Wide band lambda controller
Geplaatst: di sep 25, 2012 20:02
Ben eens aan het kijken voor een wide band lambda setje, echter wil ik geen vaste montage hebben maar losse sonde in de uitlaat kunnen monteren.
Dit omdat we meerdere auto's willen controleren (met en zonder katalysator). En wil proberen om dmv de lambda motor af te kunnen stellen (carburateur), beetje hobbyen zeg maar
Een van de vele leveranciers meldde mij dat dit niet mogelijk is i.v.m. katalysator. Zoals velen hier zullen weten zet deze uitlaatgassen om waardoor er niet een correct beeld wordt weergegeven van het brandstofmengsel.
Dus dat is jammer maar tevens bedacht ik mij dat Squadra op deze manier wel mijn 155 heeft gecontroleerd, dus een mailtje gestuurd.
Reactie van hem is dat er bij vollast nauwelijks nog een reactie plaatst vindt in de katalysator, kan ik begrijpen. Er wordt tenslotte ook zo gemeten op een vermogensbank.
Maarja ik kan beide standpunten beredeneren en ook beide achtergronden maar wat is nu wijsheid?
Leverancier meldde tevens dat brandstofmengsel controleren / afstellen op deze manier niet de manier was ......
En dat dit geheid tot kapotte motoren zou leiden ivm arm mengsel. Maar hoe doen tuners dat dan met het aanpassen van hun software?
Lijkt me toch niet dat ze voor de katalysator elke keer een wide band lambda sonde plaatsen....
Groet Martijn
Dit omdat we meerdere auto's willen controleren (met en zonder katalysator). En wil proberen om dmv de lambda motor af te kunnen stellen (carburateur), beetje hobbyen zeg maar

Een van de vele leveranciers meldde mij dat dit niet mogelijk is i.v.m. katalysator. Zoals velen hier zullen weten zet deze uitlaatgassen om waardoor er niet een correct beeld wordt weergegeven van het brandstofmengsel.
Dus dat is jammer maar tevens bedacht ik mij dat Squadra op deze manier wel mijn 155 heeft gecontroleerd, dus een mailtje gestuurd.
Reactie van hem is dat er bij vollast nauwelijks nog een reactie plaatst vindt in de katalysator, kan ik begrijpen. Er wordt tenslotte ook zo gemeten op een vermogensbank.
Maarja ik kan beide standpunten beredeneren en ook beide achtergronden maar wat is nu wijsheid?
Leverancier meldde tevens dat brandstofmengsel controleren / afstellen op deze manier niet de manier was ......

En dat dit geheid tot kapotte motoren zou leiden ivm arm mengsel. Maar hoe doen tuners dat dan met het aanpassen van hun software?
Lijkt me toch niet dat ze voor de katalysator elke keer een wide band lambda sonde plaatsen....

Groet Martijn