Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Kachelventilator problemen GTV6

di jan 08, 2013 09:10

Af en toe hoorde ik iets aanlopen bij mijn kachelventilator.
Aan en uit zetten hielp meestal.
Nu is er toch wat kapot gegaan. Ik hoor de motor draaien, maar de ventilator niet.
Deze kan ik zelf wel met mijn vingers later draaien.

Hoe kom ik er en best bij en wat kan er kapot zijn.
Ik denk dat het asje is gebroken of een aandrijfriem is gesnapt (als er al een riem is).

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Kachelventilator problemen GTV6

di jan 08, 2013 11:41

Gebroken asje lijkt me sterk - het ding ziet er namelijk ongeveer zo uit:
Afbeelding
Waarschijnlijk is de kachelweerstand doorgebrand bij de laatste keer dat het motortje vastdraaide. Ik weet ook niet wat je hoort draaien, wellicht een extra ventilator voorin voor de airco? Enige oplossing die ik ken is je dashboard uit elkaar halen en de kachelunit eruit trekken. Een paar schroefjes en een hele berg klemmetjes later kan je dan in de bak kijken en daar iets van vier handen vol blaadjes en takjes uit scheppen. Als je de schoepenwielen licht kan draaien kan je het motortje in principe zo laten, maar als je al zover bent kan je net zo goed de sinterbrons lagertjes vervangen door stofdichte kogellagers (modelbouw - as 6, diameter 15, 5 dik). Gooi even rechtstreeks 12 volt op de motor terwijl die nog op het kachelhuis vast zit - je weet dan welke kant deze op moet draaien en vooral ook: òf-ie het überhaupt nog wel doet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”