Pagina 1 van 1
Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 11:18
door ikke
Het wordt alleen maar erger, mijn Juultje, ze loopt de eerste tien minuten nu op drie cilinders, als je er dan mee gaat rijden schiet ze af en toe snel van drie naar vier totdat er wat temperatuur in zit. Het op merkelijke is dat ze bij het starten dus nu telkens een zekering er uit slaat, en dat zelfs tijdens her rijden doet, het laadlampje gaat dan branden.
Je zou vermoeden iets electronisch, maar bougie's en kabels nieuw, contact punten en roter enz nieuw sinds een jaar, en zien er nog goed uit, waar kan ik het verder zoeken. Het arme ding mist wel compressie op cilinder vier, dus een uiteindelijke motorwissel zit er zowiezo aan te komen. Waar zou het probleem kunnen zitten?, vooral het doorslaan van de zekering wijst in een richting, maar waar naar toe weet ik zo niet.

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 12:47
door HAAK28
Kijk de draad van je contactslot naar je bobine eens na. Of je contctslot zelf.
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 14:21
door ikke
Bedankt voor de tip, maar verklaart dat ook waarom onder het rijden soms ineens de stop er uit slaat (als ie op 3 cilinders loopt)
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 15:07
door HAAK28
Het op 3 cilinderslopen moet je denk ik vooral bij de slechte compressie zoeken.
De zekering die er uit ploft in een draad die massa maakt, die ik je noem is denk ik de hoofdverdachte.
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 15:28
door WhizzMan
Het eruit klappen van de zekering kan ook slechte massa van je blok aan het chassis zijn. Dan gaat er ineens "verkeerde" stroom door allerlei dingen heen lopen omdat de stroom toch ergens heen moet. Dat levert dan weer een doorgeslagen zekering op en vervolgens een laadstroomlampje, omdat je dynamo niet meer kan laden met slechte blokmassa. Die slechte massa kan ook weer een slechte vonk veroorzaken, wat weer een goede kandidaad is voor het slechte lopen van je motor als ie koud is. Samengevat, check de massa van je motorblok naar het chassis eens en zet er desnoods tijdelijk een startkabel op.
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jun 05, 2012 21:15
door ikke
Dat is een hele goede WizzMan, ik heb geen gekkigheden kunnen vinden bij de kabel voor het contactslot, maar de aarde inderdaad niet gecontroleerd. Ik ga er ook van uit als je lage compressie hebt op een cilinder die die het dan niet af en toe wel of niet doet, dus moet wel iets electronisch zijn.
Niet gedacht dat er nog zo'n goede tips uit voort zouden komen, ik laat wel weten of de oplossing er bij zat, thanks!

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:17
door ikke
Het probleem LIJKT gedeeltelijk opgelost, de aarde van de accu eens goed opgefrist, en het lijkt alsof ze nu wel op vier cilinders loopt (zat wel al iets van temperatuur in dus morgen weet ik het zeker). Het lijft wel dat ze bij het starten en onder het rijden de laadstroom zekering er uit blaast. Misschien eens alles goed door lassen dan maar?, zit namelijk een gat boven de aarde

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:32
door HAAK28
Nog een idee-tje, meet eens hoeveel de dynamo geeft. Dit moet bij draaiende motor rond de 14 volt zijn op de accu. Als dat veel meer is, is je spanningsregelaar kapot. Ook niet bevordelijk.
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:36
door ikke
Alweer een hele goede tip, thanxs

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:46
door WhizzMan
De zekering van de laadstroom fikt door? Als de spanningsregelaar op je dynamo niet stuk is, moet het dan wel een slechte massa zijn. Als het plaatwerk bij je massa heel dun is, heeft het weinig zin om een dikke koperen kabel daar vast te schroeven he? Goed electrisch contact is niet alleen oppervlakte (dwarsdoorsnede) va je bedrading of plaatwerk, maar ook een goede, stevige, oxidevrije verbinding van de delen onderling.
Overigens, met moderne calciumaccu's (je kan bijna niet anders meer krijgen) hoor je ruim 14V te hebben bij verhoogd toerental. Als je net de 14 haalt, zal je accu veel moeite hebben om volledig te laden en zal hij niet lang meegaan. Onder de 13.6 volt zit je helemaal snel met een gare accu, dus probeer ook stationair al in die buurt te komen met weinig/geen verbruikers aangeschakeld. Met een elektrische fan, koplampen en radio aan en dergelijke kan het zijn dat je het net niet haalt met een gezonde auto, maar heel ver zal je er niet van af horen te zijn.
RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jul 03, 2012 20:23
door ikke
En het uiteindelijke antwoord, eerst in de dynamo er nog van tussen gegaan, na een nieuwe te hebben gemonteerd nog steeds hte zelfde probleem. Afgelopen week zakte ze helemaal in, en hab ik haar langs de kant moeten zetten. Na verder onderzoek blijkt de vonk wat flouwtjes, nu nieuwe bobine, en loopt weer als een zonnetje.

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: di jul 03, 2012 23:40
door Alessandro
Da's het betere werk!

RE: Een lastige, 3 cilinders de eerste 10 minuten
Geplaatst: wo jul 04, 2012 21:46
door ikke
Ben er zelf ook heeeeeeeeeeeeeeeel blij mee
