Pagina 1 van 1

Wide band lambda controller

Geplaatst: di sep 25, 2012 20:02
door martijnsud
Ben eens aan het kijken voor een wide band lambda setje, echter wil ik geen vaste montage hebben maar losse sonde in de uitlaat kunnen monteren.
Dit omdat we meerdere auto's willen controleren (met en zonder katalysator). En wil proberen om dmv de lambda motor af te kunnen stellen (carburateur), beetje hobbyen zeg maar :)
Een van de vele leveranciers meldde mij dat dit niet mogelijk is i.v.m. katalysator. Zoals velen hier zullen weten zet deze uitlaatgassen om waardoor er niet een correct beeld wordt weergegeven van het brandstofmengsel.
Dus dat is jammer maar tevens bedacht ik mij dat Squadra op deze manier wel mijn 155 heeft gecontroleerd, dus een mailtje gestuurd.
Reactie van hem is dat er bij vollast nauwelijks nog een reactie plaatst vindt in de katalysator, kan ik begrijpen. Er wordt tenslotte ook zo gemeten op een vermogensbank.

Maarja ik kan beide standpunten beredeneren en ook beide achtergronden maar wat is nu wijsheid?
Leverancier meldde tevens dat brandstofmengsel controleren / afstellen op deze manier niet de manier was ......:(
En dat dit geheid tot kapotte motoren zou leiden ivm arm mengsel. Maar hoe doen tuners dat dan met het aanpassen van hun software?
Lijkt me toch niet dat ze voor de katalysator elke keer een wide band lambda sonde plaatsen....:roll:


Groet Martijn

Re: Wide band lambda controller

Geplaatst: di sep 25, 2012 20:13
door GiuliaCorse
Lijkt me toch niet dat ze voor de katalysator elke keer een wide band lambda sonde plaatsen....:roll:


Groet Martijn
Ja

Zo ook met programmeerbaar motormanagement gat in uitlaat boren voor een wideband lambda sonde.

Re: Wide band lambda controller

Geplaatst: wo sep 26, 2012 16:57
door martijnsud
Lijkt me toch niet dat ze voor de katalysator elke keer een wide band lambda sonde plaatsen....:roll:


Groet Martijn
Ja

Zo ook met programmeerbaar motormanagement gat in uitlaat boren voor een wideband lambda sonde.

Dus meten na de katalysator, zoals Squadra o.a. doet, heeft dus geen nut?

Martijn

RE: Wide band lambda controller

Geplaatst: vr jan 18, 2013 14:29
door Jan M
Hoi Martijnsud,

Ik ben ook op zoek naar een setje waarmee ik de lambda van een carburateurmotor kan kontroleren.
In het vervolg van het draadje wordt gesproken over een katalisator, heeft jouw carb.motor een katalisator?
Ik heb lang geleden eens een 75TS gezien met een displaytje op het dashbord met een aantal ledjes, gele, 1groene en rode en een draaiknop er onder om de lambda te regelen. Nu is die draaiknop niet mijn bedoeling, maar een simpel stand-alone setje, geschikt voor meerder auto's. Mag gerust accuvoeding hebben.
Ben benieuwd of je inmiddels een oplossing hebt.
Groet,
Jan.

RE: Wide band lambda controller

Geplaatst: vr jan 18, 2013 15:10
door jorritkooistra
een kat zet je uitlaat gassen om in minder schadelijke gassen, maar aan de mengsel verhouding veranderd toch niets....

of denk ik er te makkelijk over.
ik heb wel een breedband sonde setje liggen met klokje, maar dat word voor eigen gebruik.
ook in verband met de 33 compressore en twin carbs.
er zit er zo eentje verstopt en dan houd die vanzelf op, dat is natuurlijk niet de bedoeling....

RE: Wide band lambda controller

Geplaatst: ma jan 21, 2013 05:55
door Engine
Een katalysator zet in ieder geval onverbrande en deels verbrande brandstof (HC en CO) om in minde schadelijke componenten (O2 en H2O). Als je een lambda sensor geregeld origineel systeem hebt zet de katalysator ook NOx om. Bij zo'n systeem heb je dan ook het pendelen van de mengsepverhouding tussen iets arm en iets rijk. Dat is nodig om afwisselend NOx en HC/CO om te kunnen zetten.

Daarmee dus duidelijk dat de katalysator je meting behoorlijk beïnvloed. Nu is het wel zo dat op vollast de motor kiest voor alleen een rijk mengsel. De katalysator zal dit niet volledig kunnen omzetten (maar hij staat niet helemaal "uit"). Behalve als je een bepaalde motor en katalysator erg goed kent (als je weet hoeveel hij nog kan omzetten bij vollast) lijkt het me onmogelijk om echt goed te kunnen afstellen. En moeilijk blijft het. En natuurlijk kan je de deellast afstelling helemaal vergeten.

Maar; bij heel veel motoren uit de begintijden van de katalysator hebben een speciaal ontworpen aftakpunt voor uitlaatgas. Daar ie het misschien mee op te lossen.

RE: Wide band lambda controller

Geplaatst: ma jan 21, 2013 07:45
door martijnsud
Wat 'Engine' zegt heeft mij besloten om geen te kopen. Ik heb meerdere auto's, ook met kat, dus leek mij een mooi en goed (controle) middel.

Echter de verkopende partij zegt dat meten na een katalysator niet kan, ofwel beïnvloed mengsel verhouding.
Tevens melde deze partij dat je na elke software aanpassing (tuning) je verhouding moet meten anders weet je niet of het goed is.
(ook een tuning van zelfde motoren met zelfde software moet je controleren)
Ze zeggen ook dat Alfa's bekendste tuner in Nederland een knoeier is en dat motor geheid in de soep lopen....... :shock:
(Zo ie zo hou ik niet zo van die uitspraken)
Terwijl deze partij hetzelfde zegt wat Engine zegt, bij vollast kan de katalysator bijna niks omzetten.

Ofwel ik kan dus niet zeggen dat de aanschaf een goede en betrouwbare aanschaf is, dus maar even uitgesteld (of was het nou afstel :lol: )

Mocht jij er wel verder meekomen en/of ervaring hebben dan hoor ik dat graag!

Martijn

RE: Wide band lambda controller

Geplaatst: ma jan 21, 2013 20:01
door Engine
Ik heb geen ervaringen met deze tuner maar hoor toch goede verhalen. Ik kan in ieder geval niet goed begrijpen hoe hij werkt dat heb ik geprobeerd te vertellen. Dat de verkopende partij het gelijk een knoeier noemt lijkt me wat apart gesteld. Wie weet wat er allemaal nog meer gemeten wordt. En daarbij is een motor ook een heel stuk af te stellen zonder lambda sensor en hoeft hij echt niet stuk te gaan. Er zijn zat knoeiers in de tuning wereld maar er zijn ook goede bij die echt wel wat truken hebben die niet iedereen kent. Ben wel heel benieuwd hoe het dan gedaan wordt.

Maar om nu zelf met zo'n wideband controller te gaan spelen als je het niet helemaal kan doorgronden hoe dit aan te pakken is waarschijnlijk niet handig nee.