg gereden dus ik verdenk de brandstofpomp ook, vooral omdat het probleem met uitleesapparatuur niet te vinden is.

De auto rijdt verder helemaal goed alleen als ie op temperatuur is en ik rij 130 op de snelweg dan "smoort" ie. Geef ik dan weer een beetje gas bij dan krijg ik met schokjes het vermogen wel weer maar echt lekker rijdt het niet. Stationair is het ook een drama want het toerental duikt af en toe enorm naar beneden (zelfs de dashboardverlichting wordt zwakker dus hij slaat dan bijna af). Vervolgens compenseert de inspuitcomputer het lage toerental en gaat ie weer naar 1200rpm, ook na een lange afstand gereden te hebben.

Zijn er mensen die dit herkennen en mij kunnen adviseren?


Gr. Kim

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Onregelmatig stationair en inhouden bij het rijden

di apr 09, 2013 10:16

Heb je zelf toegang tot uitlees apparatuur? Weet je hoe je data moet uitlezen (dus niet alleen foutcodes maar waarden als huidig toerental etc)?
Kijk eens naar de lambda sensor trims/integratoren (weet niet de preciese naam). Het klinkt namelijk een beetje of de motor aan de arm of rijk kant van zijn regeling soms tegen de limiet loopt, maar het blijft wat vaag (erg weinig info). Misschien dat we hier een begin kunnen maken.
Als het goed is zijn er 2 van die trims/integratoren; een ST (Short term) en een LT (Long term). Van de LT zou je gewoon de waarde willen weten, van de ST zou je de waarde willen weten als de motor goed loopt en wanneer deze smoort. Ook de lambda sensor zelf zou je de waarde van willen weten in beide situaties.
Verder; kan je iets merken aan hoe de uitlaatgassen ruiken (benzine lucht) en misschien de temperatuur van de katalysator (heel (bijna roodgloeiend of stinkend) heet of gewoon warm?

Dus; eerst hier maar eens beginnen denk ik
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Onregelmatig stationair en inhouden bij het rijden

di apr 09, 2013 12:05

9 van de 10 keer is dit valse lucht in het inlaat traject door scheuren in de rubbers.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Algemene Technische vragen”