Pagina 1 van 2
Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 19:46
door Mark75
Ik kwam vandaag vanaf Assen in stadsverkeer terecht in Amsterdam waarbij de temperatuur meter
snel omhoog begon te lopen.
De slangen voelden heet en hard aan.
Er zit genoeg koelvloeistof in het vat en de fan slaat ook aan.
De verwarming doet ook wat die moet doen.
Ik had al wel eens vaker het idee dat de 75 wat stonk als ik het gas intrapte.
Er zit geen drap in het koelvloeistof vaatje en ook niet onder de oliedop.
Moet ik denken aan een thermosstaat die niet goed werkt?

RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 19:47
door Menno445
Hé Mark, slaat je koelfan ook wel aan?
Groeten Menno
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 20:17
door Mark75
hee die Menno,
Alles goed met je en de 90?
Zag je voor een poosje terug nog rijden.
Blijft een gave wagen om te zien hoor.
De koelfan slaat wel aan.
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 20:37
door Zaagauto
Thermostaat hemelen?
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 20:43
door Mark75
hoe kan ik dit controleren?
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: zo nov 18, 2012 21:27
door Zaagauto
Demonteren en in een pannetje kokend water hangen en kijken of ie open gaat en, na afkoeling, weer dicht gaat.
Het kan zijn dat ie niet helemaal open gaat wat een beperkte waterstroom tot gevolg heeft waardoor de boel te warm wordt.
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 11:54
door Rob75
Waarschijnlijk toch de koppakking. Er kan ook lekkage zijn zonder vervuiling van het koelwater. De harde slangen wijzen in ieder geval hierop.
Succes,
Rob
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 12:48
door Mark75
Bedankt voor je antwoord Rob,
Je hebt me wel in 1 klap beroerd gemaakt.
Ik verbeeldde me weleens dat als ik het gas intrapte de auto wat branderig rook.
Ik dacht dat kwam van olie op het warmeblok
kan dit eventueel met de lekke koppakking te maken hebben?
Hij gebruikt amper koelvloeistof.
hoe kan ik hier achter komen?
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 12:57
door Frederico
controleer eerst die thermostaat nou even..

RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 13:29
door Mark75
Waar kan ik de thermostaat vinden bij deze vriend?
kun je er redelijk makkelijk bij?
misschien dat ik hem vanmiddag nog na het werk er af draai.
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 13:30
door Zaagauto
Gezien de vraagstellingen zou ik zeggen: even langs een werkplaats en daar laten controleren

RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 14:31
door Rob75
Die laatste lijkt mij ook een goede, maar toch.
De thermostaat zit in een huis op de cilinderkop (inlaatzijde) waar de dikke slang die van bovenaf de radiator in uitkomt. Twee boutjes en je hebt hem los. (En natte voeten.)
Maar iets anders: als de slangen warm worden is er circulatie en bij een 75 (Nord) zorgt de thermostaat ervoor dat er geen stroming door de radiator is als de thermostaat dicht blijft staan. Overigens blijven bij een 75 meestal de thermostaten open staan, met als gevolg een redelijk lage temperatuur.
Een eenvoudige test is ook te kijken naar belletjes in het expansievat. Eventueel bij warme motor heel voorzichtig open draaien en luisteren naar drukverlies. Verder kan de koelvloeistof dan ook naar uitlaatgas ruiken. Als je bij koude motor het expansievat vult tot max, en je rijdt een stukje, staat deze dan weer op min en blijft daar hangen?
Succes,
Rob
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 21:10
door Jan M
Omschrijving is van 1,8 turbo, maar die is gelijk aan een 75TS

RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 21:23
door Mark75
mensen bedankt voor de reacties
ik heb nog geen tijd gehad om het te bekijken
heb kinderen van 1 en 3 jaar
die hebben even voorrang bij papa
ik ben woensdag tm vrijdag vrij en zal dan een vakkundig oog laten
kijken.
het gaat om een V6
ben ik vergeten te melden zie ik
RE: Koelingsproblemen 75
Geplaatst: ma nov 19, 2012 21:33
door giuliettaevo
Thermostaat van een v6 zit in dat alu dekseltje waar de dikke bovenste slang van de radiateur heen loopt.
Overigens kan de thermostaat ook niet ver genoeg open gaan waardoor de motor niet goed gekoeld wordt door gebrek aan circulatie door de radiateur, het hoeft niet perse een kapotte koppakking te zijn.
Laat de motor even warrmdraaien en check of de radiateur overal warm wordt, als je een kouder deel hebt kan hij ergens verstopt zitten bv.
In principe is een koelsysteem van een auto zo gemaakt dat de fan niet hoeft te werken zolang je rijdt, dan wordt er immers rijwind door de radiateur geblazen en dat moet genoeg zijn.