Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

Carbs

do sep 22, 2005 21:37

MIjn 1972-er 2000 GTV is voorzien van Solex carbs. Nu heb ik de laatste tijd wat problemen met het stationair aan de praat houden van de auto, vooral als hij warm is.Bij het gas geven bij 50 km/uur houdt de moter een fractie van een seconde in voordat hij lekker pakt. Verder loopt de motor als een zonnetje.

Inmiddels zijn de Solexen opnieuw afgesteld, maar ze moeten volgens de man die dat gedaan heeft uit elkaar en schoongemaakt worden. Bovendien is dit type volgens hem met kwikmeters niet zo nauwkeurig af te stellen, als met Dell Orto's of Webers het geval is.

Mijn vraag is of Dell orto's of Webers beter zijn, mooier lopen / klinken en beter zijn af te stellen?
Is het wat om ze een keer te vervangen of moeten ze inderdaad een keer goed gereinigd en afgesteld worden?
Ik lees altijd dat Solex het minst geliefd zijn. Waarom? (behalve dat het wat lullig brommerachtig klinkt?)

Afbeelding
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Carbs

do sep 22, 2005 21:59

ff searchen.is al heel veel over geschreven........ :)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Egbertone
Guru
Guru

do sep 22, 2005 22:01

Die geliefdheid heeft volgens mij te maken met de verkrijgbaarheid van onderdelen (sproeiers). Bijna niet dus en vandaar niet geliefd. Dacht ook dat de Webers iets meer vermogen leveren.

Anyway... een goed afgestelde Solex loopt net zo mooi als een Weber of Dellorto.

Goed reinigen is inderdaad een optie. Ik heb de Solexen welke op mijn 2-liter zitten afgelopen winter in- en uitwendig gereinigd en hier en daar voorzien van nieuwe ringetjes en pakkingen (revisiesetje van Prins Bredevoort). Ziet er onder de motorkap een stuk frisser uit en het motortje loopt mooier dan voorheen en start bovendien ook veel beter.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 22, 2005 22:18

Als de Solexen verder goed zijn, is 'reviseren' een goede optie! :D
Maar, check even goed of er geen speling zit op de gasklepas(sen). Dit komt relatief vaak voor bij Solex Carb's :( , omdat die assen niet ge(kogel)lagerd zijn. Zit er (radiale) speling op, dan is het dus eigenlijk einde verhaal. D.w.z. dan kun je beter Dell'orto's of Webers kopen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Carbs

do sep 22, 2005 22:25

Maar, check even goed of er geen speling zit op de gasklepas(sen). Dit komt relatief vaak voor bij Solex Carb's :( , omdat die assen niet ge(kogel)lagerd zijn. Zit er (radiale) speling op, dan is het dus eigenlijk einde verhaal.
Precies.... da's ook nog een punt in het nadeel van de Solexen!

Heb ik dus op bij de Solexen van m'n Berlina.... da's niet fijn.... vooral niet bij stationair lopen. Gelukkig heb ik nog een stel Dellortos liggen, moet ik er binnenkort maar eens opschroeven.

kroehlur

vr sep 23, 2005 08:35

Kijk anders op MP. Op dit moment zijn er meerdere Dello's te koop daar en de prijzen vallen best mee vlgs. mij - niet zo goedkoop als de mijne waren maar toch... 8)

Yvo
Guru
Guru

vr sep 23, 2005 08:48

OK. Wat mag zoiets ongeveer kosten?

kroehlur

vr sep 23, 2005 08:53

Ik heb 70 E betaald voor een mooie set maar dat was op e-bay en ik bofte een beetje denk ik zo.

Hangt natuurlijk van de stand af en wat meegeleverd wordt. Ik zie dat sommige een Alfetta luchtfilterbak en kelken hebben. Rond de 100 pleuri lijkt mij een redelijke prijs?

gtv 105.21
Full Member
Full Member

vr sep 23, 2005 09:51

.

daarvoor zou ik een goede set nooit verkopen!

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Andretti Molletti

vr sep 23, 2005 10:08

Solexen kun je op de kwikkolom beter afstellen dan de rest omdat ze onafhankelijk van elkaar af te stellen gaskleppen hebben!
Ik heb bakken vol met carbs... maar goed als mijn zoontje 21 is dan zijn ze vat mee waard dan nu ;)
Een goed setje doet toch inmiddels wel rond de 100 euro of meer :shock:

Joop
Member
Member

vr sep 23, 2005 10:58

Ik zag een paar dagen geleden een setje dubbele Webers in Duitsland voor bijna `1000,= verkocht worden.
IK had met mijn Alfetta trouwens ook stationair problemen, bleek m.n. aan de inlaat klepspeling te liggen: 2 kleppen met 22 resp. 25 ipv 50.
Hij loopt nu, nadat ook de Webers waren afgesteld, weer als een naaimachinetje.
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

kroehlur

vr sep 23, 2005 12:06

Deze staan op 75.

Op deze is er nog niet geboden dus wie weet?

Voor deze wordt 175 E of een goed bod gevraagd. Nu is er 125 geboden.

Geen bod en ze zien ook een beetje vies uit, maar hoef geen probleem te zijn.

Deze kosten gewoon 100 E.

Kies maar. :wink:

Yvo
Guru
Guru

vr sep 23, 2005 15:28

Wat zouden jullie doen, Solexen eruit, Dellorto's erin?
Of schoonmaken, afstellen een lekker mee doorrijden?
Is die slijtage-speling eenvoudig vast te stellen?

Egbertone
Guru
Guru

vr sep 23, 2005 15:43

Schoonmaken, een set Dellortos kan je altijd nog kopen.

Heeft bij mijn Bertone enorm geholpen. Dipje waar jij het over hebt komt waarschijnlijk door de membramen. Als je die vervangt zou het weg moeten zijn. Zelf heb ik ze niet kunnen vervangen omdat er een set membramen in zat waarvan het nokje totaal anders was als de membramen die bij het pakkingsetje zaten. Had ik dus de heveltjes opnieuw af moeten stellen en daar had ik geen zin in (en geen verstand van).

Die slijtage moet je als het goed is kunnen horen (bij m'n Berlina wel). Bij de stationairloop hoor je het asje tikken.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 23, 2005 17:01

Even op letten dat een Dellorto geen overdraaide st. mengschroef heeft...

beste is eigenlijk een schade Alfa opsporen waarvan de motor goed liep of goed loopt
en de carburateurs overnemen en de oude in te ruilen.
Rust roest in in geval carburateurs tref je nog wel eens harde aanslag van oude benzine en meer rommel die vervolgens blij op een frisse motor wordt aangesloten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”