Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia, Sei?

do apr 19, 2012 10:08

Genoodzaakt om wat reservezut te verhuizen en zodoende geconfronteerd te worden met mijn verzamelwoede, kwam ik het volgende setje van 6 NOS Siem Jodolux koplampen tegen (foto's klikbaar voor groter formaat):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De koplampen zijn voorzien van afzonderlijke parkeerlampjes en het zijn in ieder geval géén Alfetta GTV lampen, hoewel ze qua grootte reflector identiek zijn op de bevestigingspunten na. Mogelijke opties die mij zo te binnen schieten zijn: Giulia Nuova, Sud of Alfa Sei (dat strookt ook met het feit dat het wat nieuwere units zijn waarbij het chromen randje van vroegere modellen vervangen is door zwart rubber). Dat het om Siems gaat ipv Carello's, ligt vast aan het feit dat het gele zijn. Andere optie is dat het latere serie Fulvia of Beta lampen zijn, hoewel ik er destijds met marker "alfa" op geschreven heb.

Volledige typenummer van respectievelijk koplampen en verstralers is: Siem Jodolux 5796 en Siem Jodolux 5797

Hieronder nog even een vergelijkende foto van de bevestigingspunten, van boven naar beneden en links naar rechts: Siem 5797 koplamp, Siem 5796 verstraler, Alfetta GTV Carello, Giulia Super Elma verstraler.

Afbeelding

Wie biedt het verlossende antwoord en tempert mijn nieuwsgierigheid?

O, en mocht iemand die dit leest zo'n wederhelft hebben die zeurend blijft vragen waarom je zoveel dezelfde reservedelen nodig hebt, gebruik gerust onderstaand plaatje als bewijs dat het altijd erger kan. :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia,

do apr 19, 2012 11:14

Niet van een Sei volgens mij. Ik kan het later nog even nakijken, maar in mijn herinnering zit daar een soort van blokje achterop de koplamp voor de vacuüm-bediende hoogteafstelling.

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giul

do apr 19, 2012 13:23

Niet van een Sei volgens mij. Ik kan het later nog even nakijken, maar in mijn herinnering zit daar een soort van blokje achterop de koplamp voor de vacuüm-bediende hoogteafstelling.
Geen idee, hadden alle Sei's automatische afstelling en was dat blokje een integraal deel van de reflector? Sei lijkt me ook het minst voor de hand liggend gezien de zeldzaamheid, het meest voor de hand liggende zou een Sud / Sud Sprint zijn.

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 980
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia,

do apr 19, 2012 14:36

[quote="Furrikain"]

Afbeelding

bovenste 2 zijn sud, 1e serie meen ik voor bevestiging op zo'n stalen onderplaat. Die linksbovens is stads/dimlicht rechts, die rechtsboven grootlicht rechts.

Linksonder is alfetta gtv of giulia nuova super, linksonder komt mij wel bekend voor maar ik zou het zo snel niet weten,moet nog ff wakker worden na die nachtdienst :roll:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
Mirano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: di jul 22, 2008 19:25

RE: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia,

do apr 19, 2012 16:00

Linksonder is dezelfde bevestiging die ik heb op de Alfetta sedan.

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia,

do apr 19, 2012 18:19

bovenste 2 zijn sud, 1e serie meen ik voor bevestiging op zo'n stalen onderplaat. Die linksbovens is stads/dimlicht rechts, die rechtsboven grootlicht rechts.

Linksonder is alfetta gtv of giulia nuova super, linksonder komt mij wel bekend voor maar ik zou het zo snel niet weten,moet nog ff wakker worden na die nachtdienst :roll:
Ha, dat is sneller opgelost dan ik verwacht had, bedankt! Linksonder is inderdaad Alfetta, die lag er even bij ter vergelijking.

Maar blijkbaar toch nog een nuance: er zit verschil in sud koplampen? En zo ja, dan neem ik aan dat het verschil zit tussen 1e serie (chroombumper sud en sud sprint) en 2e serie (plastic bumper sud en sud sprint). Kan iemand dit nog even bevestigen?

EDIT: een korte zoekactie leverde onderstaand plaatje op als zijnde Sud 1983-1989, dus conclusie, de mijne zijn specifiek Sud Ti / Sprint 73/76-83, of zie ik nog wat over het hoofd?

Afbeelding

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giulia,

do apr 19, 2012 19:07

De bovenste twee zijn voor Sud Ti, alle typen vóór de Ti QV (dus inderdaad met stalen achterplaat).
Ti QV's hebben volledig kunststof behuizing, en hebben voor de lamp een bevestiging met 'holletje/bolletje', inderdaad de laatste foto, al ontbreken daar de kunststof bevestigingsclipjes in.

Sprints van 1976 tot 1982 hebben een brede RVS rand, twee lippen en een veer met ring voor bevestiging aan de grille
Sprints vanaf '83 (kunststof grille) hebben dezelfde bevestiging als de Ti QV, al is daar het glas wat anders (ligt wat hoger)
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Hulp gevraagd bij identificatie koplampen: Sud, Giul

do apr 19, 2012 19:24

De bovenste twee zijn voor Sud Ti, alle typen vóór de Ti QV (dus inderdaad met stalen achterplaat).
Ti QV's hebben volledig kunststof behuizing, en hebben voor de lamp een bevestiging met 'holletje/bolletje', inderdaad de laatste foto, al ontbreken daar de kunststof bevestigingsclipjes in.

Sprints van 1976 tot 1982 hebben een brede RVS rand, twee lippen en een veer met ring voor bevestiging aan de grille
Sprints vanaf '83 (kunststof grille) hebben dezelfde bevestiging als de Ti QV, al is daar het glas wat anders (ligt wat hoger)
Duidelijker kan het niet meer worden, bedankt. De kans dat ik ooit een Sud Ti aanschaf die ook nog eens koplampen nodig heeft en dan wel gele, is echter wel zeer klein, dus allicht weldra in de Te Koop sectie te vinden na al dit gedoe. 8-[

Terug naar “Algemene Technische vragen”