Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 12:42

Hallo iedereen,
Zoals de titel al zegt: ik heb een probleem met mijn 75 America van 88.
Ik heb hem vorige week gekocht, en gisteren naar mij thuis gebracht. Bij de vorige eigenaar heeft ze drie jaar stilgestaan. (Hij heeft bij gezegd hij er altijd veel injectorcleaner heeft ingedaan.)

De symptomen:
Hij start en blijft een paar seconden draaien. Als ik gas geef gebeurt er niets speciaal, behalve soms een backfire.

Diagnose:
Tijdens het starten is er blijkbaar een extra startinjector. Koppel ik deze los dan start hij helemaal niet, dus ik vermoed dat er iets mis is met de injectoren.
De stekkers worden aangestuurd (knipperende led) en de injectoren klikken ook.
Brandstoftoevoer is ook in orde.

Nu ben ik eens in de oude archieven gaan zoeken en in klaverblaadje 94 staat een zeer interessant artikel over elektronica die het laat afweten, maar het artikel is op sommig gebied vrij duister (bv 12v zetten op de stekkers van de injectoren naar de ecu en met een soldeerbout gaan werken.

Ergens anders op het internet vond ik en site die zei dat injectoren wel eens durven te verstroppen, vooral door het gebruik van injectorcleaner, omdat al dat debris dan loskomt van de leidingen en naar de injectoren gaat. Nadeel is wel dat diegene die dat doet in Amerika zit.

Heeft er iemand een ervaring zoals deze, of ben ik het heel stoms over het hoofd aan het zien?

Vriendelijke Groeten,
Philipp

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 13:05

Tsja, als een auto 3 jr stilstaat, zou ik begonnen zijn met het spoelen van de tank en leidingen en me ervan verzekeren dat er verse brandstof in de auto komt.
Het lijkt een brandstof probleem te zijn ja, maar het zou evengoed ergens anders kunnen liggen.

Je kan de injectoren sonisch laten reinigen, is meestal niet zo duur (minder dan 10 euro per injector), maar als ze echt kapot zijn, dan helpt dit ook niet. Het lenen van een werkende ECU zorgt er voor dat je zeker weet dat het daar niet aan licht.

Er kunnen nog vele andere oorzaken zijn.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 13:48

www.hiperformancestore.com staat een mooie beschrijving van het Jetronic systeem zoals gebruikt op de Alfa v6.

Maar als jouw injectoren een puls krijgen zoals ik begrijp uit jouw posting dan zouden ze het moeten doen... Dan zitten ze of verstopt of er staat geen benzinedruk op. Aangezien de koudstartinjector op dezelfde rail zit aangesloten en hij het daar wel op doet lijkt het mij niet aannemelijk dat je helemaal geen druk hebt..

Beginnen met demontage van de brandstofrail en het laten ultrasoonreinigen van de injectoren zou mijn eerste stap zijn in dit geval. Misschien niet de hoofdoorzaak van het probleem maar het levert je enkel voordeel op als de motor straks wel loopt. :wink: En als de vorige eigenaar er injectorreiniger in bleef kieperen zal dat ook wel een reden hebben gehad. Vergeet niet de leidingen en het filter ook even te reinigen/vervangen.

Controleer ook alle stekkerverbindingen en het hoofdrelais op goede aansluitingen en werking. Dat dubbelrelais wil nog wel eens problemen geven.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 13:55

www.hiperformancestore.com staat een mooie beschrijving van het Jetronic systeem zoals gebruikt op de Alfa v6.

Maar als jouw injectoren een puls krijgen zoals ik begrijp uit jouw posting dan zouden ze het moeten doen... Dan zitten ze of verstopt of er staat geen benzinedruk op. Aangezien de koudstartinjector op dezelfde rail zit aangesloten en hij het daar wel op doet lijkt het mij niet aannemelijk dat je helemaal geen druk hebt..

Beginnen met demontage van de brandstofrail en het laten ultrasoonreinigen van de injectoren zou mijn eerste stap zijn in dit geval. Misschien niet de hoofdoorzaak van het probleem maar het levert je enkel voordeel op als de motor straks wel loopt. :wink: En als de vorige eigenaar er injectorreiniger in bleef kieperen zal dat ook wel een reden hebben gehad. Vergeet niet de leidingen en het filter ook even te reinigen/vervangen.

Controleer ook alle stekkerverbindingen en het hoofdrelais op goede aansluitingen en werking. Dat dubbelrelais wil nog wel eens problemen geven.
Dat schoonmaken van verbindingen is een goede ja, meestal zijn vage problemen terug te leiden naar slechte electrische verbindingen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 14:58

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Vergeten erbij te schrijven: Uiteraard is de 75 met wat voorzorgen gestart: moderne benzine is direct slecht, dus de tank heb ik rustig laten leeglopen. Bougies zijn er ook uitgehaald en daarna starten om eerst wat oliedruk op te bouwen.
Het was die site waar ik gisterenavond op was terechtgekomen, iets van een 25 dollar per injector.
Ze schrijven dat na 200.000 km een reiniging aan te raden is. Dus misschien wel een goed idee (188.000 km)

Ik zal de contacten ook nog eens nakijken.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 15:45

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Vergeten erbij te schrijven: Uiteraard is de 75 met wat voorzorgen gestart: moderne benzine is direct slecht, dus de tank heb ik rustig laten leeglopen. Bougies zijn er ook uitgehaald en daarna starten om eerst wat oliedruk op te bouwen.
Het was die site waar ik gisterenavond op was terechtgekomen, iets van een 25 dollar per injector.
Ze schrijven dat na 200.000 km een reiniging aan te raden is. Dus misschien wel een goed idee (188.000 km)

Ik zal de contacten ook nog eens nakijken.
25 dollar? Het sonisch reinigen kan je gewoon bij je auto zaak in de buurt doen. Motoren revisie bedrijven kunnen het ook. Ik vind 25 dollar vrij duur en waarom het in de USA laten doen?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 16:18

Inderdaad, zal hier eens in de buurt op zoek gaan.
Maar, na op elke injector manueel 12v te zetten draait hij terug!
Nog niet echt zoals het zou moeten, hij ratelt een beetje en de uitlaat van cilinder 5 wordt niet zo warm als de andere,
Ik zal in ieder geval eens opzoek gaan naar een reserveset injectoren en die dan laten reinigen.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 16:18

Je kunt ook zelf een klein ultrasoonbad kopen op Conrad bv. :wink: Dan kun je het zelf doen en kun je ook nog eens de sieraden van je vrouw/vriendin schoonmakenm ermee, scoor je pluspunten mee. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: 75 v6 America start en blijft 3 seconden draaien.

zo sep 30, 2012 22:11

Klinkt aanlokkelijk, ik zal eens uitkijken. ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”