Pagina 1 van 2

verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: wo nov 14, 2012 16:14
door gt1600Junior
Ik heb een Hellebore stuur waarvan ik mij afvroeg of het nu een vroeg of later model is. Ik heb er 1 zoals op onderstaande foto (maar dan ook met houtfineer in de claxonring):

Afbeelding

Maar onderstaand model wijkt weer af op diverse punten. Wie kan mij het verschil vertellen v.w.b. productiejaar en in welke 105-modellen de twee sturen geleverd werden?

Afbeelding

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 20:10
door gt1600Junior
moeilijke vraag? :wink:

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 20:46
door cor
De eerste is een 2000 GTV stuur, de andere van een 1750 GTV 2e serie..Een 2 liter heeft dieper liggende spaken, heb je ook een foto van die andere op de eerste lijkende?

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 20:52
door gt1600Junior
Oke bedankt. Het 1750 stuur lijkt mij ook minder diep?

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 20:55
door cor
Si :wink:

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 22:51
door Veloce
Bovenste stuur kan ook van Giulia Nuova, 2000 Spider (en latere 1600), 2000 Berlina of Montreal zijn, is allemaal identiek. Bij de Berlina zit er dan wel een naafkapje met goudkleurig naafkapje op.

2e stuur is inderdaad 1750GTV, met naafkapje van 2e serie. 1e serie is zelfde stuur, maar met zwarte naafkap. (Bij de 1750-serie hebben de Spider en Berlina een ander stuur dan de GTV.)

Hellebore maakte in die tijd meerdere sturen voor Alfa's, ook de sturen uit de GTA en TZ zijn hier van.
Afbeelding

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: vr nov 16, 2012 23:15
door Giulia2000TS
Bovenste is een te licht opgeschuurd en zelf gelakt Nuova stuur waar de kunststof randjes tussen claxondrukkers en het stuur ontbreken... :wink:

Re: RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: za nov 17, 2012 08:44
door Matteomeubel
Bovenste is een te licht opgeschuurd en zelf gelakt Nuova stuur waar de kunststof randjes tussen claxondrukkers en het stuur ontbreken... :wink:
Dat van die kleur hoeft niet noodzakelijkerwijs, alhoewel ik in dit geval denk dat je gelijk hebt maar meer omdat de lak er wat dik en vet uitziet.

De latere sturen waren van een lichtere Honduras-mahonie variant en relatief zacht.
De kleur kan ook door normale UV verstoring van de epoxy-lak ontstaan, heb het eerder zo "wit" gezien in de oude lak.
Als je deze sturen schuurt veranderd de kleur wel maar zou deze eerder donkerder worden. Iets lichter of donkerder schuren kan niet. Iets schuren en daardoor wordt het lichter of donkerder kan wel, maar dat weet je pas achteraf als het hout doorkomt.
Als je het dan lakt, wordt het sowieso donkerder.

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: za nov 17, 2012 09:23
door BugAlfa
IS/was Hellebore Italiaans of Brits of nog wat anders en was Nardi geen huisleverancier bij Alfa, of 1 van ?

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: za nov 17, 2012 09:59
door @lfa@lgra
Bovenste stuur idd een verprutste Nuova, De naaf ligt nl nog dieper dan het stuurwiel van de gtv van Cor... :wink:

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: za nov 17, 2012 12:32
door Lorenzo
Hoe zit dat precies met sturen waar VG Hellebore in staat? Ik heb namelijk een stuur zoals op de tweede foto waarin je een lichtere houtskleur ziet rondom het stuur. Dit is namelijk ook op de tweede foto te zien.

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: za nov 17, 2012 16:01
door Veloce
Dan heb je dus een 1750GTV-stuur...

Re: RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: do nov 22, 2012 14:15
door Clubman
Bovenste stuur idd een verprutste Nuova, De naaf ligt nl nog dieper dan het stuurwiel van de gtv van Cor... :wink:

Wat moet je dan doen om het niet te verprutsen ?

want ik heb een Nuova stuur met behoorlijk wat werk aan.

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: do nov 22, 2012 18:09
door @lfa@lgra
Eerst helemaal blank maken en als alles eraf is nieuwe laklagen opbouwen ( Liefst 2K) En tussendoor steeds schuren met fiijn waterproof 400. Als er voldoende laklagen opzitten dan schuren met 2500 en later met 4000, waarna je het stuur kunt polijsten. De originele laklaag is echt zo vlak als glas. :wink:

RE: verschillen houten stuur Hellebore 105-serie

Geplaatst: do nov 22, 2012 19:26
door Zaagauto
Of wegbrengen naar Matteo... 8)