Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch raam

ma aug 06, 2012 20:53

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het volgende:
1) hoe kan ik het deurpaneel (bekleding) van de achterdeur van een 159 SW verwijderen?
2) het electrische achterraam maakte eerst 'knakkende' geluiden bij het bedieden, nu wil het niet meer goed open en dicht. Iemand ervaring waar dit aan kan liggen?

Zou fijn zijn als iemand kan helpen, auto bij de dealer langs brengen is zo weer een kostbaar grapje.

Groeten van Alexander
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: 159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch

di aug 07, 2012 10:34

bij een achterportierraammechanisme is 9 van de 10 keer het mechanisme overleden

er zit een dopje achter de deuropener binnen, die eruitwippen
er zit een rubbermatje onderin de greep, die eruithalen
dan kun je bij de boutjes, inbus 5
dan het bakje met de raamschakelaar eruit en dan kun je bij de overige 1 of 2 boutjes, ook inbus 5
dan nog 2 of 3 parkertjes aan de onderzijde van het deurpaneel
met een kunststof wigje aan de onderzijde het paneel loswippen en uit de klemmen trekken, deuropener schuin naar achter uit het paneel duwen en het stekkertje van de tweeter losmaken en de bekleding heb je los in je hand

schakelaar weer aan het stekkertje knopen en kijken of je het raam iets kunt laten zakken zodat het torx40 schroefje waarmee het raam aan het mechanisme zit, thv het gat in de alu binnenplaat zit.
waarschijnlijk lukt dat niet, dus met de 3 torx25 schroefjes de motor losmaken van het mechanisme en met de hand het raam laten zakken en losschroeven, ruit omhoog en vastplakken met tape aan het portier
dan de stekker in de stijl losmaken en de boel terugduwen in het portier
dan het slot losschroeven, 3 torx40 schroeven
dan de alu binnenplaat losschroeven, stuk of 8 m6 boutjes en het paneel uit het portier manouvreren, raammechanisme vervangen, kost niet zoveel omdat het zonder motor te koop is, en alles weer terugbouwen

succes ermee
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch

wo aug 08, 2012 09:02

Dank voor je uitgebreide beschrijving en diagnose, hier heb ik echt wat aan! Mooi klusje voor het weekend zullen we maar zeggen :D

Ik zal nog laten weten hoe het af gaat lopen, ook voor andere forumbezoekers in de toekomst met hetzefde probleem.
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch

wo aug 22, 2012 10:30

Klus geklaard, met dank voor goede uitleg! Zoals beloofd hierbij nog wat extra ervaringstips voor anderen:

- Het mechanisme was inderdaad kapot, het is vrij kwetsbaar met diverse kunststof onderdelen die kunnen afbreken. Dat was bij mij ook gebeurd.
- De instructies voor demontage kloppen zeer goed, enige afwijking is dat de bevestiging van het raam aan het mechanisme niet met een torx maar met plastic clip is.
- Prijzen voor het mechanisme verschillen zeer sterk. Origineel onderdeel bij de dealer kost rond de 200 euro! Ik heb een stuk of 6 prijzen opgevraagd, goedkoopste aanbieder was Mister-auto.nl met prijs van € 70.- voor alleen het mechanisme en € 80 voor mechanisme inclusief motor. Ik heb het inclusief motor besteld gezien de geringe meerprijs (voor de zekerheid). Dat bleek een goede keuze want de oude motor liep stroef in combinatie met het nieuwe mechanisme. Kom wellicht omdat het onderdeel niet origineel is (het is van Valeo, wel een bekende leverancier aan de autoindustrie maar het onderdeel week duidelijk af van het origineel). Goed alternatief is wellicht Tuynder: die levert het originele mechanisme (dat is wat ze aangeven) voor € 97. Dat is wel zonder motor. Ik vond het originele mechanisme dat ik er uit haalde er qua ontwerp er wat beter en meer solide uitzien, dus wellicht is dat toch de beste keuze.

Hoop dat dit van nut is voor anderen met zelfde klus, succes!
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Ramal
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 05, 2015 03:13

Re: 159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch

ma mei 11, 2015 23:59

Ik heb gebruik gemaakt van jullie adviezen om mechanisme te vervisselen. Was heel nuttig. Anders was een hele klus geweest om zelf uit te zoeken. Zou zeker iets kapot maken. Echter, na instalatie van mechanisme (Valeo, gekocht voor 120 euro) gaat de raam dicht als met de knop raam open wil maken en open als die dicht wilt maken. Ik denk dat toch aan het product zelf ligt. Bedrading kon ook niet anders aangesloten worden, gezien ingebouwde zekering. Zou iemand weten of door verwisselen van de bedradingingangen probleem geholpen kan Worden?

riviered
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 13:31

Re: 159 vraag: deurpaneel verwijderen voor kapot electrisch

vr okt 09, 2015 09:33

Dankjewel voor de beschrijving, ik kon de reparatie (als gewone klusser) hierdoor best tot een goed einde brengen.

Verder is ook dit een goede link met enkele foto's :
http://www.clubalfaromeo.nl/forum/159-b ... nisme-159/

Het mechanisme dat ik kocht :

Afbeelding

http://www.autoonderdelen24.be/

Dit alles voor 56€ inclusief de verzendkosten :wink:.

Groetjes.

Terug naar “Algemene Technische vragen”