Hallo,
Ik heb vandaag de thermostaat van mijn 156 1,8TS uit 2004 vervangen. Reden was dat het lang duurde voordat hij warm werd en als hij uiteindelijk warm was, stond het koelwater op 70graden.
hierbij geeft de meter wel eerst heel even 90 graden aan, om vervolgens in te kakken en op 70 graden te blijven hangen.
gezien de geschiedenis van de thermostaten in een 156 in het algemeen heb ik deze dus vandaag vervangen. uiteraard heb ik ook de koelvloeistof vervangen.
Nadat ik hem heb bijgevuld (met vier wielen op de grond natuurlijk), en een paar keer in de onderste en bovenste slang geknepen te hebben, heb ik de motor gestart en even laten draaien.
niveau van het koelwater zakte niet (ongeveer 5-10min stationair laten draaien) en daarna even gaan tanken in belgie. ritje van ongeveer 35km gemaakt, waarbij de temperatuurmeter netjes opliep naar 90, maar daarna kortstondig naar 110 graden (waarschijnlijk luchtbel), om vervolgens weer naar 90 graden te zakken.
nu blijft de meter tussen de 75 en 90 graden op en neer dansen en niet netjes op 90 graden staan. is dit normaal of zit er misschien nog lucht in het systeem?
ik verdenk de temp. sensor op het thermostatorhuis ook eventueel.
iemand ervaring, adviezen, oplossingen?
bij voorbaat dank!!