Pagina 1 van 2

warmlopen Nord

Geplaatst: za aug 18, 2012 19:01
door ikke
Na negen jaar mag een het door de vorige eigenaar afgeschreven juultje de weg weer op. Nou loopt ze nog warm, dus waterpomp vervangen, radiator proffesioneel door laten spoelen, uiteraard nieuwe koelvloeistof, en nu de termostaat er tussen uit gehaald.

Nou is het vandaag natuurlijk wel erg warm, maar toch zocht ze weer de 120 graden op, toch lekke koppakking??? :cry: :cry: :cry:

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: za aug 18, 2012 21:02
door vV
Vrees het dan wel, gebeurt vaker na lang stilstaan.. En wat was de reden van stilzetten?

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: za aug 18, 2012 21:18
door ikke
De reden van het lange stilstaan was voor de vorige eigenaar die een ander project had. Deze juul heeft een dikke acht jaar in zijn voortuin gestaan, en zou een sloper zijn, echter de bodem en dorpels waren nog hard, dus met veel moeite toch weer door de apk gekregen. Veel gaten zitten er nog, maar een lekke koppakking kan ik er financieel ff niet hebben, het ding heeft me al te veel gekost helaas :oops: Hoop dat ik nog iets over het hoofd heb gezien :?

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: za aug 18, 2012 22:32
door AR823
Goed ontlucht ? Welk blok ligt erin ?
Vaak wordt de fout gemaakt om de koelvin van het lichtere blok over te zetten.
Bij een 2 ltr moet echt de zwaardere vin erop ! En zit de kap voor de luchtstroming nog op de radiateur?
Succes.

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 08:20
door bralfa
Het gaat zoiezo fout als je de thermostaat er tussen uit hebt. Je pompt dan alleen vloeistof door de radiateur. Als je er van overtuigd bent dat de thermostaat defect is. Boor er dan wat gaatjes in en plaats deze terug. Goed ontluchten (met kachel kraan open).

Mocht de koppakking toch lek zijn... En je kunt zelf demonteren / monteren dan hoeft t incl vlakken en nieuwe klep seals niet meer dan zeg 400 euro te kosten.

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 08:53
door vV
Te kleine koelvin veroorzaakt geen oververhitting bij normale belasting denk ik. Niet goed ontlucht kan maar dan verwacht ik dat er geen koelvloeistof bij de sensor komt, dus geen of zeer afwijkend reactie ipv een gestaag stijgende temp. Geen thermostaat veroorzaakt lijkt mij ook dit verschijnsel niet hoewel het de moeite waard is deze zaken wel na te gaan, kost alleen wat tijd. Controleer ook of er wellicht iets bijzonders aan de bougies te zien (afwijkende verbranding) is en of er wellicht olie in de koelvloeistof gekomen is.

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 12:36
door ikke
Hoe ontlucht ik de boel het beste bij een Giulia?, ik heb de kachel zelf open gezet, en heb de boel laten lopen, daaerna even wat gereden, om alles echt door te laten lopen. Hoe zit dat met het kachel kraantje?

Ik merk wel dat sinds de radiator doorgespoeld is dat het lager duurt voordat ze warm begint te lopen, daar bleek ook veel zooi uit te zijn gekomen. Deze juul lijkt niet echt te willen, overal heeft ze wel probleempjes en ellende, ik geef het nog niet op, maar het geld is nu gewoon ff echt op.

Re: RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 13:09
door bralfa
Hoe ontlucht ik de boel het beste bij een Giulia?, ik heb de kachel zelf open gezet, en heb de boel laten lopen, daaerna even wat gereden, om alles echt door te laten lopen. Hoe zit dat met het kachel kraantje?

Ik merk wel dat sinds de radiator doorgespoeld is dat het lager duurt voordat ze warm begint te lopen, daar bleek ook veel zooi uit te zijn gekomen. Deze juul lijkt niet echt te willen, overal heeft ze wel probleempjes en ellende, ik geef het nog niet op, maar het geld is nu gewoon ff echt op.
Bovenop het thermostaat huis zit een messing bout. Hiermee ontlucht je t systeem.

Re: RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 13:10
door @lfa@lgra
Het gaat zoiezo fout als je de thermostaat er tussen uit hebt. Je pompt dan alleen vloeistof door de radiateur. Als je er van overtuigd bent dat de thermostaat defect is. Boor er dan wat gaatjes in en plaats deze terug..
Dit is natuurlijk helemaal waar !!!! Een vol openstaande thermostaat geeft altijd nog behoorlijk wat meer weerstand dan een weggelaten thermostaat. Heb je alweer een goede thermostaat teruggezet???

Koelvin maakt nagenoeg niets uit. Zrij zelf met een electrische fan welke alleen aanslaat bij langduring filerijden. Pas dan gaat mijn meter vanaf 80 langzaam naar tegen de 90 oplopen. Indien het koelsysteem dus in goede staat is krijg je zelfs zonder fan geen problemen.

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 18:28
door ikke
Misschien is het nu dan ook wel gewoon te warm om dit te cotroleren, sinds twee dagen zit de schone radiator er in, gisteren de termostaat er uit getrokken om er van zeker te zijn dat het deze niet is. De 110c wordt nog steeds net overschreden, ben benieuwd of dat anders is met wat meer aanvaardbare temperaturen buiten. Hoe doen nordjes het van anderen met deze temperaturen?, de mijne is inderdaad een 2.0, loopt misschien warmer als een 1300?

Op de ververste koelvloeistof zat een tikkie olie glans, maar kan ook niet meer dan een verdwaalde druppel zijn geweest. Aan de pijlstol lijkt de olie gewoon normaal, en bij de olievuldop ook geen gekke smurrie

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: zo aug 19, 2012 20:46
door jan1300
Met wat voor een meter wordt er gemeten?
De metertjes op het dashboard zijn naar mijn idee niet erg betrouwbaar
Gr Jan

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: ma aug 20, 2012 08:58
door vV
mijn spider staat gewoon op 80-85 gr. je zou een andere temp meter en sensor kunnen proberen (zou eerst de sensor proberen..) wellicht is er iets anders aan d e hand inderdaad in het electrisch circuit. zijn alle kontakten goed schoon? na lang staan alles even loshalen, schoonmaken, kontaktspray .

RE: warmlopen Nord

Geplaatst: ma aug 20, 2012 11:09
door Alessandro
Thermometer lenen?
Ik heb hier zo'n digitale met draad en voelspriet, zeg maar. Kan je overal in hangen. ( :biggrin: )

Re: RE: warmlopen Nord

Geplaatst: ma aug 20, 2012 17:21
door jan1300
Thermometer lenen?
Ik heb hier zo'n digitale met draad en voelspriet, zeg maar. Kan je overal in hangen. ( :biggrin: )
Dan weet je wat!

gr Jan

Re: RE: warmlopen Nord

Geplaatst: ma aug 20, 2012 19:47
door @lfa@lgra
Misschien is het nu dan ook wel gewoon te warm om dit te cotroleren, sinds twee dagen zit de schone radiator er in, gisteren de termostaat er uit getrokken om er van zeker te zijn dat het deze niet is. De 110c wordt nog steeds net overschreden, ben benieuwd of dat anders is met wat meer aanvaardbare temperaturen buiten. Hoe doen nordjes het van anderen met deze temperaturen?, de mijne is inderdaad een 2.0, loopt misschien warmer als een 1300?

Op de ververste koelvloeistof zat een tikkie olie glans, maar kan ook niet meer dan een verdwaalde druppel zijn geweest. Aan de pijlstol lijkt de olie gewoon normaal, en bij de olievuldop ook geen gekke smurrie
Ter vergelijk: Onze 2.0 werd hooguit 90 graden bij langdurig autosnelwegrijden bij ruim 37 graden buiten temp.