Ik woon nu in Duitsland en deze maand moet mijn nieuwe 916 GTV TÜV gekeurd worden (zeg maar de Duitse APK). Het probleem is dat mijn auto in huidige toestand niet door de keuring zal komen vanwege het lullige feit dat het controle lampje van het mistachterlicht niet aan gaat. Nu ben ik er achtergekomen dat dit lampje geen gloeilampje is, maar een LED. Heel erg vreemd dus aangezien LEDs normaalgesproken niet kapot gaan. Ik heb de dashboard stekkers nagemeten en als het mistachterlicht aan is dan komt er gewoon spanning op de stekker pin. Ook heb ik de spoortjes na gemeten op de printplaat en deze lijken inorde te zijn. Wat mij betreft is dus het enige wat overblijft dan nog het LEDje zelf.
Helaas ligt mijn soldeerstation thuis bij mijn ouders, dus zal ik op mijn werk moeten gaan solderen. Maar weet iemand wat voor type LED dit is, zodat ik een vervanger erin kan solderen.
In het geval van nood kan ik nog altijd het LEDje omwisselen met het controle lampje van de passagiersairbag, maar dit doe ik liever niet omdat ik het dan later dit LEDje weer moet vervangen en bij desolderen bestaat natuurlijk het gevaar dat de spoortjes loslaten.