Pagina 1 van 2

aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 14:40
door @PM
Ik moest van de verkoper van mijn GT de wielbouten nog even natrekken als ik thuis was. Vandaag maar eens gedaan (beter laat dan nooit en heb er toch bijna niet mee gereden), momentsleutel keurig op 100 Nm gezet en draaien maar. Zat allemaal wel keurig vast. Toch maar eens eentje losgedraaid met de momentsleutel (moest er toch uit, wil er een setje slotbouten op zetten en dan moet ik natuurlijk wel een originele bout meenemen naar de automaterialenzaak), bij 140 Nm was het nog steeds *klik*, bij 160 ging-ie wel los :o

Voor zover ik weet hoor je lichtmetaal vast te zetten met zo'n 100 Nm, dus mij lijkt 150-160 wel wat erg enthousiast. Of moeten ze echt zo vast op een auto met 240 pk en/of 18" velgen?

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 15:18
door Hylke
Voor een normale straatauto hanteer ik 100-110 en voor een circuitauto 110-120 Nm.
Heb ook wel eens gehad dat ze monsterlijk vast zaten, amper nog beweging in te krijgen met handgereedschap.
Enige wat je daarmee bereikt, is dat je de kans op een afgebroken wielbout vergroot.

Of er voor jouw specifieke maat hogere aanhaalmomenten gelden is mij niet bekend, maar 160 Nm lijkt mij absurd.

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 15:31
door BugAlfa
voor de racers ga ik niet verder dan 80 à 90 ; wel even rijden en dan nog eens natrekken . Wij nemen de momentsleutel altijd mee naar de startgrid bvb. .
Straat wagens ga je tot zo'n 120 ca. voorgeschreven bij de meesten . Ook daar blokje omrijden en dan nog eens natrekken na eerst wat warmte ontwikkeld te hebben van motor en remmen .

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 15:35
door KhaZ
120 voor de gewone wielbouten en 110 voor de slotbout. Idd na ~10km nog ff natrekken.

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 17:20
door Menno445
Wij doen bij de volvo dealer alles met 125nm, ik weet toevallig van een seat alhambra dat die met 180! moeten worden nagetrokken.

Groeten Menno

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 20:17
door de alfist
wij doen het altijd met 650 nm :lol:

Afbeelding

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 20:19
door Menno445
wij doen het altijd met 650 nm :lol:

Afbeelding
roegpoot! :lol:

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 20:23
door @PM
wij doen het altijd met 650 nm :lol:
Dat zijn 10 moeren, totaal 6500 Nm. Mijn auto heeft maar 5 bouten per wiel, moet ik dan 1300 Nm per bout doen? :o

:mrgreen:

Zonder gekheid de algemene tendens is dat het bij 120 Nm dus wel zo'n beetje ophoudt (behalve die gezinsbus). Binnenkort als ik m'n slotboutjes heb maar ff het hele circus los en weer iets minder vast draaien dus.

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 22:53
door Tonio
ik weet toevallig van een seat alhambra dat die met 180! moeten worden nagetrokken.
Dat leek mij absurd veel. Maar even opgezocht en het voorschrift is 170 Nm. Dus je zat toch heel dicht in de buurt.

HIER een tabel met de voorgeschreven aanhaalmomenten voor bijna alle automerken. Daar zit per merk nog best veel verschil in, en soms ook nog verschillend voor stalen of voor lichtmetalen velgen.
En er bestaan veel meer van die tabellen, die zijn ook vaak verschillend ten opzichte van elkaar.

In deze tabel vind ik de marge voor een AR 147 trouwens opmerkelijk ruim (aanhaalkoppel 83 - 103 Nm). In een andere tabel heb ik ook wel eens 105 Nm gelezen en dat heb ik altijd aangehouden voor mijn eigen auto.



.

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: do jul 05, 2012 23:44
door de alfist
heb ooit eens ruzie met een monteur van de kwik vlut in drachten gehad die mijn borbets met de lucht sleutel vast zette en toen met de moment sleutel na zette alles klikte meteen
sprong bijna uit mijn vel maar hij heeft ze weer los gehaald en met de hand vast gedraaid en met de moment sleutel op 90 nm vast gedraaid zo als ik hem zei
hij vond het maar overdreven waar na ik hem heb laten weten dat het mijn laatste kwik vlut bezoek was
heb een formulier mee genomen waar ik mijn relaas in uit de doekken deed (er was veel meer met mijn 90 gebeurt vlak daar voor waar ik het niet mee eens was) en heb een excus brief van kwik vlut nederland terug gekregen maar kom er nooit weer

ik doe gewoon licht metaal met 90nm en staal met 100nm vast nog nooit een velg los gehad

ciao jan 8)

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: vr jul 06, 2012 09:24
door rutgerdow
Heb nooit de zin begrepen van het vastzetten van wielbouten met de luchtsleutel.....
Zelf doe ik altijd met de hand indraaien tot vast en dan met de moment sleutel op 100Nm.
(ik laat de krik dan niet helemaal zakken, maar net zo veel dat het wiel niet kan ronddraaien)
Daarna alles nog een keer met de moment sleutel op 110Nm.
(gaat om lichtmetaal, zelf nooit problemen gehad met losse bouten of doldraaiers.)

RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: vr jul 06, 2012 11:31
door Gordon
Als het zo kritisch is, waarom zit er dan standaard alleen zo'n stuk ijzer bij de auto (die je soms zelfs ook moet gebruiken om de krik te bedienen - degene die dat verzonnen heeft :angry:) Bij mij gaat gewoon alles vast met dat ijzer en ik heb geen idee met welk moment dat is.

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: vr jul 06, 2012 12:19
door Stef33
Heb nooit de zin begrepen van het vastzetten van wielbouten met de luchtsleutel.....
Snelheid, gemakszucht, ...
Zo had ik eens zo'n kwikflut artiest die het plaatsen van de bouten met de hand nog te veel moeite vond. Deze plaatste de bout in de dop, bracht de luchtsleutel op snelheid en prikte de bout er vervolgens razendsnel in. Ja hallo, dat zal wel lekker snel wezen en "nooit" fout gaan, maar niet bij mijn auto. :evil:
Misschien dat dit soort dingen daar niet meer gebeuren. Ik ben er al heel lang niet meer geweest en ben van plan dat zo te houden.

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: vr jul 06, 2012 12:26
door Stef33
wij doen het altijd met 650 nm :lol:

Afbeelding
Het vast zetten dan. Voor het losdraaien van dit wiel zal je wel meer richting 2000Nm nodig hebben. Paar meter pijp er op en met 2 man hangen, of een zware 1" luchtsleutel. :twisted:

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

Geplaatst: vr jul 06, 2012 12:56
door @PM
HIER een tabel met de voorgeschreven aanhaalmomenten voor bijna alle automerken. Daar zit per merk nog best veel verschil in, en soms ook nog verschillend voor stalen of voor lichtmetalen velgen.
En er bestaan veel meer van die tabellen, die zijn ook vaak verschillend ten opzichte van elkaar.

In deze tabel vind ik de marge voor een AR 147 trouwens opmerkelijk ruim (aanhaalkoppel 83 - 103 Nm). In een andere tabel heb ik ook wel eens 105 Nm gelezen en dat heb ik altijd aangehouden voor mijn eigen auto.
Dank voor de link. GT is daar 88-108 (ook vrij ruim dus) en dus nog lang geen 150. Schiet me trouwens net nog iets te binnen... onder die van mij zitten wel spoorverbreders. Maakt dat nog uit?
Heb nooit de zin begrepen van het vastzetten van wielbouten met de luchtsleutel.....
Snelheid, gemakszucht, ...
Zo had ik eens zo'n kwikflut artiest die het plaatsen van de bouten met de hand nog te veel moeite vond. Deze plaatste de bout in de dop, bracht de luchtsleutel op snelheid en prikte de bout er vervolgens razendsnel in. Ja hallo, dat zal wel lekker snel wezen en "nooit" fout gaan, maar niet bij mijn auto. :evil:
Misschien dat dit soort dingen daar niet meer gebeuren. Ik ben er al heel lang niet meer geweest en ben van plan dat zo te houden.
Dat lukt bij merk-dealers ook, heb mijn vader (die was destijds iets zwaarder dan ik) weleens moeten vragen om op een wielsleutel van een halve meter te springen om de wielmoeren van mijn Mazda los te krijgen... Paar jaar later voor het eerst zelf een momentsleutel gebruikt en ik was verbaasd hoe snel hij *klik* deed op 100Nm. Stelde niks voor.

Qua kwikflut... ben er ooit eens geweest om m'n auto uit te lijnen. Dat was een automaat. Die jongen die dat klusje zou gaan doen stond een tijdje te klooien met een stang tussen de stoel en het gaspedaal. Ik stond erbij, keek ernaar en vroeg op een gegeven moment maar eens wat het probleem was toen-ie voor de zoveelste keer heen en weer was gelopen naar de computer. Bleek dat het rempedaal ingedrukt moest blijven :o Toen ik hem erop wees dat het linker pedaal het rempedaal was, bleek dat hij dus dacht dat dat andersom was bij automaten. Zeker daarvoor een auto onderhanden gehad die aangepast was voor iemand met een beperking ofzo, kweetetnie... Toen na de uitlijnsessie ook nog eens het (rode) plaatwerk en m'n stuur onder de zwarte vingers zaten (moest bij de receptie vragen of dat ook nog weer schoongemaakt werd) het stuur scheef bleek te staan toen ik weg reed, was dat duidelijk voor mij de laatste keer kwikflut.

Jaren later eens iets gelezen over iemand die op de havo zat en daarnaast een bijbaantje had bij kwikflut... vandaar dat ze daar niks van auto's weten dus.