Pagina 1 van 1
slippende koppeling
Geplaatst: do jul 19, 2012 22:25
door hondaman
Heb nu een paar keer gehad dat mijn koppeling op hoge toeren ineens slipt. Het gebeurt alleen bij warme motor. Ook een keer op de snelweg bij alleen maar gas geven.Ik heb de boel een tijd geleden nog eens losgehad, en had toen niet de indruk dat de plaat versleten was. Bij voluit optrekken bij lage toeren geen probleem. Wel een iewat klapperend aangrijpende koppeling bij koude motor achteruit de schuur uitrijden. Het is een TS blok in een Giulia. Het zouden toch geen versleten axiaallagers van de krukas zijn

Kopplingspedaal voelt normaal aan.
RE: slippende koppeling
Geplaatst: vr jul 20, 2012 08:25
door WhizzMan
Op het oog zie je vaak niet heel goed of je koppeling versleten is of niet. Met een schuifmaat wordt het misschien wat duidelijker. Hoeveel kracht heb je nodig om je koppeling in te trappen? Meer kracht nodig duidt wel op verder versleten namelijk. Het zou kunnen dat je wat olie op je plaat krijgt bij warme motor, dan zou je oliekering op de krukas misschien wat zweten ofzo.
RE: slippende koppeling
Geplaatst: vr jul 20, 2012 18:53
door hondaman
Heb ook gedacht aan vettigheid, De auto lekt anders absoluut niet! Heb de plaat niet opgemeten, omdat de bak nu gewoon onder de auto zit. Gaat een versleten plaat niet bij lagere toeren slippen? Ik weet alleen dat er op het aanlegvlak van het vliegwiel wat oppervlakkige haarscheurtjes te zien waren, Heeft het echter altijd gewoon gedaan.
RE: slippende koppeling
Geplaatst: vr jul 20, 2012 22:53
door ikke
Ik zou zeggen, klinkt als platen op. Mijn juultje slipte ook allen als ik hoog in de toeren hing.
RE: slippende koppeling
Geplaatst: vr jul 20, 2012 23:23
door WhizzMan
Slippen doet ie bij maximaal koppel als eerste, dat is meestal wat hoger in de toeren, zeker bij benzinemotoren. Een 2.0 8V TS zal dat rond de 4000-5500 toeren ergens hebben standaard?