Pagina 1 van 1

Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: zo dec 09, 2012 21:41
door Richard Kremer
Zoals de titel al aangeeft zoek ik dus de nummers van 1.7 QV en IE nokkenassen.
Ik heb namelijk het idee dat er in mijn 1.7 QV (carbs) blok een QV en een IE nokkenas zit en wil als ik het blok los ga halen wel weten wat de goede nummers zijn.

RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: ma dec 10, 2012 20:17
door bert308
Interessant onderwerp. Volgens het werkplaats handboek QV nokkenassen 580.429 en IE 581.191 of 549.315. Maar ik denk niet dat die nummers op de assen zelf staan als je die er uit haalt. Makkelijkst is de lichthoogte meten (verschil basiscirkel-nok) de QV inlaat heeft 10.2 en de IE 9.8 of zelfs maar 9.5, uitlaat 9.5 voor de QV en 9.0 of 8.45 voor de IE.
Maar ik had 4 QV koppen en van de 4 nokkenassen was er niet 1 meer goed, veel inlaat nokken minder dan 9 mm zelfs. Dus ik vermoed dat er veel boxers rondrijden met verdwenen paardekrachten. Dezelfde ervaring had ik bij 105 pk koppen met stoters met vulplaatjes, slechts 1 van de 4 nokkenassen die ik heb is nog goed. Overigens passen de 105 nokkenashuizen prima op de 1700 koppen als je geen hydro stoters wilt. Echter zijn de stoters met vulplaatjes even zwaar als de hydro stoters. Ik heb 2 1700 koppen volledig gereviseerd met nieuwe uitlaat kleppen, door een revisiebedrijf de klepzittingen laten slijpen (minimaal) gevlakt, en nieuwe INA lichtgewicht hydro stoters, dezelfde die VW gebruikt in de meer hoogtoerige motoren, die wegen slechts 50 gram tegenover 60+ voor de originele of mechanische. En bij van Lingen parts had ik nieuwe 1700 nokkenassen gekocht en die erin gezet, vergeten te meten maar waarschijnlijk IE nokkenassen, daarom ga ik deze koppen niet gebruiken omdat ik intussen zg `Trofeo` koppen had gekocht met 11.2 mm nokkenassen en grotere kleppen. De gereviseerde koppen verkoop ik waarschijnlijk en ruim onder mijn kostprijs.

RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: wo dec 12, 2012 21:32
door Richard Kremer
Het verhaal is helemaal duidelijk Bert, maar ik moet wel zeggen dat ik er niet vrolijk van word van wat je geschreven hebt.
Nu ik dit zo gelezen heb krijg ik toch het idee om rond te gaan kijken voor een set C&B nokkenassen, zou het alleen al doen voor het kwaliteits verschil.

Die set trofeo koppen zijn die ook orgineel 1.7??

RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: wo dec 12, 2012 22:46
door bert308
De "Trofeo koppen" die ik heb zijn met vlakke verbrandings kamer dus voor motoren tot 1500cc. De 1700 8v heeft namelijk de zelfde drijfstanglengte als de 1.5 met kleinere slag en omdat de zuiger dan hoger komt hebben ze een verbrandingskamer in de kop gemaakt, tenminste ik denk dat het daarom is. In elk geval geeft een 1700 kop op een 1500 een te lage compressie, en andersom een te hoge. De koppen die ik heb hebben wel een stuk grotere kleppen als de 1700 maar ik moet dus een krukas van de 1.5 gebruiken anders wordt de compressie te hoog, dan heb ik een 1600. Maar dat lijkt me leuk om eens te proberen, iets minder trekkracht maar wel verder in de toeren door kunnen trekken. Als de nokkenassen te wild blijken voor straat gebruik moet ik denk ik ook aan de C&B maar een set kost 500 euro of zoiets.
Overigens loopt de 1700 carb prima op IE nokkenassen maar het lekkere bij hoge toeren is dan weg.

Re: RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: do dec 13, 2012 19:35
door jorritkooistra
De "Trofeo koppen" die ik heb zijn met vlakke verbrandings kamer dus voor motoren tot 1500cc. De 1700 8v heeft namelijk de zelfde drijfstanglengte als de 1.5 met kleinere slag en omdat de zuiger dan hoger komt hebben ze een verbrandingskamer in de kop gemaakt, tenminste ik denk dat het daarom is. In elk geval geeft een 1700 kop op een 1500 een te lage compressie, en andersom een te hoge. De koppen die ik heb hebben wel een stuk grotere kleppen als de 1700 maar ik moet dus een krukas van de 1.5 gebruiken anders wordt de compressie te hoog, dan heb ik een 1600. Maar dat lijkt me leuk om eens te proberen, iets minder trekkracht maar wel verder in de toeren door kunnen trekken. Als de nokkenassen te wild blijken voor straat gebruik moet ik denk ik ook aan de C&B maar een set kost 500 euro of zoiets.
Overigens loopt de 1700 carb prima op IE nokkenassen maar het lekkere bij hoge toeren is dan weg.
ik kan u uit ervaring vertellen dat nokkenassen met een lift van 11.2 en veel klep overlap te wild zijn voor op straat.
mijn motor bokt ongelovelijk veel onder de 2500 toeren en er valt niet fatsoenlijk mee te rijden.
koud wil ik hem niet in de toeren jagen maar wel fatsoenlijk kunnen rijden en dan zit je tussen de 2500 en 3000 toeren te ....
dit rijd niet echt lekker, in de stad of door een dorp al helemaal niet.
de enige fatsoenlijke manier van rijden met die motor is altijd een beetje gas geven, dan gaat het prima.
maar zodra je bij gaslos onder de 2500 toeren komt begint ze weer te bokken.....

RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: do dec 13, 2012 19:45
door giuliettaevo
op een carbs blok moet dat best meevallen... Afstelling is het magische woord in dit geval :wink: . heb meerdere auto's meegemaakt met hele wilde nokkenassen waarmee prima te rijden viel in lage toeren, maar deze waren dan wel door een pro afgesteld. Een slecht afgestelde motor met dubbele carbs kan zelfs met de originele nokkenassen flink bokken.

RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: do dec 13, 2012 22:25
door bert308
De C&B nokkenassen voor straat gebruik hebben ook 11.2 mm lift, voor race zelfs 11.4 mm of 12 mm maar uiteraard is de timing ook van invloed: http://www.cb-cams.com/catalogo_auto.php?lang=eng
Een bokkige motor is erg irritant als er iemand voor je zit die niet door rijd :wink:
Maar we zullen zien tegen de tijd dat het zover is, ik weet wel al iemand met ervaring en een rollenbank in de buurt (geen openbaar bedrijf maar via een bekende) dus daar gaat ie zowieso heen.

Re: RE: Nokkenas nummers alfa 33 1.7 QV en 33 1.7 IE

Geplaatst: za dec 15, 2012 12:18
door jorritkooistra
op een carbs blok moet dat best meevallen... Afstelling is het magische woord in dit geval :wink: . heb meerdere auto's meegemaakt met hele wilde nokkenassen waarmee prima te rijden viel in lage toeren, maar deze waren dan wel door een pro afgesteld. Een slecht afgestelde motor met dubbele carbs kan zelfs met de originele nokkenassen flink bokken.
aha dat zal het zijn, ik heb alleen een basis afstelling gedaan, verder nog niks......
misschien krijg ik het eruit, de tijd zal het leren.