Pagina 1 van 1
Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: wo sep 19, 2012 22:51
door Lemans
Ik heb hier een handigheidje gemaakt om de nokkenassen van een TS 1400 te blokkeren.
Vervangen van de riem is dan een koud kunstje.
Snij file laser/waterjet kan je gewoon bij mezelf opvragen met een PM, als je het plaatje in je bus wil kan dat ook.
Ik moet wel navragen wat het snijden kost... (kan wel oplopen tot enkele euro's) ......
Lemans
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: do sep 20, 2012 23:56
door Lemans
Een tekening van het blokkeerplaatje kan je via onderstaande link bekijken.
http://grabcad.com/library/timingbelt-tool-alfa-romeo
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: zo okt 07, 2012 22:44
door marco d b
klok hem maar is uit met een nieuwe riem dan zie je het verschil wel niet alle riemen zijn het zelfde en zit er verschil in dan gaat dit niet werken als je je motertje maximaal wil laten presteeren .
omdat je de poelies blokeert kun je de nokken as niet verstellen dus of de nokken assen zelf blokken en de kruk as .
of gewoon afstel setje gebruiken ik vind het wel leuk gevonde het idee is goed maar je gaat echt verlopen met je afsteling wat reselteert tot minder koppel of meer brandstof verbruik.
en zo een setje kun je gewoon huuren bij de betere autospeciaal zaak.
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: ma okt 08, 2012 09:07
door Lemans
Wel, ieder zo zijn mening zeker?
Hoe dikwijls corrigeer jij je timing van je riem zonder hem te vervangen?
Persoonlijk geloof ik er niks van. Nieuwe riem identiek geplaatst is voor mij ruim voldoende.
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: di dec 04, 2012 00:16
door marco d b
je heb het over vervanging en uit ge klokte set weer hergebruiken dan zal het zeker wel in de buurt komen .
maar een nieuwe riem dat is en ander verhaal van de zeskeer dat ik nu een ts riem heb vervangen heb ik deze altijd op nieuw op tijd gezet en soms een kleine afwijking maar ook wel een behoorlijke .
de setjes die ik gemonteerd heb zijn van skf .
dus vandaar en een riem hergebruiken dan zal het niets uit maken je verandert niets aan hoe het was en dan werkt dat hulpstukje priema dat geloof ik meteen .
maar een nieuwe riem zou ik het niet doen
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: di dec 04, 2012 22:50
door high fidelitaly
dit gaat niet werken.
kan je evengoedf merktekens zetten met verfstift.
ts-motoren hebben variabele poelies en die staan er niet voor niks op
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: vr dec 07, 2012 00:05
door B. de Haan
Nee je kunt m beter uitklokken en nokkenassen blokkeren poelie's loshalen en riem monteren spannen en de poelie's weer vast zetten
Re: RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: vr dec 07, 2012 00:15
door giulia-tom
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: vr dec 07, 2012 10:02
door high fidelitaly
ts- motoren hebbren niet veel nodig om kleppen te raken door zuigers.
een motor mag dan wel vlotjes rondraaien met de hand als nieuwe riem is gelegd, op hoog toerental is dit heel anders!
dus hopelijk krijg je nooit problemen als je deze tool blijft gebruiken.
bij het leggen van nieuwe riem staan poelies nooit hetzelfde (nog nooit meegemaakt) al gaat het maar om een halve millimeter.
de meesten zetten zelfs enkel de inlaatpoelie los, maar de uitlaat kan ook enkele graden verdraaid worden.
Re: RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: vr dec 07, 2012 11:12
door @lfa@lgra
Beetje onmgenuanceerd is het niet??
Als je de koe verwijderd kun je echt niet zonder.

pak je de riemwielen los, kun je ook niert zonder

Andere waterpomp: ABSOLUUT calibers omdat de diametr van het riemwiel van de waterpomp nog wel eens enkele mm's wil afwijken. MAAR: Puur een riemwissel gaat
uitstekend zonder. Je zult zien dat alles nadien nog PRECIES hetzelfde staat want die riemen zijn gewoon hetzelfde. waar het veel vaker misgaat: Het instellen van de riemspanning. Goed instellen, laten draaien en dan weer nacontrole.Vaak zie je dat je dan nogmaals moet gaan nastellen, en weer nacontrole dus.
RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)
Geplaatst: vr dec 07, 2012 18:45
door Rainier155
En hoe vaak komt het voor dat je alleen de riem vervangt? Praktisch nooit want bijna niemand hier doet zelf een distributiewissel, en als de boel los moet dan is dat omdat er iets vervangen moet worden, en ontkom je dus niet aan het gebruik van calipers.

En als de riem op 60.000km zit dan vervang je ook gelijk de spanner en looprol mee, en evt ook de waterpomp. Kortom het tooltje is nutteloos. Zeker als je al calipers hebt.
