Pagina 1 van 2
Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 09:48
door Lieuwe
Ik heb een probleem met mijn 147 JTD 16v, wanneer ik bij de 1800 toeren vol gas geef in de 4,5 en 6e versnelling dan begint er iets te trillen/resoneren wat je door de hele auto heen voelt.
Begin dit jaar is de koppeling + vliegwiel vervangen en vervolgens zijn de binnenste tripods en klossen vervangen. En als laatste nog beide homokineten.
Maar het trillen is nog steeds aanwezig...
De frequentie van de trilling is toerenafhankelijk, dus de trilling is gelijk in de 4e, 5e en 6e versnelling.
Waar zou dit aan kunnen liggen?? Mijn garage weet het iig niet meer en sluit het vliegwiel uit (ook volgens een "expert" van Valeo volgens hem)
*edit*: het trillen is begonnen toen het vliegwiel vervangen was omdat bij de koppelingswissel bleek dat er speling op zat.
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 12:48
door frankalfa
Lijkt mij dat er (ondanks dat je garage dat liever niet wil horen ivm heel veel werk wat hun onder garantie moten gaan uitvoeren) iets niet goed is aan het vliegwiel of de koppeling...
Je geeft t antwoord eigenlijk zelf al, na vervangen is t gezeik begonnen..
Komt bij, als t toerental afhankelijk is begrijp ik niet waarom ze aandrijfassen en tripods hebben vervangen eerlijk gezegd...
Suc6 ermee iig, grtz,fRank
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 13:22
door GiuliaCorse
Mijn idee
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 18:28
door Gtv4
Motorsteunen, zijn ook los geweest.
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 19:26
door Lieuwe
Vanmiddag hele discussie gehad en hij gaat maandag op de vermogensbank bij Kleinjan in nijverdal omdat ze de verstuivers verdenken. Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat het het vliegwiel is, maargoed.
Als ik zeg dat het het vliegwiel is en hij vervangt hem en het is het uiteindelijk niet, mag ik nog een keer de beurs trekken voor die uren en daar heb ik voorlopig weinig zin in

.
Re: RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: vr jul 06, 2012 23:02
door frankalfa
Vanmiddag hele discussie gehad en hij gaat maandag op de vermogensbank bij Kleinjan in nijverdal omdat ze de verstuivers verdenken. Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat het het vliegwiel is, maargoed.
Als ik zeg dat het het vliegwiel is en hij vervangt hem en het is het uiteindelijk niet, mag ik nog een keer de beurs trekken voor die uren en daar heb ik voorlopig weinig zin in

.
Ehm, als ie voor vervangen vliegwiel en drukgroep geen trillingsproblemen had en er na wel moet ie mi niet op de bank voor verstuivertest maar op de brug om de hele reparatie opnieuw onder de loep te nemen...
Maar ja ik proef uit alles dat ze daar niet veel zin in hebben...
Grtz,fRank
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 12:54
door Lieuwe
Goed, hij is op de bank geweest bij Kleinjan en daaruit kwam dat het inlaatspruitstuk defect, specifieker gezegd de swirl kleppen. Blijkt dat de regelingsstang van de swirl kleppen gewoonweg niet aanwezig is en er maar 114, 115pk uitkomt...
En dus zorgt dat voor de trillingen.. Ik snap er helemaal niks meer van... 2-3 weken geleden ging het in een sprintje exact gelijk op met een GT JTD 16V, zonder schakelen...

RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 13:17
door GiuliaCorse
Het stangetje van mijn 159 lag er gewoon los naast, kleppen lekten en flabberden wat rond, maar geen trillingen.
Als het alleen het stangetje is valt het mee, anders kost het je een compleet nieuw inlaat spruitstuk. € 385 ex en een uurtje of 5 werk.
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 13:21
door Lieuwe
Levert dat dan een enorm vermogensverlies op van 30-40pk?
Ik ben benieuwd hoe hij vanmiddag dan rijd, aangezien iedereen en alles altijd zei dat mijn 147 zo ontzettend fel/snel was.
Her en der lees je ook dat je ze ook vast kunt laten zetten en dat dat ook geen vermogensverlies op zou moeten leveren (op een klein beetje na heel laag in de toeren).
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 13:42
door GiuliaCorse
Nope, weinig tot geen vermogensverlies
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 13:43
door Lieuwe
Dan snap ik niet hoe ze maar 114-115 pk kunnen meten.. Al weet ik niet welke pk's dat zijn (wiel of krukas). Maar dat verschil met 150pk moet je toch wel kunnen merken lijkt me?
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 14:35
door frankalfa
Ik begrijp hieruit dat ze dit euvel inmiddels aan het herstellen zijn, wat als nu blijkt dat het trillen er nog niet uit is?
Grtz,fRank
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 14:44
door Lieuwe
Die diagnose is vanmorgen gesteld, reparatie is nog niet aan de orde.
Vanmiddag eerst even erin rijden of hij nog hetzelfde rijd of werkelijk minder dan dat ik hem weggebracht heb en aan de hand daarvan zullen we vervolgstappen ondernemen.
Ook een beetje afhankelijk of het alleen het stangetje is (wat schijnbaar eenvoudig te vervangen is) of dat het echt de kleppen zijn.. Maargoed ik blijf erg twijfelen..
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 14:56
door frankalfa
Ben heel benieuwd wat dit uiteindelijk wordt...
Als je zelf geen verschil merkt in trekkracht en rijden buitenom pakweg een maand geleden (t verschil tussen 115 en 150pk is zeker voelbaar, zeker als je de auto al wat langer in bezit hebt valt zoiets op) dan zou ik de waarden uit die meting gewoon voor lief nemen.
Heeft mi nog steeds niks met dat trillen te maken want dat is begonnen na reparatie en vervanging van koppeling en vliegwiel...
Suc6 iig, grtz,fRank
RE: Trillen vollast 1800-2500 toeren JTD 16V
Geplaatst: ma jul 09, 2012 18:27
door Lieuwe
Goed, auto is weer opgehaald. De aansturing van de swirl-kleppen wordt gedaan met een ijzerdraadje.. Dit was dus bij de vorige eigenaar ook al zo. Of het trillen erdoor komt weet ik niet, maar invloed heeft het denk ik wel, want alle kleppen staan in een eigen stand en zijn niet allemaal meer goed aan elkaar gekoppeld. Het kan een oorzaak zijn dat de ene cilinder wel goede beademing krijgt en de ander niet, waardoor daardoor onbalans komt..
Nu nog een manier vinden om het te repareren. Een nieuw inlaatspruitstuk vind ik iets te prijzig om zo even te doen..