Pagina 1 van 1

zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: za mei 26, 2012 16:52
door JeffRiesen15de
Hallo,
Ik sta in dubio over de aanschaf van een 146 jtd, ik heb hiermee proefgereden en dat ging prima alleen
vond ik de koppeling vrij zwaar gaan, nu heb ik ooit vernomen dat indien dit zo is de drukgroep -en dus koppeling- eraan zit te komen.
Klopt dit en wat zou het vervangen van de koppeling kosten ongeveer?

RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: za mei 26, 2012 19:17
door WhizzMan
Het is meestal het gevolg van het dunner worden van de koppelingsplaat, waardoor de "hefboom" korter wordt om de koppeling te bedienen. Dat komt overeen met jouw verhaal. Bij de meeste Alfa-specialisten kijk je naar iets tussen de 350 en 500 euro ongeveer, maar vraag het ze vooral zelf.

Let bij de 145/146 wel op roest, want ze hebben hun plekken. Als er vocht in het interieur is, is dat vaak veroorzaakt door rotte bodemdelen, de rand van de voorspatborden achter het plastic en dergelijke. Ook zijn de langsdragers aan de zijkant (achter de voorwielen) vaak heel dun en kan je er soms gewoon een gat in prikken met je vinger. De bodem is meestal "lek" langs de rand van de kokerbalken (verkeerd opkrikken), achterin de "voetenbakken" bij de afwateringsgaten en op de naad tussen de voor en achterplaat. Die is soms lastig te zien, maar er zitten daar 3 lagen staal op elkaar en onder de bodembescherming gaat het nogal eens fout. Let daar dus goed op bij aanschaf, want het zou zonde zijn om een rotte mispel te kopen.

RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: za mei 26, 2012 23:31
door esvida
je moet erop letten of ie stationair geen extreme trillingen vertoond en op hoger toerental hetzelfde,anders zit erbij je nieuwe koppeing ook nog een nieuw massavliegwiel aan te komen,in dat geval moet je de 146 bijna voor niks krijgen,koppelig is ongeveer 190 euro brutto en vliegwiel 655 euro brutto en dan moet het ernog in.

RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: zo mei 27, 2012 08:49
door JeffRiesen15de
Nee hoor voor de rest geen trillingen of zo, motor loopt prima heb nu een 156 jtd dus kan ik mooi vergelijken gaat eigenlijk alleen om de zware pedaalslag van de koppeling.

Re: RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: zo mei 27, 2012 12:12
door WhizzMan
je moet erop letten of ie stationair geen extreme trillingen vertoond en op hoger toerental hetzelfde,anders zit erbij je nieuwe koppeing ook nog een nieuw massavliegwiel aan te komen,in dat geval moet je de 146 bijna voor niks krijgen,koppelig is ongeveer 190 euro brutto en vliegwiel 655 euro brutto en dan moet het ernog in.
146 zit geen dual mass op de JTD hoor. Is 1e generatie 8V JTD wat daar in ligt.

Re: RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: zo mei 27, 2012 15:13
door Bullettooth
je moet erop letten of ie stationair geen extreme trillingen vertoond en op hoger toerental hetzelfde,anders zit erbij je nieuwe koppeing ook nog een nieuw massavliegwiel aan te komen,in dat geval moet je de 146 bijna voor niks krijgen,koppelig is ongeveer 190 euro brutto en vliegwiel 655 euro brutto en dan moet het ernog in.
146 zit geen dual mass op de JTD hoor. Is 1e generatie 8V JTD wat daar in ligt.

JAwel! een JTD heeft altijd een DMV!

RE: zware koppeling 146 jtd

Geplaatst: zo mei 27, 2012 18:00
door WhizzMan
Ik heb em opgezocht en je hebt gelijk. Ik dacht echt dat alleen de laatste 16V en de 2.4 JTDs dual mass vliegwielen hadden. Weer wat geleerd.