Pagina 1 van 1

hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 21:46
door @PM
Mijn Mazda stond met een lege accu (iets te lang stil gestaan :lol: ), dacht hem even te hulpstarten met mijn Alfa. Echter: ik kan met de startkabel helemaal niet bij de pluspool komen! Nou is dat in dit geval niet zo erg, gewoon even de buren vragen, maar als ik ooit es een lege-accu-momentje heb met de Alfa is het toch wel handig als ik weet hoe ik dat moet oplossen...

De tekening in het instructieboekje is duidelijk, alleen komt het niet overeen met de realiteit, het kastje op de pluspool is veel groter. Zie scan + foto's hieronder. Iemand die hier meer over weet? Extra bedrading i.v.m. de LPG-installatie wellicht? Het kastje ziet er wel origineel uit, d.w.z. uit één stuk.

Ik moet erbij zeggen dat de klemmen op mijn startkabels tamelijk grof zijn uitgevoerd en heel erg afgeschermd, ongeveer het model van de onderste (van internet gejatte) foto. Wellicht moet ik naar een slankere, doch "riskantere" (meer kans op sluiting), variant uitkijken, die dan op 1 van de moertjes in de plastic kast kan (als daar niet al een hoofdzekering o.i.d. voor zit), of misschien zelfs door het vierkante gat bij de pluspool kan komen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 21:54
door Robkg
Dit heb ik vaker meegemaakt bij andere auto's. Meestal kan je em prima op een van de moertjes/boutjes zetten rond de pool. of of die klem welke het snoer vasthoudt die helemaal links op de foto. Het contact oppervlak hoeft niet reuze groot te zijn (tenzij je een dikke diesel probeert over te starten).

Een tip trouwens, bij het hulpstarten, wat een aantal minuten met het starten, want alleen op de startkabels loopt bijna geen enkele auto. Dus als de accu echt leeg is, zal die alsnog niet starten. Door em 5min bij te laden, is de kans groter dat die start.

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 22:02
door @PM
De startkabels die ik nu heb zijn daar dus echt te grof voor, het is altijd al een beetje klooien met die dingen. Massaklem op het hijsoog van de motor bvb werkt niet, dan raakt-ie het oog alleen maar met het plastic. De klem links op de foto lijkt me geen goed idee trouwens, want daar zit al een zekering voor (dat bruine blokje).

Even wachten is mij inderdaad wel bekend ;)

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 22:10
door Hylke
Ik heb ook eerder zitten klooien met een 156. Totdat ik erachter kwam dat, als je het klepje open doet, je een klem om het kapje heen kunt zetten. Dus een kant onderlangs, een kant bovenlangs.

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 22:17
door @PM
Je bedoelt de bovenste helft achter de grootste moer haken en de onderste helft in het vierkante gat richting de accupool steken?

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 22:21
door Hylke
Bij jou loopt er nog een geribbelde slang met kabels langs, maar daar zou eens soort van uitsparing aan de onderzijde moeten zitten zodat de klem erop kan.
Van voren gezien gaat de klem er van de besuurderszijde op, een deel van de klem óver het kunststofgebeuren, een klem onderlangs.

RE: hulpstart GT

Geplaatst: do aug 30, 2012 22:27
door @PM
Owzo. Ik zal eens kijken (niet nu, 't regent), maar betwijfel of dat met mijn huidige kabels gaat lukken. Binnenkort de Brezan maar eens verblijden met een bezoekje.

RE: hulpstart GT

Geplaatst: vr aug 31, 2012 00:52
door Leo Veloce
:!: Pas op met starthulp ontvangen dan wel afgeven;

de airbag computer kostte mij daarna nog meer dan een nieuwe accu (beter opladen in of uit de auto).

RE: hulpstart GT

Geplaatst: vr aug 31, 2012 09:10
door Stef33
Net links boven de accupool zit in het kastje een rechtopstaand geribbeld stripje wat volgens mij bedoeld is om een startkabel op aan te sluiten. Misschien dat jouw klemmen daar te dik voor zijn? Met mijn kabels (uiteinde klemmen niet geisoleerd) kon ik een paar weken geleden prima een gestrande buurtgenoot redden met de 156 (zelfde kastje).

@Leo Veloce: Juist bij het losnemen van de kabels kan (met name op de hulp gevende auto) de boordspanning even omhoogschieten door de plotselinge afname van de laadstroom (de nog nagenoeg lege accu gaat er van los). Nu zou de auto elektronica ook daar tegen bestand moeten zijn, maar beter is het om de piek wat te onderdrukken door voor het losnemen wat grote verbruikers op beide auto's in te schakelen (achterruitverwarming, blower, verlichting).

Zie ook de instructies van de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... geven.html

RE: hulpstart GT

Geplaatst: vr aug 31, 2012 19:25
door @PM
Stripje gevonden, heb hem gisteravond echt niet gezien. En de klem kan erop. Zometeen maar eens kijken of ik de Mazda aan de praat krijg ermee. Bedankt!

@Hylke jouw oplossing gaat met mijn kabels toch niet werken, ik snap wat je bedoelt, maar er zit teveel zooi voor (w.o. die geribbelde slang, maar ook blik) om dit model klem kwijt te kunnen.

RE: hulpstart GT

Geplaatst: vr aug 31, 2012 23:22
door @PM
Nou het is gelukt hoor. Iedereen bedankt voor het meedenken en vooral Stef bedankt voor de tip omtrent het stripje!

Wel weer even wennen in de Mazda (na bijna 6 weken). Stuurt nogal indirect (eerste bocht insturen... ho beetje verder sturen... woh nóg verder sturen), rempedaal doet voor het gevoel zowat niks, linker armsteun is hard, rechter is nog harder, koppeling vliegt elke keer door het schutbord heen (Japans licht), en hoe werkte de ruitenwisser ookalweer? Maar toch zit het allemaal wel weer vertrouwd :lol: Stiekem iets beter dan de Alfa zelfs (door de diepe stuurnaaf).