wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Zuigerbussen

do jul 26, 2012 12:36

Hallo,

Kan mij iemand mij vertellen van welk soort Gietijzer de zuigerbussen zijn gemaakt?

Arno

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: Zuigerbussen

do jul 26, 2012 16:10

Hallo,

Kan mij iemand mij vertellen van welk soort Gietijzer de zuigerbussen zijn gemaakt?

Arno
Welk type motor precies? Waarom zou je het willen weten? Je vervangt ze, of je hoont ze op en plaatst overmaat zuigers als je geen nieuwe set meer kan kopen. Andere bewerkingen zou ik niet kunnen verzinnen en voor honen hoef je geen metaalsamenstelling te weten toch?

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: Zuigerbussen

do jul 26, 2012 16:59

"Moderne" gietijzer motor blokken zijn gemaakt van cgi gietijzer.
Aangezien dat dat niet te krijgen is in stafen of blokken, vroeg ik me af van welk materiaal de zuigerbussen van een alfa 75ts zijn gemaakt.
Lamellair gietijzer GJL 250 (GG 25) of Nodulair gietijzer GJS 400 (GGG 40).

Het is voor een monoliner.

Arno

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zuigerbussen

do jul 26, 2012 18:25

Er zijn diverse merken die 'sleeves' gebruiken die in het blok geperst/gekrompen zitten. Ook aftermarket zijn hier sets in te krijgen o.a. van darton. Wellicht als je toch bezig bent een alu monocilinder maken met sleeves? :D

Beninca, Autocomponenti en Paul Spruell hebben volgens mij allemaal ervaring met de monoliners e/of verkopen ze. Wellicht eens bij hun informeren? :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zuigerbussen

do jul 26, 2012 18:42

Aha, dan zou ik me vooral niet concentreren op waar de bussen origineel van gemaakt zijn, maar op een materiaal waar je ze het beste van kan gaan maken. Monoliner vanwege veel CC, of vanwege veel turbodruk? Dat maakt nogal uit in de wandikte en de warmte die er verwerkt moet worden, dus dat kan een andere opbouw en materiaalkeuze betekenen.

Voor een monoliner zou ik me sowieso afvragen of je wel gietijzer wilt en geen smeedmateriaal. Normale bussen worden centrifugaal gegoten om ze steviger te maken en dat kan met een monoliner niet. Als je zelf wilt gaan gieten moet je sowieso oppassen met bellen (dus gieten onder druk, in een vacuum, of de hele gietmal in een grote centrifuge tijdens het gieten), afkoelen, harden, uitgloeien en weet ik wat niet om materiaal te krijgen wat niet vervormt of barst. Een monosleeve maken is niet echt van hetzelfde kaliber als een tuinhekje, zeg maar.

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 11:25

Aha, dan zou ik me vooral niet concentreren op waar de bussen origineel van gemaakt zijn, maar op een materiaal waar je ze het beste van kan gaan maken. Monoliner vanwege veel CC, of vanwege veel turbodruk? Dat maakt nogal uit in de wandikte en de warmte die er verwerkt moet worden, dus dat kan een andere opbouw en materiaalkeuze betekenen.
Vandaar mijn vraag wat voor een soort gietijzer, Nodulair of lamellair,.
Voor een monoliner zou ik me sowieso afvragen of je wel gietijzer wilt en geen smeedmateriaal. Normale bussen worden centrifugaal gegoten om ze steviger te maken en dat kan met een monoliner niet. Als je zelf wilt gaan gieten moet je sowieso oppassen met bellen (dus gieten onder druk, in een vacuum, of de hele gietmal in een grote centrifuge tijdens het gieten), afkoelen, harden, uitgloeien en weet ik wat niet om materiaal te krijgen wat niet vervormt of barst. Een monosleeve maken is niet echt van hetzelfde kaliber als een tuinhekje, zeg maar
Smeedstaal is GEEN OPTIE

Ik ben van plan om er een te maken van gietijzer. Dus uit een blok gietijzer uit frezen.
Het zal een combi worden tussen die van alfaholics en bennica, of puur alfaholics aangezien ik niet weet hoe die van hun aan de onderkant eruit ziet. Is er iemandmand die hiervan wel foto's heeft??

De monoliner is voor druk vulling. aangezien je met de normale bussen tot +/- 300 Pk kan gaan.
De motor die ik nu heb heeft 270 Pk maar nog potentie genoeg, en heb geen zin om de kritieke grens op de zoeken, met alle gevolgen van dien.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 12:45

Ze gebruiken nodulair voor heavy duty cylinderbussen, leert duckduckgo mij. De keuze van de exacte samenstelling van de legering is ook vrij belangrijk. Ook de vorm van de kristallen en de verdeling ervan is uiteindelijk van belang voor de sterkte en slijtvastheid van je eindprodukt. Omat je niet centrifugaal kan gieten, heb je goed kans dat een materiaalkeuze die voor centrifugaal goed is, voor jou niet gaat werken omdat jouw blok van binnen veel minder snel koelt dan aan de buitenkant, of je moet het extreem traag koelen. Met extreem traag koelen krijg je weer andere kristalformaten en materiaalverdeling binnenin je legering. Je zal een ijzerboer/gieter moeten vinden die dit soort dingen snapt en weet hoe hij een stuk metaal voor je kan opleveren wat na bewerking de juiste eigenschappen heeft. Wellicht dat uiteindelijk een gietstuk met een legering die stevig is en de warmte goed kan afvoeren de oplossing is, met een coating die de slijtvastheid en olieretentie oplost.

Los van dat alles, Het ontwerpen van een monosleeve inclusief alle krachten die er in je blok komen te staan, het passen van de sleeve in je blok daarom en dergelijke is geen beginnersklusje. Ik enk dat degenen die het gedaan hebben ook wel de nodige blokken hebben moeten weggooien omdat ze het toch niet helemaal goed hadden gedaan de 1e keer. Ik zou me er dus op voorbereiden dat je langer bezig bent en meer geld kwijt bent dan gewoon iets bestaands kopen. Dat je daarna jouw monosleeve kan gaan verkopen en dat geld terugpakken staat daar wel tegenover, maar ik weet niet of je dat als doel hebt, of gewoon geld besparen voor je eigen motor.

Nog een punt, als je serieus boven de 300pk gaat zitten met een transaxle, ga je een bak nodig hebben die niet door alfa geleverd wordt. Zelfs als je er voor vele duizenden guldens aan tandwielen in gaat zetten, gaan je assen uit elkaar buigen en je gietstuk kan het ook niet meer aan. Ergens bij 350 pk schijnt die grens ongeveer te liggen, begrijp ik. Vraag het de powerbuilders hier vooral wat je verder nog in je aandrijflijn moet doen om de boel min of meer heel te houden en hoe ver je precies kan gaan met welke modificaties. Je bent niet de eerste die een transaxle hard wil laten gaan met een turbo er op of bot veel CCs, dus men heeft wel ervaring. Houdt er in ieer geval rekening mee dat je met "alleen een motorblok" nog lang niet klaar bent.

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 14:13

Ze gebruiken nodulair voor heavy duty cylinderbussen, leert duckduckgo mij. De keuze van de exacte samenstelling van de legering is ook vrij belangrijk. Ook de vorm van de kristallen en de verdeling ervan is uiteindelijk van belang voor de sterkte en slijtvastheid van je eindprodukt.
Op de site van Darton zoals giuliettaevo aangaf, stond dat hun bussen ook gemaakt werden van nodulair gietijzer. Dus mijn keuze zal vallen op EN-GJS-400-15, zal van te voren nog ff met de leverancier overleggen, mist hij hierover iets kan vertellen, en over de eventuele nabehandelingen.
Omat je niet centrifugaal kan gieten, heb je goed kans dat een materiaalkeuze die voor centrifugaal goed is, voor jou niet gaat werken omdat jouw blok van binnen veel minder snel koelt dan aan de buitenkant, of je moet het extreem traag koelen. Met extreem traag koelen krijg je weer andere kristalformaten en materiaalverdeling binnenin je legering.
Een gietijzer motorblok wordt ook niet Centrifugaal gegoten, de huidige gietijzer vormen die je kan kopen zijn tegenwoordig ook homogeen, Maar zoals ik al zei ik zal ff informeren.
Deel 2 van je zin begrijp ik niet. extra info?
Los van dat alles, Het ontwerpen van een monosleeve inclusief alle krachten die er in je blok komen te staan, het passen van de sleeve in je blok daarom en dergelijke is geen beginnersklusje. Ik enk dat degenen die het gedaan hebben ook wel de nodige blokken hebben moeten weggooien omdat ze het toch niet helemaal goed hadden gedaan de 1e keer. Ik zou me er dus op voorbereiden dat je langer bezig bent en meer geld kwijt bent dan gewoon iets bestaands kopen. Dat je daarna jouw monosleeve kan gaan verkopen en dat geld terugpakken staat daar wel tegenover, maar ik weet niet of je dat als doel hebt, of gewoon geld besparen voor je eigen motor.
Alles is te koop als een ongelimiteed buget hebt, maar ik heet geen Trump met mijn achternaam. En het blijft toch een hobbie, en als je alles hebt staan om zo iets te maken, wat let je?

Nog een punt, als je serieus boven de 300pk gaat zitten met een transaxle, ga je een bak nodig hebben die niet door alfa geleverd wordt. Zelfs als je er voor vele duizenden guldens aan tandwielen in gaat zetten, gaan je assen uit elkaar buigen en je gietstuk kan het ook niet meer aan. Ergens bij 350 pk schijnt die grens ongeveer te liggen, begrijp ik. Vraag het de powerbuilders hier vooral wat je verder nog in je aandrijflijn moet doen om de boel min of meer heel te houden en hoe ver je precies kan gaan met welke modificaties. Je bent niet de eerste die een transaxle hard wil laten gaan met een turbo er op of bot veel CCs, dus men heeft wel ervaring. Houdt er in ieer geval rekening mee dat je met "alleen een motorblok" nog lang niet klaar bent.
Hiervan ben ik op de hoogte, en helaas moet ik dit wel kopen. Corvette of astonbak, of misschien een Elite, Cardan zal wel Carbon worden.

Heeft er iemand nog foto's van de onderzijde van de alfaholics Monosleeve?

Arno

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 14:17

ik weet wel dat het onderblok zelf is uitgefreesd bij buspassing en ook bij de aansluiting bij het blok rondom. verder denk ik dat als je zoiets wilt je zelf ook wel kan bedenken in relatie tot boring , veresite ruimte voor koeling etc hoe zoiets eruit komt te zien? prijs van die dingen is all in, en komt natuurlijk ook voort uit ontwikkelingswerk. ik denk dat e rbest wel wat blokjes verschroot zijn voordat het een verkoopbaar item was....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 14:27

ik weet wel dat het onderblok zelf is uitgefreesd bij buspassing en ook bij de aansluiting bij het blok rondom. verder denk ik dat als je zoiets wilt je zelf ook wel kan bedenken in relatie tot boring , veresite ruimte voor koeling etc hoe zoiets eruit komt te zien? prijs van die dingen is all in, en komt natuurlijk ook voort uit ontwikkelingswerk. ik denk dat e rbest wel wat blokjes verschroot zijn voordat het een verkoopbaar item was....
Afbeelding
Dus de onderkant is ook open gefreesd zoals bij autodelta, (het orgineel zal ik maar zeggen)

Koelings ruimte blijft nagenoeg gelijk, behalve de dekplaat dan.

Het is wat tekenwerk/meetwerk. De opspan mallen is misschien nog het meeste werk. Maar het daad werkelijk frezen van het gietijzeren blok, en het aanpassen van het bestaande blok, zie ik niet zoveel problemen.

Arno

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 19:14

Van wat ik begrepen heb is het probleem bij hele hoge vermogens met hoge laaddruk dat de bussen gaan 'wandelen' in het blok. Aan de onderkant kunnen ze niet zoveel doen aangezien ze daar vastzitten in het blok.

Is het niet makkelijker om een alu plaat te frezen van een mm of 20 dik die als het ware tussen de kop en het onderblok komt te zitten? Je freest dan 20 mm van de bovenzijde van het blok af natuurlijk zodat je op de goede blokhoogte komt. Je zorgt voor een mooie passing bij de cillinderbussen en maakt mooie ruimtes voor de koelvloeistof. En als je dan ook nog de cilinderbussen van een mooie groef voorziet bovenop waar je een rvs draad inlegt dan zou het een heel eind goed moeten zijn toch? :)

Ben wel benieuwd wat je nog meer van plan bent met je blok en aandrijflijn... :D Is de basis een 1.8Tb of iets anders? Wat voor een turbo/management e.d.? :oops:

Bak van een nieuwe Nissan GTR is misschien ook een optie, het model klopt dan al aardig in ieder geval. :wink:

Carbon tussenas is vooral heel duur :( ... Een stalen met dubbele homokineten zou ook prima moeten voldoen lijkt mij, gebruiken ze bij heel veel audi's o.a.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 20:43

Van wat ik begrepen heb is het probleem bij hele hoge vermogens met hoge laaddruk dat de bussen gaan 'wandelen' in het blok. Aan de onderkant kunnen ze niet zoveel doen aangezien ze daar vastzitten in het blok.

Is het niet makkelijker om een alu plaat te frezen van een mm of 20 dik die als het ware tussen de kop en het onderblok komt te zitten? Je freest dan 20 mm van de bovenzijde van het blok af natuurlijk zodat je op de goede blokhoogte komt. Je zorgt voor een mooie passing bij de cillinderbussen en maakt mooie ruimtes voor de koelvloeistof. En als je dan ook nog de cilinderbussen van een mooie groef voorziet bovenop waar je een rvs draad inlegt dan zou het een heel eind goed moeten zijn toch? :)
De bussen scheuren op het platte vlak, dikte is daar maar amper 4mm, dus een alu plaat heeft geen zin. Bussen vast lijmen heeft wel zin.
Ben wel benieuwd wat je nog meer van plan bent met je blok en aandrijflijn... :D Is de basis een 1.8Tb of iets anders? Wat voor een turbo/management e.d.? :oops:

Bak van een nieuwe Nissan GTR is misschien ook een optie, het model klopt dan al aardig in ieder geval. :wink:

Carbon tussenas is vooral heel duur :( ... Een stalen met dubbele homokineten zou ook prima moeten voldoen lijkt mij, gebruiken ze bij heel veel audi's o.a.
Heb verschillende ts blokken liggen en maar een 1.8TB, compleet met auto, maar daar blijf ik ff van af. Bak van de nieuwe Gtr is ook een optie alleen ongeveer 5000 euro.
Carbon as is ongeveer 800/900 dollar ex homokineten, en een stuk veiliger. Vind de prijs nog redelijk in vergelijk wat de 3 donuts kosten.
Management blijf het zelfde: KMS.

Arno

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 20:55

Maar een corvette of aston bak zal ook wel zoiets in prijs doen denk ik? En ik vermoed dat de verhoudingen van een GTR wat mooier liggen als van een Vette bv.

Die prijs voor de as valt me nog mee idd. Ik heb zelf een as met een enkele donut, een kruiskoppeling en een homokineet. Samenbouwsel van alfa en bmw. :wink: Wel 1 donut gehouden om trillingen tegen te gaan.

Die scheurende bussen, dat is zeker bij een 2.0? De 1.8 Tb bussen zouden goed moeten zijn volgens Jim Kartalamakis. Heb je zijn topic op het alfagtv6.com forum gezien over de Tb motor? Hoop nuttige info daarin. Wellicht kan hij je ook helpen aan meer info over de monoliner. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Zuigerbussen

vr jul 27, 2012 21:55

Hee, leuk topic...

Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 10:24

Omat je niet centrifugaal kan gieten, heb je goed kans dat een materiaalkeuze die voor centrifugaal goed is, voor jou niet gaat werken omdat jouw blok van binnen veel minder snel koelt dan aan de buitenkant, of je moet het extreem traag koelen. Met extreem traag koelen krijg je weer andere kristalformaten en materiaalverdeling binnenin je legering.
Een gietijzer motorblok wordt ook niet Centrifugaal gegoten, de huidige gietijzer vormen die je kan kopen zijn tegenwoordig ook homogeen, Maar zoals ik al zei ik zal ff informeren.
Deel 2 van je zin begrijp ik niet. extra info?
Bij legeringen en zeker bij gietijzer, is de snelheid van het koelen van je materiaal belangrijk voor hoe de ingredienten van je legering zich ten opzichte van elkaar gaan verdelen. Verder heb je de vorm waarin de losse moleculen zich in een "kristalvorm" schikken. Austenite moet zich liefst zo min mogelijk vormen en martensite is wat je wel wilt. Onder meer met cryobehandelen krijg je meer martensite waardoor je materiaal slijtvaster wordt. Doordat je bij losse bussen centrifugaal kan gieten, heb je een verhouding oppervlak/inhoud die gelijkmatig koelen veel makkelijker maakt, waardoor je relatief veel martensite in je ruwe gietprodukt hebt, voor je gaat nabewerken. Als je een "groot lomp stuk metaal" af laat koelen, zeker als je het niet tevoren al hebt bestemd om cylinderbussen van te maken, zal je veel minder martensite krijgen waardoor je materiaal brozer en minder hard zal zijn. Om dat te compenseren zal je het blok opnieuw zo heet moeten stoken dat de kristalstructuur verdwijnt en het dan alsnog zeer geleidelijk moeten laten afkoelen. Alternatief is een keuze voor een materiaal wat van zichzelf slijtvaster en minder broos is, of na het metaalbewerken een coating aanbrengen op de cylinderdwanden tegen slijtage.

Houdt er rekening mee dat je hard mag gaan rekenen aan uitzettingscoefficienten van de diverse materialen zodat je de pasvorm van je monosleeve in de bovenrand van je blok perfect krijgt. Ook de lengte van de bussen en de hoeveelheid die je ze laat uitsteken ten opzichte van je motorblok zal je perfect moeten krijgen, anders komen er spanningen op je kopbouten, motorblok of de sleeve zelf waar je bij hoge vermogens gewoon niet mee wegkomt. Dit soort bewerkingen vereisen een precisie waardoor je zelfs de temperatuur van je werkstuk in de gaten moet houden tijdens bewerking, anders klopt je maatvoering al niet meer.

Ik neem aan dat je ook je zuigerbodems hard gaat koelen met een oliesprayer? Welk blok wil je gaan gebruiken als basis? Een TSblok, of toch een nord?

Terug naar “Algemene Technische vragen”