Pagina 1 van 3

Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 16:13
door Alessandro
Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Nu hoor ik een hoop mensen zeggen/ denken: ja ja, zal wel, mij niet gezien!
Maar het gaat hier gewoon over durf/ zelfvertrouwen, want uiteindelijk is het gewoon rechttoe/ rechtaan sleutelwerk! :o Zie het zo: Als de eerste de beste pipo bij Kwick Shit kan uitlijnen, dan kan jij dat toch zeker ook! En misschien wel beter ook! Yeah!!!

Okay, nu komt ie: Je moet wel enig technisch-, driedimensionaal- en wiskundig inzicht hebben. verder moet je nouwkeurig meten en instellen, maar dat is natuurlijk allemaal wel te doen! We werken immers altijd secuur, toch?!

Benodigdheden: sterk touw van een meter of drie (ons ruiten monteer koord dus), een meetlint (of techn. gegevens over spoorbreedte) en natuurlijk de juiste steeksleutels.
daarnaast pen en papier en een rekenmachientje.

Voorbeeld: uitlijning 116-serie.
Uitgangspunt: auto is recht en de achteras staat er recht onder. En bandenmaat en merk voor en achter is gelijk.
Nu is de auto in dit voorbeeld lekker verlaagd en heeft lekker veel neg. camber. Om schuine bandeslijtage tegen te gaan, kies ik voor één graad toepoor.
(je hoort het al: kies/ probeer je eigen instelling, fabrieksopgave is niet per definitie de enige juiste)
Om dit in te stellen/ te meten span ik een touw van de voorkant van het voorwiel, naar de ahterkant van het achterwiel. Ik heb berekend dat ik tussen de voorkant van de achterband en het touw een blokje o.i.d. van 44mm moet plaatsen om het touw in één graad toespoor naar voren te laten lopen.
Nu moet ik mijn spoorstang verdraaien (korter of langer maken) totdat de achterkant van mijn voorband NET het touw raakt. Dat aan beide zijden en natuurlijk goed kijken of het stuur nog steeds recht staat. dat is alles! :o Zie je wel, dat kan jij ook! :thumbs:

Even nog even over die berekening:
Je hebt nodig: spoorbreedte voor(x) en achter(y), afstand hart voorwiel - voorkant achterband(z).
de dikte van mijn vulblok(v) heb ik bepaald door: tan 1 = ( v - (x-y)/2 ) / z

Duidelijk? :-k 8-[ :whistle:

Als nu in de praktijk blijkt dat je stuur net niet helemaal recht staat moet je nog een minimale correctie uitvoeren en dan weer proefrijden. Al doende leert men! Succes! :thumbs:

En als je wat gevorderd bent ga je natuurlijk ook je Caster afstellen! En daarna moet je weer uitlijnen, maar dat stelt dan dus niets meer voor, toch?!
Je wil niet weten wat verandering in camber/ caster en sporing voor invloed heeft op het rijgedrag van de auto. 8)
Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 4 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg! :blue_cool: :whistle:

edit: Ik ben niet verantwoordelijk voor ongelukken en/ of schades als gevolg van verrichtigingen naar aanleiding van deze post! :biggrin: :wink:

Re: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 16:54
door 164 Q4
Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 4 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg! :blue_cool: :whistle:
Het profiel op de binnenkant van de banden waarschijnlijk binnenkort ook :wink: .

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 17:18
door Dottore M
Er mist een optie in de poll; "Ik ga dit niet op straat doen in de regen bij gebrek aan sleutelruimte" ;)

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 17:32
door Maurizio
:thumbs:

Ps.: Ik mis nog een poll optie: Been there, done that :twisted:

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 20:16
door Theo Romeo
Ik mis de KRENT optie

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 20:21
door Andretti Molletti
Ik mis de disclaimer ;)

Re: RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 20:28
door Alessandro
Hé, waarom kan ik nu geen mogelijkheden toevoegen aan de pol?
Ik mis de KRENT optie
Dit is toch de krent optie, kost geen drol! Alleen tijd. :wink:

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 20:48
door frankalfa
En de keuze: 'laat ik mijn maatje bij Profile uitzoeken , als ie na 2 maanden nog te veel slijt naar m'n zin neemt ie m gewoon nog een keertje mee (onder 'garantie'...)' :wink:
Grtz, fRank

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 21:50
door roberto
En hoe is dan het caster te stellen?

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 22:21
door Sinus 2600 Spider
Bj mijn 2600 zijn alle maten gewoon gegeven in het boekie. Als daar iets niet aan klopt moet je toch zelf aan het sleutelen om de wielen goed onder de auto te krijgen. Dus ik doe dat in eerste instantie zeker zelf. Als ik er echt niet uit kom ga ik pas naar de prof. De 156 laat ik gewoon doen maar wel aangepast aan mijn rijstijl :roll:

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 22:22
door yuri 75 V6
Wacht even... jij zet de auto op de grond in je garage, doet het grote touwtjes-trucje, en dan kun jij nog bij je spoorstangen om die te verstellen, zonder het touwtje aan te raken... :?: Respect! (Geen cynisme, ik zie het mezelf aleen even niet doen. Niet omdat het ingewikkeld is, maar vrij bewerkelijk...).

Yuri

Re: RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: di sep 27, 2005 23:41
door Andretti Molletti
Wacht even... jij zet de auto op de grond in je garage, doet het grote touwtjes-trucje, en dan kun jij nog bij je spoorstangen om die te verstellen, zonder het touwtje aan te raken... :?: Respect! (Geen cynisme, ik zie het mezelf aleen even niet doen. Niet omdat het ingewikkeld is, maar vrij bewerkelijk...).

Yuri
Dat lukt wel als je eerst alles gelost hebt...
vergeet niet de auto als laatste een metertje of wat Vooruit te rollen om de wielophanging te "zetten"

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: wo sep 28, 2005 00:12
door lex thissen
Dit heb ik dus ook nog in de planning zitten.....moet eerst nog wat tools maken :wink: ( heb de materialen al).

Dit soort info is altijd welkom.

Lex.

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: wo sep 28, 2005 07:57
door Giulia555
.......en dan vergeet je nog een belangrijk ding......bij alle professionele uitlijners wordt uitgegaan van een bestuurders gewicht van 75 KG in de auto bij het uitlijnen bij de 116 serie i.v.m. wisselende wiel geometrie bij remmen en optrekken.......

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

Geplaatst: wo sep 28, 2005 08:21
door vV
goh...ikwist niet dat je jongens bij Kwik Shit konden uitlijnen, ik dacht altijd dat ze alleen maar deden alsof...