Pagina 1 van 2

Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 10:15
door janzeeven
Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Jan Zeeven en ik heb een zwarte Alfa 75 overgenomen van Etienne Reijnders, de ZL-13-TK.
Ik rij vrijwel alleen snelwegkilometers, en in januari heeft hij netjes zijn beurt gehad bij Barend Aarts in Etten-Leur.
Probleemloos starten, ook in de winter.

Vorige week begon hij na het tanken en na 3 kilometer snelweg opeens heel erg in te houden.
Bij het wegrijden bij het verkeerslicht sputterde de motor en viel stil, niet meer te starten.
Auto gesleept, en bij Barend is de brandstofpomppomp, een paar leidingen, één verdeelkap, bougies vervangen.
Hij rijdt wel weer, maar bij optrekken als hij laag in zijn toeren zit stottert hij, houd in en komt bijna niet van zijn plaats.
Boven de 3000 toeren rijd hij weer probleemloos.

Volgens Barend zou het de kabelboom kunnen zijn of de boordcomputer.
Is er misschien iemand op dit forum die weet wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Jan

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 10:20
door hoornstra
Welkom, gaat dus om een TS misschien makkelijk voor de antwoorden.

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 12:47
door Zaagauto
Volgens het kenteken wel...

Re: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 13:35
door Brul(tm)
Ik zal me even voorstellen, ik ben Jan Zeeven en ik heb een zwarte Alfa 75 overgenomen van Etienne Reijnders, de ZL-13-TK.

<snip>

Vorige week begon hij na het tanken en na 3 kilometer snelweg opeens heel erg in te houden.
Dan heb ik je van de week vroeg onderaan Hooipolder zien staan :lol:
Ik meende al te horen bij het wegrjden dat het niet helemaal lekke liep :(
De 75 had er duidelijk moeite mee :?

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 15:52
door Rob75
Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn, maar daar lijkt het wel op gezien de al uitgevoerde reparaties, denk ik aan het volgende:

- valse lucht, ergens na de luchthoeveelheidsmeter een lekkage in buizen en/of slangen.
- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.

Succes,

Rob

Re: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 19:01
door janzeeven
Dan heb ik je van de week vroeg onderaan Hooipolder zien staan :lol:
Ik meende al te horen bij het wegrjden dat het niet helemaal lekke liep :(
De 75 had er duidelijk moeite mee :?[/quote]


Ja dat klopt! Zat me ernstig te verbijten....

Re: RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 19:05
door janzeeven
Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn, maar daar lijkt het wel op gezien de al uitgevoerde reparaties, denk ik aan het volgende:

- valse lucht, ergens na de luchthoeveelheidsmeter een lekkage in buizen en/of slangen.
- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.

Succes,

Rob
Bedankt Rob,

Ik ga dat morgen even nakijken, behalve dan de nokkenasverstelling want dat gaat mijn competentie te boven!

Trouwens ja het gaat om een 2 liter TS, met 238.000 km op de teller.
Heb nog geprobeerd euro 97 te tanken maar ook dat lost het probleem niet op.

grt Jan

Re: RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 13, 2012 22:44
door Frederico
Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn, maar daar lijkt het wel op gezien de al uitgevoerde reparaties, denk ik aan het volgende:

- valse lucht, ergens na de luchthoeveelheidsmeter een lekkage in buizen en/of slangen.
- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.

Succes,

Rob
Bedankt Rob,

Ik ga dat morgen even nakijken, behalve dan de nokkenasverstelling want dat gaat mijn competentie te boven!

Trouwens ja het gaat om een 2 liter TS, met 238.000 km op de teller.
Heb nog geprobeerd euro 97 te tanken maar ook dat lost het probleem niet op.

grt Jan

Slechte bobine?
Ontstekingsproblemen, danst de toerenteller ook als hij stottert.. ?

Re: RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:04
door janzeeven
Slechte bobine?
Ontstekingsproblemen, danst de toerenteller ook als hij stottert.. ?[/quote]


De toerenteller danst niet, en eigenlijk is het probleem het ergste bij het wegrijden vanuit stilstand, als hij veel koppel moet trekken.
Dan houdt de motor vreselijk in, wat alleen maar te ondervangen is door de koppeling heel langzaam op te laten komen en toeren maken.
Boven de 3000 toeren en eenmaal op snelheid zijn er weinig problemen.

Onbelast heeft de motor geen probleem om op toeren te komen, al draait hij stationair niet echt soepel.

Re: RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:13
door Frederico
Slechte bobine?
Ontstekingsproblemen, danst de toerenteller ook als hij stottert.. ?

De toerenteller danst niet, en eigenlijk is het probleem het ergste bij het wegrijden vanuit stilstand, als hij veel koppel moet trekken.
Dan houdt de motor vreselijk in, wat alleen maar te ondervangen is door de koppeling heel langzaam op te laten komen en toeren maken.
Boven de 3000 toeren en eenmaal op snelheid zijn er weinig problemen.

Onbelast heeft de motor geen probleem om op toeren te komen, al draait hij stationair niet echt soepel.[/quote]

Beetje hetzelfde euvel als bij mij, .. en ook ik ben er nog niet helemaal achter wat het zou kunnen zijn..

Lage snelheid en laag in toeren rijden en dan in een hoge versnelling vol gas geven geeft ook stotteren? (Normaal zou hij heel rustig op moeten pakken)

goeie benzine?
Lambda nog aangesloten?

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: do sep 20, 2012 17:22
door ikke
Niet met je verliefde kop wat diesel er in gegooid?. Mij lijkt het inderdaad ook el electronisch probleem zoals ik je al vertelde. Computer, bobine,? had het met grote smurf toch ook dat ie op lage toeren lag te kakken?, was toen de bobine blijkbaar. vonken checken, als die goed zijn, computer lmm?

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: ma sep 24, 2012 12:52
door Angus Young
Vorige week had mijn broertje zijn TS hetzelfde probleem, ook heel erg bokken. Dit lag aan een gecorrodeerde stekker van de ECU. Contacten allemaal gereinigd en loopt als een zonnetje en trekt weer als een beer.

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: di sep 25, 2012 09:12
door arnold
BDP sensor? daar heb ik dat soort problemen ook mee gehad.

RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: di sep 25, 2012 12:49
door Frederico
hoe staat het met deze 75?.. problemen al verholpen?

Re: RE: Inhouden Alfa 75

Geplaatst: di sep 25, 2012 13:20
door DJ
Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn, maar daar lijkt het wel op gezien de al uitgevoerde reparaties, denk ik aan het volgende:

- valse lucht, ergens na de luchthoeveelheidsmeter een lekkage in buizen en/of slangen.
- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.

Succes,

Rob
Nokkenasvervroeging word aangestuurd bij circa 3000rpm. Daaronder doet hij niks. Werking is eenvoudig te controleren door met stationair draaiende motor 12V op de versteller te zetten. Motor gaat dan heel beroerd lopen en slaat meestal af. Dan weet je dus dat de nokkenasversteller zelf OK is. Het storingsbeeld zou kunnen ontstaan doordat de nokkenas in vervroegde stand is blijven hangen. Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Overigens simpel genoeg te controleren door even nokkenasdeksel eraf te halen en timing te controleren. Als de nokkenasverstelling niet werkt raak je alleen bovenin vermogen kwijt. Hikt niet maar voelt sloom aan. Onderin gebeurt er niks.

Vwb bobines/ontsteking, zowel op eens als op twee bobines moet de motor onbelast vlot en zonder hikken op gaspedaal reageren/toeren maken.
(dwz mits de brandstof voorziening op orde is, wat niet het geval is als de gasklepschakelaar kaduuk is, of als er valse lucht word aangezogen) Simpel te controleren door de multiconnector van de bobines een voor een los te nemen.
Als er een bobine/ontsteking stuk is kan de auto nog prima netjes rijden, door het hele toerengebied. Je raakt alleen vermogen kwijt. Wederom, hikt niet maar is langzamer/sloom.

Ik zit richting de stationair/deellast/vollast schakelaar te denken die onder de gasklep zit gemonteerd. Wellicht werkt die niet goed meer en denkt de ECU daardoor dat de gasklep volopen staat. (vollast schakelaar blijft continu in staan) Is eenvoudig door te meten met een multimeter.
Of de vollast verrijking zoveel is dat bij daardoor onder de 3000 toeren slecht gaat lopen durf in niet te zeggen.
En de al genoemde valse lucht is ook een mogelijke verklaring.
Met spuitbus remmenreiniger over eerder genoemde onderdelen spuiten geeft indicatie voor valse lucht. Als toerental oploopt als je met remmenreiniger in de weer bent trekt hij ergens valse lucht.
Stinkt de auto erg als hij stationair loopt? Dan ga je richting te rijk denken.
Laat er even ergens een 4 gas tester aanhangen. Dan weet je wat. (Mits degene die de 4 gastester uitleest snapt wat hij doet.....)

Genoemde BDP sensor kan ook voor veel hoofdbrekens zorgen. Maar eerst de simpele dingen controleren.

Gr
DJ