Pagina 1 van 2

Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: di okt 04, 2005 22:21
door Kabouter
Vrijdag wil ik mijn aandrijfas wegens onbalans opnieuw laten balanceren bij Terberg. Nu vraag ik me af of alleen het achterste gedeelte (met de koppelingen) nodig is, of het gehele ding, incl. het steunlager.

Ik had eigenlijk geen zin om het gehele apparaat er voor niets onderuit te halen. Als dat wel moet, moet het steunlager er dan ook nog eerst van af?

Iemand ervaring mee?

Groeten, Bas

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: di okt 04, 2005 22:33
door psillen
Als je alleen het achterste deel laat balanceren, moet je wel zeker weten dat daarin de onbalans zit. Anders moet je de hele as laten doen.
Zijn de kruiskoppelingen nog goed? Indien versleten kunnen ze ook trillingen veroorzaken.
En als je toch de as eronderuit hebt, het lager is niet zo duur en de rubber waarin het gemonteerd zit is gewoonlijk door gaan hangen. Bij voorkeur vervangen.

In Halfweg zit een bedrijf dat echt verstand heeft van cardanassen. Ik ben er op advies van Arese geweest met de as van m'n Giulia. Ze heetten toen nog Unicardan. Ik geloof dat de naam inmiddels veranderd is.

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 07:29
door 1750GTV
Denk dat het onder deze naam is verder gegaan:

GKN Service Benelux B.V.
Haarlemmerstraatweg 155
1165 MK HALFWEG NH
Tel: 020-4070207

http://www.kellysearch.nl/nl-company-390091246.html

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 08:04
door @lfa@lgra
In zn geheel balanceren. :wink:, maar als dat recentelijk gedaan is en je hebt nu weer "onbalans?" denk ik dat er een kruisstuk gesneuveld is.
Monteer de Japanse GMB type GU 410 en je hebt dan tenminste betrouwbare kruisstukken. :wink:

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 09:05
door kroehlur
In zn geheel balanceren, ja, incl. de giubo. Wel iemand zoeken die hiermee om kan gaan want de as moet op een andere manier gemonteerd worden dan een gewoone cardan wegens de giubo.

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 09:46
door Giulia2000TS
Ik ken iemand die zich helemaal suf heeft gewerkt aan de kruisstukken. De nieuwe die je nu koopt hebben allemaal toch vrij veel speling. Is ook bij Terberg geweest en daar doen ze heel mooi werk. Maar half of geheel. Hij heeft het pas echt goed gekregen door op de brug de wielen te laten draaien, dan markeren en daarna balanceergewicht (slangklem) aanbrengen. Onder de auto is toch weer anders dan op de balanceermachine........... Succes! :thumbs:

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 10:52
door Kabouter
Thanks voor de nuttige reacties... maar wat is een giubo? Die donut voorop?

De kruisstukken zijn al vervangen, helaas niet door die Japanse, want die kon ik nergens krijgen toen ik het moest fixen. Maar goed, het ging mij er vooral om of ik het steun lager er makkelijk af kan krijgen om het te laten balanceren. Het ziet er n.l. nog goed uit en is een paar jaar geleden al vervangen.

Maar goed, gelet op jullie reacties zal ik het maar gaan proberen om het in zijn geheel te doen... :roll:

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 13:54
door bralfa
Je schuifstuk kan ook de boosdoener zijn als deze vast zit... FF invetten kost geen tijd..

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 14:40
door Kabouter
@ bralfa: Klopt, dus dat gebeurt al 2x per jaar :wink:

En ook je schijfstuk 180 graden verdraaid monteren levert vibratie op...

Maar de vibratie zit er nog in en tijd is best van belang als je een klus wilt doen en geen garage en tweede auto hebt. Met zo'n as in de bus is ook niet echt handig... :(

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 15:15
door kroehlur
Heb ik wel gedaan. Echt waar!

Is idd niet echt handig, maar ingepakt in wat plastic folie valt het wel mee. 8)

Re: RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 20:39
door @lfa@lgra
Ik ken iemand die zich helemaal suf heeft gewerkt aan de kruisstukken. De nieuwe die je nu koopt hebben allemaal toch vrij veel speling.
GMB type GU 410 :wink:

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 22:13
door Kabouter
Ik ga vrijdag met mijn asje naar Terberg, dus daar zou de beste man ook mijn nieuwe kruisstukjes inspecteren en eens kijken waar de onbalans in zit. Ik laat het jullie wel weten of het succesvol was en hoeveel dit grapje weer heeft gekost.

En ja, @lfa@lgra dan komen die japanse erin... :? Heb je aandelen ofzo? :wink:


Groeten, Bas

Re: RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: wo okt 05, 2005 22:24
door @lfa@lgra
Ik ga vrijdag met mijn asje naar Terberg, dus daar zou de beste man ook mijn nieuwe kruisstukjes inspecteren en eens kijken waar de onbalans in zit. Ik laat het jullie wel weten of het succesvol was en hoeveel dit grapje weer heeft gekost.

En ja, @lfa@lgra dan komen die japanse erin... :? Heb je aandelen ofzo? :wink:


Groeten, Bas
Mijn aandeel bestaat alleen uit de aankoop destijds van twee kruisstukjes. :lol:

Die originele (en de meeste imi's ook trouwens) zijn scheitdingen. (Teveel speling idd en losse naalden, niet een mooi lagerkooitje en een onzorgvuldig geslepen loopvlak) Haal ze beiden maar eens uitelkaar, dan zie je meteen het giga verschil. :wink:

RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: za okt 08, 2005 20:50
door Kabouter
Nog even de afloop: Bij Terberg konden ze alleen het achterste gedeelte balanceren en richten, maar ze hebben dit dan ook erg vakkundig en precies gedaan. Ik had zelf twee kruisstukjes vervangen, maar blijkbaar was dat bij eentje niet goed gebeurd. Het loopvlak van het lager was daar alweer gaan invreten...

Maar een godswonder is gebeurd: na een andere versnellingsbak, gebalanceerde as, nieuwe kruisstukjes, nieuwe draagarmrubbers en een nieuwe velg kan ik eindelijk weer trillingsvrij rijden.... :?

Nu hoor ik alleen gvdmme het zingen van een achterste wiellager. Houdt je van de straat, zo'n Alfa.. :cry:

Re: RE: Balanceren aandrijfas Giulia

Geplaatst: za okt 08, 2005 21:12
door @lfa@lgra
Nog even de afloop: Bij Terberg konden ze alleen het achterste gedeelte balanceren en richten, maar ze hebben dit dan ook erg vakkundig en precies gedaan. Ik had zelf twee kruisstukjes vervangen, maar blijkbaar was dat bij eentje niet goed gebeurd. Het loopvlak van het lager was daar alweer gaan invreten...

Maar een godswonder is gebeurd: na een andere versnellingsbak, gebalanceerde as, nieuwe kruisstukjes, nieuwe draagarmrubbers en een nieuwe velg kan ik eindelijk weer trillingsvrij rijden.... :?

Nu hoor ik alleen gvdmme het zingen van een achterste wiellager. Houdt je van de straat, zo'n Alfa.. :cry:
Je gaat nu toch geen complete Japanner kopen???? :biggrin: