Pagina 1 van 2

Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 10:36
door Ruud33 16V
Beste Alfisti,

mijn vriendin rijdt in een Fiatje Cinquecento 900cc uit 1994. Voor de tweede keer zijn de klepstoters naar de mallemoeren en dat al bij 80.000km. Het ding tikt zo hard dat de radio echt aan moet. Volgens onze beun de H monteur kan het geen kwaad (tis geen 33 kreeg ik al te horen) en is alleen het geluid vervelend. Omdat we allebei nogal krap bij kas zitten weet ik niet wat ik moet doen. Het ding verkopen wil niet (je krijgt er zo niks voor natuurlijk met dat getik), en de stoters laten vervangen is weer erg duur. Maar daarom wilde ik vragen of het zelf te doen is. Ik ben zelf absoluut geen ervaren sleutelaar. Ik heb nog nooit meer gedaan dan beurtjes (olie etc.) en een keer dingetjes als een wiellager vervangen. Is het moeilijk en waar moet ik op letten?? Of kan ik beter even doorsparen en het toch maar laten repareren??

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 11:53
door Alfa eL
(Laten) repareren lijkt mij het beste, als je de auto dán verkoopt kun je het bedrag van de reparatie waarschijnlijk weer terugverdienen. Of het erg moeilijk is om het zelf te doen weet ik niet.

Als dit al de tweede keer is in 80.000 km moet er toch iets zijn wat die klepstoters 'sloopt'? Probeer eerst dit uit te zoeken, anders zijn de nieuwe ook zo weer stuk. Misschien kapotte of niet goed werkende klepveren of oude en dus vuile olie of olie met een verkeerde viscositeit enz.

Dat het geen kwaad kan lijkt mij iig sterk. Als je de auto net start mogen ze wel tikken maar daarna moet het toch over zijn.

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 12:27
door Ruud33 16V
Lijkt mij ook sterk dat het geen kwaad kan. Eerst was het zo dat ze alleen tikten als de olie niet helemaal tot MAX stond. Als ie ook maar een klein beetje onder max stond tikte hij. Bij vullen tot max hielp dan. Nu is ook dat verhaal over en tikt hij continu. Vorige maand nog klein beurtje met olie en filter gehad dus daar ligt het niet aan... Wel balen in ieder geval.

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 13:18
door juultje
Genoeg oliedruk

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 13:30
door AlfettaOwner
Versleten nokkenas?

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 14:26
door Ruud33 16V
Ik weet het ook niet maar jullie zijn dus van mening dat er meer aan de hand moet zijn dan alleen de klepstoters op zich..

Hij is natuurlijk wel altijd door een vrouw bereden (flink gassen met koude motor etc.).

Na het vervangen van de klepstoters en koppakking hebben ze een jaar gewacht met olie verversen terwijl volgens mij voorgeschreven is na een dergelijke reparatie na een aantal duizend km weer te verversen... Of heb ik dit mis?? Anders kan het daar misschien ook mee te maken hebben gehad...

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 16:07
door bert
Niet meer kiezen voor een FIAT...neem een Jap. Ik zou toch vermoeden dat ook de nokkenas aan vervanging toe en eigenlijk omdat jezelf al aangeeft dat bij koude motor al behoorlijk gas wordt gegeven en waarschijnlijk voordat de smering op gang is gekomen.
Loopvlakken van stoters zijn behoorlijk hard maar zijn volgens mij behoorlijk ingelopen.
Gevaar van gerammel is waarschijnlijk dat je nu met een te grote klepspeling rond zal rijden.

Wat is de dagwaarde van de FIAT???

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 17:58
door Maxtor
Hoezo geen Fiat? Panda's zijn echt ideale oerauto's!

Die van ons knart al 18jaar nagenoeg probleemloos rond, moet alleen wat aan gelast worden, maar dat mag ook wel na 18jaar door wind en weer en door pekel etc.

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 20:21
door jdejager
Heb zelf als eerste auto een fiat uno gehad. Best wel grappige auto, maar roesten willen ze wel. Zijn nu een beetje aan het kijken voor een andere auto voor het vrouwtje :wink: Heb zelf een voorkeur voor een seicento of een ypsilon maar denk dat het een micra of starlet wordt :oops: Ze wil namelijk gewoon een auto die het altijd doet en daarvan ben je bij die jappen altijd verzekerd.

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 20:25
door Andretti Molletti
Ziet er wel de juiste viscositeit olie in?
Vaak kun je met dikkere olie wel wat bereiken.. of soms dunner (atf erbij).. is maar net wat het exacte probleem is...
(behalve dan dat het een Fiat is ;) )

Re: RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 20:35
door jdejager
(behalve dan dat het een Fiat is ;)
:jumping:

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 21:10
door Alfa eL
Er zijn een hoop mogelijkheden, oorzaken en gevolgen...

Wat ook nog kan is dat er lucht in de klepstoters zit. Om dit er uit te krijgen moet je de motor een paar minuten onbelast met 1500 tot 2000 toeren laten draaien.
Dit is iig het gemakkelijkst om te proberen.

Re: RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 21:17
door ravado
(behalve dan dat het een Fiat is ;)
:jumping:
ik zou niet zo hard lachen om deze opmerking als ik een 155 bezat :wink:

Re: RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 21:20
door Andretti Molletti
(behalve dan dat het een Fiat is ;)
:jumping:
ik zou niet zo hard lachen om deze opmerking als ik een 155 bezat :wink:
:jumping:

RE: Vraagje van een Alfagek over een fiat.....

Geplaatst: do sep 22, 2005 21:38
door Remco S
als je die klacht hebt met zo'n motortje kan je er het beste 5w30 ingooien, in deze stotertjes zitten miniscule gaatjes om de stoter te vullen.

Wat vaakl ook nog een oorzaak kan zijn is dat er oude olie in heeft gezeten (is dat aangekoekt op de stoter) wat je dan kan doen is de motor flushen met forte motor flush. Forte heeft daarnaast nog een goedje (naam is mij even ontschoten) die je bij de nieuwe olie doet (dit middeltje heeft ook een reinigende werking maar kan gewoon aan de nieuwe olie worden toegevoegd)

negen op de tien dat als je dat hebt gedaan het motortje niet meer tikt.

ps.. ik ben geen vertegenwoordiger van forte of heb er aandelen in, maar de spullen daarvan werken (vind ik) het best