Pagina 1 van 3

Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 14:12
door Robertv6
Heb een klein wegliggings probleem. Ik heb waarschijnlijk iets geraakt ofzo maar mijn
sporing is behoorlijk in de waar. :lol: :shock:
Niks is krom of gescheurd :D huh er was een caster stang los een beetje maar
maar ik had wel het idee dat hij verdraait was

Nu heb ik de sporing wel weer goed maar is de camber links 1gr en rechts 0gr :roll:
Zit zelf te denken aan bijde kanten een camber van 2.5 gr

heeft er iemand al eens ringen geplaats om de camber te verkrijgen
en zoja hoe dik moeten deze ringen zijn om de gewenste camber te verkrijgen.

Cordiali Saluti

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 14:14
door Arjan75qv
Er zijn plaatjes in diverse diktes om het camber af te stellen. Een soort U-tjes die je tussen langsligger en onderste draagarm schuit met alleen de bouten wat losdraaien i.p.v. alles demonteren

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 14:25
door Robertv6
@ Arjan

Ja die dingen heb ik gehad maar kan ze niet meer vinden
1 heb ik gebruikt om let wel "de as speling van een Dodge Ramcharger te verhelpen
vlak voor de keuring bij de RWD in Groningen>

Waar mij het omgaat is welke dikte ik moet gebruiken voor de 2.5 camber
afstelling..............

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 14:30
door ronald
Dat is toch per exemplaar verschillend? Ik zaag ook wel eens een hapje uit een dikke carrosserie ring, en leg die er dan tussen, als mijn voorraad plaatjes op is...

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 16:45
door 164 Q4
Dat kun je zelf toch wel uitrekenen? Als je meet over welke afstand de wielophanging draaid dan kun je wel uitrekenen hoeveel mm een hele circel (360°) is. Als je dat dan deeld door die 360 weet je hoeveel mm dikte je nodig bent voor 1°.

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 17:12
door Robertv6
@164 QV
Das mij wel bekend , maar waarom het wagen wiel uitvinden
als dat al eens gedaan is.

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 22:44
door TurboMarc
Als de camber li en re niet gelijk is moet je toch wel degelijk iets geraakt hebben :?:
Bovenste draagarm ? Anders kokerbalk?
Er zit verschil tussen de fabrieks bussen bij een TS en een Turbo qua dikte.
Er moeten dus bij de een meer ringen gebruikt worden dan bij de ander.
Ik weet niet hoe het bij een V6 zit.
Kwestie van eerst 1 kant proberen?

Re: RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: zo okt 02, 2005 23:51
door Arjan75qv
Waar mij het omgaat is welke dikte ik moet gebruiken voor de 2.5 camber
afstelling..............
Praktisch: Naar een bandencentrum, die kunnen met de meter eraan telkens een plaatje ertussen leggen. Mocht het stapeltje te dik zijn weet je in ieder geval wat er tussen moet. Kun je er ook een busje van draaien van die lengte, valt het er nooit tussenuit...

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: ma okt 03, 2005 11:40
door marc7eleven
Nog simpeler...gebruik een waterpas...en kijk hoe ie staat op t ene wiel en op t andere wiel...dan ietsje er van af, totdat je op zelfde niveau bent als andere wiel...Dan kun je precies zien hoeveel ruimte er op te vullen is...Dan heb je in ieder geval hetzelfde staan. En weet je ook wat je nodig hebt om 1 graad extra te realiseren...Zo kun je dus ook door naar 2 en 2,5.

Ik heb 2,5 graag op een straatauto, en dat is echt genoeg. Wel een beetje toespoor nodig, anders wordt ie erg zoekerig...slijtage valt reuze mee.

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: ma okt 03, 2005 20:19
door Andretti Molletti
Of nog simpeler...

je schreef dat je Castorstang los zat???
Controleer je castor links en rechts!!!!

Als is je sporing nog zo goed, je castor achterhaald hem wel ;)

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: ma okt 03, 2005 20:48
door Woody34
De mijne gaat morgen voor de uitlijning. Vandaag pas na 2 maanden de casterstangenkit van ARparts gemonteerd. 16" eronder. Afspraak met de bandenboer om uit te lijnen en dan lees ik bovenstaande. Morgen eens vragen of ze dat ook kunnen doen.
Wat is een langsligger? Ik probeer me voor te stellen waar "de plaatjes" worden geplaatst.

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: di okt 04, 2005 21:17
door Arjan75qv
De langsligger (zo noek ik het althans) is de balk die vanaf de bodem naar voren loopt waar de onderste wieldraagarm aan vast is geschroefd.
Er komen plaatjes tussen de schroeven en de balk, daardoor komt de wieldraagarm verder van de balk af te staan en verander je dus het camber.

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: di okt 04, 2005 22:03
door Robertv6
@allen die een reactie hebben gegeven, waarvoor mijn dank.

Al het materiaal om een wagen uit te lijnen, uit te wegen, of wat voor afstelling dan
ook is aan wezig in de garage van een vriend (oud Alfa racer enzo).
De wagen is reeds weer vier kant op zijn wielen gezet, rechts voor was de wiel
basis ruim 9 mm langer dan links, de caster of castor stang ( ook van AR parts) rechts zat los en is dus ook verdraaid. En nee er was gelukkig niks krom. De wagen stuurt nu de uitlijning bijna goed staat en de wielen er weer vierkant onder staan een heel stuk lichter en stuurt weer wat beter in. en de band past nu ook weer beter is de wielkast
Wat qua sturen met 215/40/17 op een 8j velg wel lekker is.
Na mijn laatste race a.s. zaterdag (in een BMW :oops: :oops: :oops: )
gaan we de wagen weer verder uitlijnen , camber stellen en wegen zodat hij er voor de winter op zijn nw bandtjes er weer lekker fris bij staat

Ik bedoel maa,r zo'n 75 moet toch beter sturen dan die bmw
zelfs de spider stuurt mooier. :D :D :D

O ja ff wat leuks. De bmw van '93 moesten alle moeren bouten en noem maar op
wat ook maar aan de wiel ophangingen zit voor het verstellen met een brander
worden warm gestookt, zo vast zat het (roest).

bij de 75 van '90 was alles gewoon met de juiste maat steek sleutel of dop
met hand kracht los te draaien nergen zat roest, alles was gangbaar.
zet voorlopig de Alfa niet meer naast de bmw straks springt het over.

Cordiali Saluti

Re: RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: di okt 04, 2005 22:09
door Alessandro
O ja ff wat leuks. De bmw van '93 moesten alle moeren bouten en noem maar op
wat ook maar aan de wiel ophangingen zit voor het verstellen met een brander
worden warm gestookt, zo vast zat het (roest).

bij de 75 van '90 was alles gewoon met de juiste maat steek sleutel of dop
met hand kracht los te draaien nergen zat roest, alles was gangbaar.
zet voorlopig de Alfa niet meer naast de bmw straks springt het over.

Cordiali Saluti
:blue_lol: :thumbs:

p.s. ik heb op m'n Alfetta een graad of 4 camber en 5 graden caster (en één graad toespoor) dat stuurt lekker de bocht in en door. 8) :wink:

RE: Camber afstelling 75 qv

Geplaatst: di okt 04, 2005 22:15
door Robertv6
4 graad voor op de weg vind ik wel erg veel stuurt natuurlijk giga goed in.
Denk dat ik het eerst bij 2.5 a 3 graden zal houden.