Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 12:21

Hellup.......Sinds gisteren loopt mijn 155 niet meer op Lpi. :( :( :(
Ik hoop dat enkele Lpi techneuten me wat wijzer kunnen maken?

Wat is er aan de hand:

Dit probleem doet zich alleen voor als ik op Lpi rij.
Overschakelen van benzine op Lpi gaat normaal. Alleen op het moment dat het lampje groen wordt, dus op Lpi gaat rijden, begint hij te stotteren en houdt er dan mee op. Het lijkt er m.i. sterk op dat de motor dan gewoon geen of te weinig brandstof (Lpi) krijgt.

Als ik hem dan weer snel op benzine zet is alles weer o.k. en kan ik weer als vanouds verder rijden.

Dit zelfde probleem, het stotteren, niet reageren op het gaspedaal, heeft ie al eerder gehad. Maar dan alleen bij een warme motor als je moet wachten voor een stoplicht !! Dit kwam in het verleden echter slechts incidenteel voor.

Wie heeft zoiets al eens aan de hand gehad, waar ligt het probleem ?
Hoe kom ik erachter?
Het valt toch wel erg tegen als ik nu een volle tank benzine moet afrekenen bij de pomp! :x

Ik heb dit bericht ook al op het artc155 forum geplaatst, maar wellicht is het een algemeen Lpi probleen en komt dit ook voor bij andere types.


Groetjes
Peter
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

jdejager

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 17:31

Lijkt erop dat er te weinig brandstof bij de motor komt. Is het nu ineens gekomen of heb je het al een poos en wordt het steeds erger? Brandstofpomp in de tank misschien kapot? Zou je dan niet meer moeten kunnen horen. Anders misschien LPi filter vervuild of injectoren. Brandstofpomp wil nog wel eens kapot gaan, zou anders eens naar een gasspecialist gaan.

Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:06

Bij het knipperen van het ledje hoor je een gezoem en na het afkoppelen van de 2e fase-draad (blauw) neemt de frequentie van het gezoem sterk toe.
De pomp lijkt mij dan OK......toch......??....... [-o< [-o<

Kun je het Lpi-filter er zo maar afdraaien ??? Iki nl niet zo happig met het geknutsel aan zo'n gastank. Vandaar dat ik, voordat ik iets doe, eea op ons furum probeer te checken.

Ik ben wel nog iets anders tegengekomen, wat er niet erg profi uitziet:

Als je de injectors, na het verwijderen van de borgpen, eruit haalt, zitten die in een houder die op het spruitstuk bevestigd zit.
De houders lijken echter niet goed vast te zitten op het spruitstuk, hier zit nogal wat speling in. Als de injectors er nog in zitten kun je ze zijdelings een paar millimeter op en neer bewegen !!! [-X
Ze zijn wel al eens, aan de zijkant die grenst aan het spruitstuk, dichtgesmeert met een of ander spul. :-k
Wellicht zit hier een probleem met de afdichting/valse lucht ??
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

jdejager

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:12

Mijn eigen 155 2.0TS 16V heeft ook last van hikken/inhouden.
Eén oorzaak heb ik al gevonden: loszittende LPi injector, waardoor er valse lucht gezogen wordt, wat je bij weinig geopende gasklep goed kunt merken. Tijdelijk gedicht met een stukje tochtstrip en tie-rap.
Dit uit een vorige post (Inhoude motor) Zou dus goed kunnen dat dit de oorzaak kan zijn.
Weet niet hoe je het LPi filter kunt vervangen. Ik heb het boekje van Vialle bij mijn LPi installatie en daar staat in dat het filter + o-ringen bij de injectoren (valse lucht?) om de 40000 km moeten worden vervangen. Ben zelf ook niet zo'n held met het knutselen aan de gastank. Lijkt me wel dat je het LPi filter zo kunt vervangen maar wellicht dat iemand anders het weet.

Andretti Molletti

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:17

Als er valse lucht langs je LPi injectoren komt kun je datr met remmenreiniger checken... gewoon met draaiende motor erop spuiten en kijken of je toerental verandering waarneemt.

Alles over LPi inKB 98.

Ik citeer en herhaal ;)

Systeemopbouw.
In afbeelding 2 is de brandstofloop te zien van het LPi systeem. In de tank zit de elektrische pomp (1) welke de druk in het systeem 5 bar boven de tankdruk houdt. Vandaar uit gaat het vloeibare LPG via een leidingfilter (2) in de appendagekast naar het koppelblok. De tank is op dit moment geleverd in 3 uitvoeringsvarianten. Afbeelding 2 geeft het eerste systeem aan. Hierbij zit op het glazen aansluitblokje een dikke plusdraad voor de pomp en op hetzelfde glazen blokje een signaaldraad waarmee men de pomp langzamer (=stiller) kan laten lopen. Testen van de pomp kan door het dunne (blauwe) draadje los te nemen zodat de pomp maximaal toerental gaat draaien (duidelijk hoorbaar). Daarnaast heeft de tank dus een goede massadraad naar de carrosserie nodig! Ten tweede zit in de appendagekast de afsluiter. Dit elektromagnetisch ventiel klikt duidelijk hoorbaar (open) bij het omschakelen naar gas of het aanzetten van het contact. Eventueel een paperclip erbij om te voelen of het klepje magnetisch wordt. Van hieruit gaat het vloeibare gas naar voren en komt onder de motorkap bij het koppelblok uit. Het transport van het vloeibare gas gebeurt door kunstof prefab-leidingen (3) gemonteerd met banjobouten. Dit is gedaan om een goede isolatie te verkrijgen zodat het gas ook daadwerkelijk vloeibaar blijft. Aan de leidingen kan niets gerepareerd worden! Daarbij een waarschuwing: het ligt voor de hand om ergens een banjoboutje los te draaien om te zien of er vloeibaar gas in de leiding zit. Dit is ten zeerste af te raden, daar de banjobouten gedicht worden door speciale ijzeren ringetjes die voorzien zijn van een inwendige rubberring/afdichting. Het gas (onder een behoorlijke druk) zal deze rubber ring wegblazen en de afdichting zal te allen tijde blijven lekken. Het koppelblok (afb. 3), voorin de auto, ziet er relatief simpel uit. Het bevat een drukregelaar (die afregelt op de 5 bar boven de tankdruk), een druksensor die de absolute gasdruk meet en naar de LPi computer doorgeeft en tevens een afsluiter, gelijk aan die op de tank. Op het koppelblok is duidelijk met pijlen de gasstromingsrichting aangegeven. Een leiding vanaf de tank en een retour voor het overtollige gas van de drukregelaar. Daarbij nog een aanvoer en een afvoerleiding voor de injectoren. Voor een goede koeling van de injectoren en het gas zelf, stroomt er dus constant vloeibaar gas langs de injectoren. Het koppelblok is met een zeepsopje op eventuele lekkage te controleren. De afsluiter is net zo te controleren als de achterste afsluiter op de tank. De druksensor kan eventueel met een Voltmeter gecontroleerd worden. Deze heeft een voedingsspanning van 5 Volt en de signaaldraad geeft normaal zo’n 1,5 à 2 Volt af welke varieert met de tankdruk.
Als laatste in het brandstofsysteem vinden we de in het inlaatspruitstuk gemonteerde injectoren (afb. 1). De kleur hiervan geeft de opbrengst aan (vaak paars bij Alfa). De injectoren worden in een speciale houder geplaatst welke geboord en getapt is in het inlaatspruitstuk. Het is niet aan te bevelen deze houders los te draaien o.i.d. Ze zijn eenmalig gemonteerd en vaak met Loctite geborgd. Bovenop de injector zit een schroefbevestiging waarmee de injector wel uit de huls te krijgen is, ter vervanging bij een evt. defect. (Het wil nog wel eens gebeuren dat deze LPG lekken bij stilstaande motor). Hierbij dienen eerste de leidingen gedemonteerd te worden en bij het weer monteren moet men altijd nieuwe O-ringen gebruiken! Het demonteren van leidingen en injectoren, maar ook andere onderdelen in het systeem (filter b.v. elke 60.000km) geeft het probleem van vloeibaar LPG in het systeem. Bij het loshalen van een component spuit er zo een kwart liter LPG uit wat over gaat in ongeveer 75 liter dampvormig LPG! Om dit te voorkomen kan men de motor op LPG laten draaien en vervolgens de achterste afsluiter elektrisch loskoppelen (stekker losnemen). Zo kan men het systeem leegrijden. (En uiteraard terugrijden op benzine!). Na de introductie was in eerste instantie de elektrische brandstofpomp een bron van storing. Vaak kwam het voor dat de pomp er mee stopte en dus de auto niet meer op LPG reed. Vialle heeft een 3-tal varianten van de tank op de markt gebracht. De eerste ziet eruit als in afb. 2. Nadat de elktronica van de pomp nogal eens stuk ging hebben ze deze bij variant 2 links naast de appendagekast gehangen. De 3e variant kent een ronde appendagekast waarbij de pomp traploos in toerental wordt aangestuurd en de problemen eindelijk verdwenen zijn. Het belangrijkste aandachtspunt is de olie in de pomp ter smering. De LPi tanks mogen nooit onderste boven of op hun zijkant gelegd worden daar anders de olie uit de pomp loopt en deze geen smering meer heeft. Heeft u dus een losse tank staan of wilt u een tweede handse kopen let er dan op dat het op de tank opgelaste kruis altijd boven blijft! Er zit ter waarschuwing een sticker op de tank (maar of die er na tig jaar nog zit?)

jdejager

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:27

Kijk daar heb je wat aan. Was toen nog geen lid jammergenoeg. Zou toch een goed idee zijn om een soort Scarb bijbel met technische info te maken :lol:

Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:33

:P Ik ga gelijkt KB 98 erbij zoeken, heb wat te lezen vanavond.

Maar eigenlijk wil ik ook wel een bevestiging hebben, of mijn pomp niet de oorzaak is ?
Dan kan ik dat in ieder geval al uitsluiten :P
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

jdejager

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

ma okt 03, 2005 20:37

Dat zou je dus aan de hand van dat artikel kunnen testen :lol:

Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 13:49

Dré, bedankt voor je tips in het KB 98, maar helaas ben ik er nog steeds niet uit.

Ik heb vanmiddag nog even wat testjes gedaan.

Het afsluitrelais op de drukregelaar werkt en die op de tank ook !!
En toch loopt ie nauwelijks/niet op gas. :?

Ik ga vanavond nog even kijken of ik iets aan de injectors kan doen.
Even goed vastzetten met loctite, maar of het daaraan ligt :? :?

Ik hoop in ieder geval van wel.

De plaatselijke Vialle-specialist zit volgeboekt tot NOVEMBER ! :schrik:

Heeft verder nog iemand suggesties ?


Tot nu toe alsvast iedereen bedankt voor zijn bijdrage :
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 19:07

Injectors vastgezet met loctite......geen effect.

Dus: weer verder zoeken
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

Andretti Molletti

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 19:42

Wat betekend de afsluiters werken??
Ze krijgen spanning???

Meet de systeemdruk eens!
Je kan dit doen door de spanning te meten over de druksensor op het koppelblok.
Hier zit iig de kern van het probleem gok ik zo.
Anderzijds, is het wel zo dat je benzine injectors uitgeschakeld worden??
Op het moment dat i over schakeld op LPG kun je snel je Benz injectors losnemen of iig luisteren met een schroevendraaier of ze wel stoppen met tikken...

Tja vol tot november... zegt dat iets over de kwaliteit van de LPG installaties?? ;)

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 19:44

[quote="Andretti Molletti"

Tja vol tot november... zegt dat iets over de kwaliteit van de LPG installaties?? ;)[/quote]

Ik denk eerder aan het feit dat de benzine zo duur is... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.


Gebruikersavatar
AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: di jan 25, 2005 16:15
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 20:03

De afsluiters werken?????????

Ik heb er , volgens de testinstructies, 12V op gezet en dan hoor je ze klikken en worden magnetisch.

dan werken ze toch :D ????
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

Andretti Molletti

RE: Lpi probleem bij mijn 155 2.0 16V

di okt 04, 2005 20:05

ja oke... dat klinkt goed.
Maar komt er ook LPG doorheen is dus de volgende vraag... Meet je druk maar eens (dmv de spanning) dat zegt uiteindelijk het meest.

Terug naar “Algemene Technische vragen”