Pagina 1 van 2
Motorinhoud meten
Geplaatst: di sep 11, 2012 20:54
door Alfa-Corazon
Kent iemand onderstaande eerste twee methodes?
Hoe gaat methode 2 en wat heb je er voor nodig?
Testmethoden:
Voor het meten van de cilinderinhoud heeft de TC van de organiserende instantie de keus
uit een aantal meetmethoden, te weten:
-1 Slagvolume tester
-2 Het meten van de boring en de slag via het bougie-gat
-3 Demontage van de motor
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: di sep 11, 2012 20:58
door giuliettaevo
Slag meten via het bougiegat is wel te doen. bougie eruit draaien en een staafje oid in de opening zetten, op de zuiger. Vervolgens het verschil opmeten tussen het hoogste en het laagste punt dat hij bereikt als je de motor ronddraait.
Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik.

Re: RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: di sep 11, 2012 22:30
door Zaagauto
Slag meten via het bougiegat is wel te doen. bougie eruit draaien en een staafje oid in de opening zetten, op de zuiger. Vervolgens het verschil opmeten tussen het hoogste en het laagste punt dat hij bereikt als je de motor ronddraait.
Ervan uitgaande dat het bougiegat zich recht boven de cilinder bevindt... wordt anders best een vreemde meting...
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 07:34
door giuliettaevo
Helemaal waar... Maar bij de meeste Alfa motoren zit je in ieder geval goed.

RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 07:51
door Zaagauto
Uiterst waar!
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 09:29
door GiuliaCorse
Je kan toch makkelijker kijken hoeveel water je nodig hebt om 1 cilinder vol te giieten door het bougiegat.
Lijkt me een erg onbetrouwbare en vreemde methode.
Zeker gezien de vorm van de verbrandingskamer en evt vorm van de zuiger.
Re: RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 09:44
door Alfa-Corazon
Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik.

ik heb op het internet gelezen dat daar speciaal meetgereedschap voor is. Welk gereedschap of afbeelding werd er niet bij gegeven
Re: RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 18:01
door giuliettaevo
Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik.

ik heb op het internet gelezen dat daar speciaal meetgereedschap voor is. Welk gereedschap of afbeelding werd er niet bij gegeven
Zo heb ik laatst op het internet gelezen dat kaboutertjes bestaan, ze hadden er alleen geen bewijs van.
maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.
Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker.

RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 21:18
door Zaagauto
Zuiger in ODP zetten en de cilinder door het bougiegat volspuiten met purschuim... uit laten harden... dan kop eraf... voorzichtig de klomp pur lossnijden van cilinderwand en zuigerbodem... klomp pur vervolgens in afgemeten hoeveelheid water onderdompelen en de volumetoename meten...
Vervolgens zuiger op BDP zetten... klomp pur terugmonteren... en ter hoogte het koppakingsvlak afsnijden... restant bewaren en stuk pur weer uit cilinder peuteren... met die klomp de watervolumetoenametruuk herhalen en aftrekken van het eerste resultaat.
Bovenstaande herhalen met het restant pur maar dan in de cilinderkop... resultaat eveneens aftrekken van de resterende volumetoename... et voila! Het slagvolume is bekend!
Maar iets zegt me dat er makkelijkere methoden zijn...

RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: wo sep 12, 2012 22:14
door Hylke
En weer een bewijs dat pur óveral voor te gebruiken is!
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: do sep 13, 2012 00:18
door Zaagauto
Volgens een lokaal gezegde: agge ut nieh wit: kit; agge nieh weet woarvur: pur!
Komt altijd goed (zeggen ze...)
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: do sep 13, 2012 16:26
door Alfa-Corazon
Bore Measuring Tools
Engine displacement is a major factor in many racing classes, but can be a bit difficult to measure. As such, tech inspectors usually only check it on suspicion of cheating. Bore-measuring tools are long rods that the inspector slides through the spark plug hole. After it goes into the bore, a pair of spring-loaded arms open, stop against the walls and give the inspector a bore measurement. Stroke is a bit more difficult to measure on engines that don't use a centrally-mounted spark plug. For tracks that don't have a specialized stroke-checker, tech inspectors will often insert a length of wire into the cylinder through the plug hole so that its bottom rests on the piston. The inspector will then turn the engine over by hand and mark the wire with a marker at its highest and lowest points. The distance between the two marks will give the inspector some indication of the stroke. It's not an exact method since the method measures the bore's diagonal distance instead of its vertical distance. However, it's close enough that the inspector may warrant an oil pan removal for closer inspection.
Bron: Racing Tech Inspection Tools | eHow.com
http://www.ehow.com/info_7837761_racing ... z26MGMkTKa
Small Hole Gauge
Small hole gauges work by being inserted into the cylinder, then expanded until it reaches the edges of the cylinder. When the expanded gauge is removed, its diameter should be the same as that of the cylinder.
There out there, I have see them at many races, they are a scissor type gauge, works really well for a quick check!
Wahl Bros sells them
Bron: depositphotos
Maar dan langer...
RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: do sep 13, 2012 16:53
door wim V8
En dan natuurlijk de aloude formule:
Pi (3.14)x(rxr)xslag alle in cm voor het gemak.
Dus voor bijv. een brommertje: boring 40mm, slag 40mm(meestal is t iets minder)
Eerst tussen haakjes, dus rxr(radius v. d. boring) = 2x2=4cm
Dan maal Pi(3.14) 4x3.14=12.56cm2
Dan maal de slag 12.56x4=50.24 cm3 =CC =Cubic Centimeter.
Dus met rxr=...x 3.14 krijg je de oppervlakte van een cirkel(boring) x slag(hoogte) = inhoud.
Slagvolume wordt ook nog al eens verward met cilinderinhoud om een of andere reden!
Net zoiets als compressie-einddruk en compressieverhouding!
Re: RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: do sep 13, 2012 19:47
door Zaagauto
En dan natuurlijk de aloude formule:
Pi (3.14)x(rxr)xslag alle in cm voor het gemak.
Dus voor bijv. een brommertje: boring 40mm, slag 40mm(meestal is t iets minder)
Eerst tussen haakjes, dus rxr(radius v. d. boring) = 2x2=4cm
Dan maal Pi(3.14) 4x3.14=12.56cm2
Dan maal de slag 12.56x4=50.24 cm3 =CC =Cubic Centimeter.
Dus met rxr=...x 3.14 krijg je de oppervlakte van een cirkel(boring) x slag(hoogte) = inhoud.
Slagvolume wordt ook nog al eens verward met cilinderinhoud om een of andere reden!
Net zoiets als compressie-einddruk en compressieverhouding!
Ging om het meten toch?

Re: RE: Motorinhoud meten
Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:12
door Alfa-Corazon
Maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.
Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker.

Nee Remco, cilinders vullen met water geeft een verkeerd beeld, je meet namelijk teveel (ook de verbrandingsruimte in bdp).
Dan is de dubbele pur methode nauwkeuriger, alleen het is zo'n gedoe.
Het maakt niet uit wat de vorm van de zuiger of kop is.
Het gaat puur om de slag van de zuiger en de diameter van de cilinderwand.
Als het gat van de bougie evenwijdig is de cilinderwand, dan maakt het ook niet uit waar deze zit. Als deze maar niet onder een hoek staat.
Moeilijkste is de inwendige diameter meten van de cilinder. Ik weet nu hoe dat gaat en kan eventueel zelf een tool ervoor maken.