Uitlijnen? Gewoon zelf doen!
Geplaatst: di sep 27, 2005 16:13
Uitlijnen? Gewoon zelf doen!
Nu hoor ik een hoop mensen zeggen/ denken: ja ja, zal wel, mij niet gezien!
Maar het gaat hier gewoon over durf/ zelfvertrouwen, want uiteindelijk is het gewoon rechttoe/ rechtaan sleutelwerk!
Zie het zo: Als de eerste de beste pipo bij Kwick Shit kan uitlijnen, dan kan jij dat toch zeker ook! En misschien wel beter ook! Yeah!!!
Okay, nu komt ie: Je moet wel enig technisch-, driedimensionaal- en wiskundig inzicht hebben. verder moet je nouwkeurig meten en instellen, maar dat is natuurlijk allemaal wel te doen! We werken immers altijd secuur, toch?!
Benodigdheden: sterk touw van een meter of drie (ons ruiten monteer koord dus), een meetlint (of techn. gegevens over spoorbreedte) en natuurlijk de juiste steeksleutels.
daarnaast pen en papier en een rekenmachientje.
Voorbeeld: uitlijning 116-serie.
Uitgangspunt: auto is recht en de achteras staat er recht onder. En bandenmaat en merk voor en achter is gelijk.
Nu is de auto in dit voorbeeld lekker verlaagd en heeft lekker veel neg. camber. Om schuine bandeslijtage tegen te gaan, kies ik voor één graad toepoor.
(je hoort het al: kies/ probeer je eigen instelling, fabrieksopgave is niet per definitie de enige juiste)
Om dit in te stellen/ te meten span ik een touw van de voorkant van het voorwiel, naar de ahterkant van het achterwiel. Ik heb berekend dat ik tussen de voorkant van de achterband en het touw een blokje o.i.d. van 44mm moet plaatsen om het touw in één graad toespoor naar voren te laten lopen.
Nu moet ik mijn spoorstang verdraaien (korter of langer maken) totdat de achterkant van mijn voorband NET het touw raakt. Dat aan beide zijden en natuurlijk goed kijken of het stuur nog steeds recht staat. dat is alles!
Zie je wel, dat kan jij ook!
Even nog even over die berekening:
Je hebt nodig: spoorbreedte voor(x) en achter(y), afstand hart voorwiel - voorkant achterband(z).
de dikte van mijn vulblok(v) heb ik bepaald door: tan 1 = ( v - (x-y)/2 ) / z
Duidelijk?
Als nu in de praktijk blijkt dat je stuur net niet helemaal recht staat moet je nog een minimale correctie uitvoeren en dan weer proefrijden. Al doende leert men! Succes!
En als je wat gevorderd bent ga je natuurlijk ook je Caster afstellen! En daarna moet je weer uitlijnen, maar dat stelt dan dus niets meer voor, toch?!
Je wil niet weten wat verandering in camber/ caster en sporing voor invloed heeft op het rijgedrag van de auto.
Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 4 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg!

edit: Ik ben niet verantwoordelijk voor ongelukken en/ of schades als gevolg van verrichtigingen naar aanleiding van deze post!

Nu hoor ik een hoop mensen zeggen/ denken: ja ja, zal wel, mij niet gezien!
Maar het gaat hier gewoon over durf/ zelfvertrouwen, want uiteindelijk is het gewoon rechttoe/ rechtaan sleutelwerk!

Okay, nu komt ie: Je moet wel enig technisch-, driedimensionaal- en wiskundig inzicht hebben. verder moet je nouwkeurig meten en instellen, maar dat is natuurlijk allemaal wel te doen! We werken immers altijd secuur, toch?!
Benodigdheden: sterk touw van een meter of drie (ons ruiten monteer koord dus), een meetlint (of techn. gegevens over spoorbreedte) en natuurlijk de juiste steeksleutels.
daarnaast pen en papier en een rekenmachientje.
Voorbeeld: uitlijning 116-serie.
Uitgangspunt: auto is recht en de achteras staat er recht onder. En bandenmaat en merk voor en achter is gelijk.
Nu is de auto in dit voorbeeld lekker verlaagd en heeft lekker veel neg. camber. Om schuine bandeslijtage tegen te gaan, kies ik voor één graad toepoor.
(je hoort het al: kies/ probeer je eigen instelling, fabrieksopgave is niet per definitie de enige juiste)
Om dit in te stellen/ te meten span ik een touw van de voorkant van het voorwiel, naar de ahterkant van het achterwiel. Ik heb berekend dat ik tussen de voorkant van de achterband en het touw een blokje o.i.d. van 44mm moet plaatsen om het touw in één graad toespoor naar voren te laten lopen.
Nu moet ik mijn spoorstang verdraaien (korter of langer maken) totdat de achterkant van mijn voorband NET het touw raakt. Dat aan beide zijden en natuurlijk goed kijken of het stuur nog steeds recht staat. dat is alles!


Even nog even over die berekening:
Je hebt nodig: spoorbreedte voor(x) en achter(y), afstand hart voorwiel - voorkant achterband(z).
de dikte van mijn vulblok(v) heb ik bepaald door: tan 1 = ( v - (x-y)/2 ) / z
Duidelijk?



Als nu in de praktijk blijkt dat je stuur net niet helemaal recht staat moet je nog een minimale correctie uitvoeren en dan weer proefrijden. Al doende leert men! Succes!

En als je wat gevorderd bent ga je natuurlijk ook je Caster afstellen! En daarna moet je weer uitlijnen, maar dat stelt dan dus niets meer voor, toch?!
Je wil niet weten wat verandering in camber/ caster en sporing voor invloed heeft op het rijgedrag van de auto.

Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 4 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg!


edit: Ik ben niet verantwoordelijk voor ongelukken en/ of schades als gevolg van verrichtigingen naar aanleiding van deze post!

