Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 14:48

Hallo,

Ik heb vandaag de thermostaat van mijn 156 1,8TS uit 2004 vervangen. Reden was dat het lang duurde voordat hij warm werd en als hij uiteindelijk warm was, stond het koelwater op 70graden.
hierbij geeft de meter wel eerst heel even 90 graden aan, om vervolgens in te kakken en op 70 graden te blijven hangen.
gezien de geschiedenis van de thermostaten in een 156 in het algemeen heb ik deze dus vandaag vervangen. uiteraard heb ik ook de koelvloeistof vervangen.
Nadat ik hem heb bijgevuld (met vier wielen op de grond natuurlijk), en een paar keer in de onderste en bovenste slang geknepen te hebben, heb ik de motor gestart en even laten draaien.
niveau van het koelwater zakte niet (ongeveer 5-10min stationair laten draaien) en daarna even gaan tanken in belgie. ritje van ongeveer 35km gemaakt, waarbij de temperatuurmeter netjes opliep naar 90, maar daarna kortstondig naar 110 graden (waarschijnlijk luchtbel), om vervolgens weer naar 90 graden te zakken.
nu blijft de meter tussen de 75 en 90 graden op en neer dansen en niet netjes op 90 graden staan. is dit normaal of zit er misschien nog lucht in het systeem?
ik verdenk de temp. sensor op het thermostatorhuis ook eventueel.

iemand ervaring, adviezen, oplossingen?
bij voorbaat dank!!
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 17:16

Niemand?? :cry:
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 20:31

Is normaal, maar de nieuwe heeft duidelijk een andere karakteristiek, opent en sluit veel verder.

Je oude thermostaat deed het ook nog gewoon, maar hier de temperatuur meer constant (70 op de temmeter ws 85 echt).

Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 21:18

Maar moet ie niet gewoon stabiel op 90 blijven staan?
Heeft het zin om d temp. Sensor te vervangen?
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 22:13

Eerst wil ik opmerken dat de temperatuurmeter van de 156 niet betrouwbaar is.
De mijne wijst onder het rijden nauwelijks 70 gr. aan, alleen bij file of lang wachten bij stoplichten kruipt hij richting 90 gr.
Dit met nieuwe thermostaat, met de oude was het 55- 60 gr.

Jouw problemen lijken idd met lucht te maken te hebben. Je moet bij het vullen de ontluchting bovenaan de radiateur losdraaien tot er vloeistof uit komt.
Dan starten en controleren of er vloeistof uit het retourslangetje in het tankje stroomt, en ook de kachel op warm zetten.
Is dit niet het geval dan ontlucht de motor zichzelf niet en krijg je kookbellen, juist bij de thermostaat omdat die op het hoogste punt zit.
Ook zit je temp.sensor daar wat vreemde schommelingen geeft.
Het pijpje van de retour op de thermostaat zit dan verstopt. Ik vind zelf dat dit gaatje erg klein is en heb het iets opgeboord.
Het zit anders te snel verstopt. Succes !

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 22:34

Ik heb wel eens horen vertellen dat de temperatuurmeter niet echt betrouwbaar is.
Als je de temperatuur uitleest zal het wel gewoon 80 a 90 graden zijn.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90graden

za dec 08, 2012 22:57

Heb de meter nog nooit op een meetfout kunnen betrappen. Wel na elke 2 jr een nieuwe thermostaat gemonteerd en daarna waren de trubbels eerst weer weg.CONSTANT 90 graden en natuurlijk eerst even iets hoger in de opwarmfase en direkt na het openen weer onder de 90 waarna de temp na plm enkele minuten later weer stabiliseerde.
Als de temp oploopt bij het verkeerslicht tot 90 is je thermostaat dus defect. :wink: Pas boven de 30 graden buitentemp overschreed de temp meter bij ons de 90 graden, maar dan alleen tijdens het stilstaan.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90gra

zo dec 09, 2012 11:23

Heb de meter nog nooit op een meetfout kunnen betrappen. Wel na elke 2 jr een nieuwe thermostaat gemonteerd en daarna waren de trubbels eerst weer weg.CONSTANT 90 graden en natuurlijk eerst even iets hoger in de opwarmfase en direkt na het openen weer onder de 90 waarna de temp na plm enkele minuten later weer stabiliseerde.
Als de temp oploopt bij het verkeerslicht tot 90 is je thermostaat dus defect. :wink: Pas boven de 30 graden buitentemp overschreed de temp meter bij ons de 90 graden, maar dan alleen tijdens het stilstaan.
MIjne staat ook strak op 70, met nieuwe thermostaat. De ene meter is de andere niet, vandaar onbetrouwbaar.
Kan ook aan de sensor liggen die niet meer goed is.
De sensoren zijn NTC (negative tempature coefficient), dus hoe lager de temperatuur hoe hoger de weerstand.
Deze sensoren zijn in een klein gebied lineair.
Als de sensor ouder wordt, neemt zijn eigen weerstand toe en laat de meter een lagere temperatuur zien.
BIj hogere temperaturen neemt de weerstand snel af (buiten linaire gebied)en laat hij weer de goede of juist te hoge temperaturen zien.
Vandaar het snel naar 90 graden lopen bij het stoplicht.

Of je radiateur is naar zijn grootje, maar dat ga je ook merken bij hoge snelheden, dan kan hij het ook niet meer bijkoelen.

Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

Re: RE: AR156 1,8TS - Thermostaat vervangen - temp. 75-90gra

zo dec 09, 2012 15:05

Eerst wil ik opmerken dat de temperatuurmeter van de 156 niet betrouwbaar is.
De mijne wijst onder het rijden nauwelijks 70 gr. aan, alleen bij file of lang wachten bij stoplichten kruipt hij richting 90 gr.
Dit met nieuwe thermostaat, met de oude was het 55- 60 gr.

Jouw problemen lijken idd met lucht te maken te hebben. Je moet bij het vullen de ontluchting bovenaan de radiateur losdraaien tot er vloeistof uit komt.
Dan starten en controleren of er vloeistof uit het retourslangetje in het tankje stroomt, en ook de kachel op warm zetten.
Is dit niet het geval dan ontlucht de motor zichzelf niet en krijg je kookbellen, juist bij de thermostaat omdat die op het hoogste punt zit.
Ook zit je temp.sensor daar wat vreemde schommelingen geeft.
Het pijpje van de retour op de thermostaat zit dan verstopt. Ik vind zelf dat dit gaatje erg klein is en heb het iets opgeboord.
Het zit anders te snel verstopt. Succes !
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb gisteravond nog eens gecontroleerd of het expansievat nog gevuld was. klein beetje moeten bijvullen, omdat ie leeg was.
Net ook even het dopje losgedraaid en er kwam een beetje lucht uit, waarna er koelvloeistof uitkwam, dus zou nu goed moeten zijn.
tijdens een ritje net, bleef de temperatuur ook stabieler rond de 85-90 draden staan.
Pijpje van de retourleiding is niet verstopt.
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Terug naar “Algemene Technische vragen”