Pagina 1 van 1

Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 12:07
door Dafke
Nu de achterwiellagers, remblokken en voorste kruisstuk aandrijfas vervangen zijn en ik zaterdag een flinke rit met flinke hellingen gedaan heb, treed het volgende probleem op :?
Bij het vertrekken, treedt er een lichte bibber op die al na een seconde of 2 weggaat.
Bij stevig optrekken heef ie er meer last van als bij zachtjes optrekken.

Iemand een idee?

Nog een extra vraagje:
Kan ik een voorwiellager zelf vervangen, wetende dat ik geen 2 linkerhanden heb, maar ook geen mechanisch wonder ben?
Heeft iemand de handleiding hiervoor die hij zou kunnen en willen pb'en?

Alvast bedankt

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 12:38
door Bog75
Het zou kunnen zijn dat het lager van je cardan los zit/versleten is. Kun je zo aan de onderkant zien, soort van grote beugel waar dik deel van de cardan doorheen loopt.

Voorwiellager moet uitgeperst worden volgens mij, dat is het enige ingewikkelde deel. Rest is "gewoon" netjes opbouwen en zorgen dat de hub er goed recht opzit enzo. Ik heb hier niet zo 123 een handboek. Zou zeggen koop voor 24 E bij duitse amazon een handboek en dat verklaart een hoop.

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 12:53
door Zaagauto
Ik denk eerder dat de bibber veroorzaakt wordt door een te stijve kruiskoppeling in je cardanas.

Kan zijn dat je de voorste niet goed gemonteerd hebt waardoor ie te strak zit, of het vet in de achterste is te oud.

Zal alleen optreden bij wegrijden maar naar mate het erger wordt, ook bij hogere snelheden.

Voorwiellager hoef je niet te persen.

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 13:13
door alfadragon
Voorwiellager is nog te stellen zelfs ook.. Handboek? Bol.com is het autobooks ownersmanual te krijgen..

En alles goed blijven smeren...

Re: RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 13:20
door Dafke
Ik denk eerder dat de bibber veroorzaakt wordt door een te stijve kruiskoppeling in je cardanas.

Kan zijn dat je de voorste niet goed gemonteerd hebt waardoor ie te strak zit, of het vet in de achterste is te oud.

Zal alleen optreden bij wegrijden maar naar mate het erger wordt, ook bij hogere snelheden.

Voorwiellager hoef je niet te persen.
Een te stijve kruiskoppeling? Wat we wel gemerkt hebben bij het monteren van de nieuwe kruiskoppeling, is dat de ringetjes die er bij zaten te dik waren. De originele waren 1,1mm en de nieuwe 1,5mm. Daardoor hebben we telkens aan één kant de originele moeten gebruiken, want de nieuwe kregen we er met geen stokken in.
Misschien die andere 2 nieuwe ringetjes er terug uithalen en vervangen door de oude?

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 14:10
door Zaagauto
Welke ringetjes bedoel je? de circlips?

Heb je gevoeld of de kruiskoppeling lekker soepel draaide voordat je de as weer monteerde?

Re: RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 16:46
door Dafke
Welke ringetjes bedoel je? de circlips?

Heb je gevoeld of de kruiskoppeling lekker soepel draaide voordat je de as weer monteerde?
De circlips, idd. Ik heb niet gevoeld, maar ik stond er naast toen ze het nieuwe kruisstuk aan het monteren waren ;-)
Geen idee dus of het soepel bewoog of niet, maar als ik hem bezig zag , kantelde alles toch mooi, ook al zit er vrij weinig gewicht aan beide kanten als de hele handel gedemonteerd is, aangezien je aan de ene kant een stukje as hebt en aan de andere kant enkel een bevestigingsplaat.

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 16:55
door Zaagauto
Het kan best zijn dat nu de andere kruiskoppeling aan de beurt is...

Heeft de auto lang stil gestaan / weinig kilometers gemaakt?

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 17:59
door jan1300
Er zijn twee maten kruiskopplingen !

Misschien de verkeerde gemonteerd?

Maten:

24,00x63,10

23,84x61,30

gr Jan

Re: RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 19:00
door Dafke
Het kan best zijn dat nu de andere kruiskoppeling aan de beurt is...

Heeft de auto lang stil gestaan / weinig kilometers gemaakt?
Ik heb hem sinds april en de vorige eigenaar had het laatste 1,5 jaar maar 100 km gedaan. Sinds 1987 slechts 57.000 km.
Ik heb er sinds donderdag 500 km mee gereden :wink:
Er zijn 2 maten kruiskoppelingen !

Misschiende verkeerde gemonteerd?
Geen idee, ik heb het stuk niet zelf besteld. Op het eerste zicht leek het identiek, maar als ik de maten zie die je opgeeft, dan slaat de twijfel wel toe. We hebben het kruisstuk zelf in ieder geval niet nagemeten.

RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 21:08
door Dafke
Heb net nog even onder de auto gelegen om alles te bekijken.
Het kruisstuk dat vervangen is: 1 van de circlipsen heeft blijkbaar nog steeds voldoende speling om rond te draaien in de groef. Ik denk dus niet dat het de verkeerde maat is. Naarling idee, zouden alle nieuwe circlipsen er moeiteloos ingegaan zijn, mocht het kruisstuk te klein geweest zijn en zou die ene circlipsen niet kunnen ronddraaien mocht het kruisstuk te groot zijn en dus te gespannen zitten, of zie ik het verkeerd?
Het tweede kruisstuk heeft in ieder geval geen speling, wat wel het geval was bij het eerste.
Ik heb ook gevoeld of er speling was op het lager tussen aandrijfas en diff, en dat ziet er op dat vlak ok uit.
Aan de kant van de versnellingsbak kan je de aandrijfas wel +/- 1 cm op en neer bewegen. Normaal?
Heb ook even de rubbers aan de triangel enz bekeken en daar is niks speciaals te zien.
Alweer een raadsel rijker?

Re: RE: Korte bibber bij optrekken Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 21:28
door Zaagauto
Het kruisstuk dat vervangen is: 1 van de circlipsen heeft blijkbaar nog steeds voldoende speling om rond te draaien in de groef.
Dan vrees ik dat de "dop" er een beetje te ver ingeperst is? Normaal gesproken ligt de circlip net "aan" tegen de dop / bus met de naaldjes en moet je de circlip niet zo maar kunnen draaien. Als die dop / bus er te diep ingeperst is, draait het geheel ook erg zwaar.
Aan de kant van de versnellingsbak kan je de aandrijfas wel +/- 1 cm op en neer bewegen. Normaal?
Lijkt me niet normaal...