Pagina 1 van 1

Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: ma apr 09, 2012 20:45
door Richard Kremer
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een 2.0 16V TS motor uit een 155 naar een carburateur versie voor een 116 serie.
Wil eens kijken wat de mogelijkheden zijn en wat de plus en min punten zijn tegenover het ombouwen van een 75 2.0 TS motor.

Groet Richard kremer

Re: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: ma apr 09, 2012 21:14
door jorritkooistra
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een 2.0 16V TS motor uit een 155 naar een carburateur versie voor een 116 serie.
Wil eens kijken wat de mogelijkheden zijn en wat de plus en min punten zijn tegenover het ombouwen van een 75 2.0 TS motor.

Groet Richard kremer
als er een verdelerkap op de 16v motor zit is het in theorie niet moeilijk.

ander inlaatspruitstuk en carbs erop en gaan met die banaan....
je ontstekingsysteem is ook veel makkelijker bij te stellen.
een disbobine kun je niks aan regelen, dat probleem heb ik ook.
met een verdelerkap ben je goedkoper en simpeler uit....

RE: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: ma apr 09, 2012 21:28
door Rainier155
Volgens mij kan het niet, of je moet het hele blok kaal maken en er zelf een ontsteking en carberateur op gaan schroeven.
Maar waarom zou je dat willen? Een 8v TS is vele malen betrouwbaarder en "sterker" dan een 16v TS. 16v TS heeft meer zwakke punten (drijfstanglagers, distributieriem, olieverbruik). Dus ja waarom moeilijk doen?
Hang er dan gewoon een V6 in ofzo. :wink:

RE: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: ma apr 09, 2012 21:59
door giuliettaevo
Als het de bedoeling is om een 16v in een 116 te hangen dan zou ik er niet aan beginnen...

Enkele van de knelpunten;
- carterpan heeft de bult aan de verkeerde kant zitten. past niet over stuurhuis.
- staartstuk past niet van een Nord op een 16v. Moet dus een adapterplaat oid voor gemaakt worden.
- vliegwiel/cardan van een transaxle past niet op een 16v. moet dus ook iets voor gemaakt worden.
- motorsteunen?

Je haalt je dan een hoop werk op de nek om een motor in te bouwen die (in mijn ogen) niks meer is als een 8v TS, en zeker niet betrouwbaarder.

V6 inbouwen is een stuk makkelijker. 8) En dan krijg je er veel meer voor terug, namelijk vermogen, betrouwbaarheid en een dik geluid. :twisted:

Re: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: ma apr 09, 2012 22:03
door giuliettaevo
als er een verdelerkap op de 16v motor zit is het in theorie niet moeilijk.

ander inlaatspruitstuk en carbs erop en gaan met die banaan....
je ontstekingsysteem is ook veel makkelijker bij te stellen.
een disbobine kun je niks aan regelen, dat probleem heb ik ook.
met een verdelerkap ben je goedkoper en simpeler uit....
Als er een verdelerkap opzit wil dat nog niet alles zeggen.... Bij de Motronic 4.1 zoals op de 75 TS en 164 3.0 12v zit er bv ook een verdeler op de motor maar die is helemaal leeg, enkel een rotor zit erin op een vaste as. Het ontstekingsmoment wordt bepaald door de computer. Daar valt dus ook niks mee te doen. :wink: Enkel oudere Jetronics e.d. die nog een afzonderlijke ontsteking hebben kun je zo makkelijk ombouwen. Hier zit nog een vervroeging e.d. in de verdeler die je los van de injectie kunt laten werken.

RE: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: di apr 10, 2012 16:02
door WhizzMan
de ontsteking is het minst spannend van alles, je kan er gewoon een electronische op zetten (MegaJolt bijvoorbeeld). Iemand heeft er ooit eentje ingebouwd in een 105 (Bertone). Zoals al gezegd, je moet echt alles zelf maken, adapterplaat voor staartstuk/bak, motorsteunen, andere pan er onder, slangen/buizen voor koeling enzovoorts enzovoorts. De 16V TS is niet op een Nordblok gebaseerd, dus je kan net zo goed een willekeurig ander motorblok uit een willekeurige andere auto pakken, da's allemaal net zoveel werk.

Re: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: di apr 10, 2012 19:15
door jorritkooistra
als er een verdelerkap op de 16v motor zit is het in theorie niet moeilijk.

ander inlaatspruitstuk en carbs erop en gaan met die banaan....
je ontstekingsysteem is ook veel makkelijker bij te stellen.
een disbobine kun je niks aan regelen, dat probleem heb ik ook.
met een verdelerkap ben je goedkoper en simpeler uit....
Als er een verdelerkap opzit wil dat nog niet alles zeggen.... Bij de Motronic 4.1 zoals op de 75 TS en 164 3.0 12v zit er bv ook een verdeler op de motor maar die is helemaal leeg, enkel een rotor zit erin op een vaste as. Het ontstekingsmoment wordt bepaald door de computer. Daar valt dus ook niks mee te doen. :wink: Enkel oudere Jetronics e.d. die nog een afzonderlijke ontsteking hebben kun je zo makkelijk ombouwen. Hier zit nog een vervroeging e.d. in de verdeler die je los van de injectie kunt laten werken.
oke, dat wist ik niet, weer wat geleerd.....

RE: Alfa 155 2.0 16V motor ombouwen naar 116 serie

Geplaatst: wo apr 11, 2012 23:02
door Richard Kremer
Het is mij wel duidelijk geworden dat het vele werk om een 2.0 16V blok geschikt te maken voor een 116 serie uiteindelijk niet veel extra plezier geeft als een 75 2.0 TS blok.. Wat makkelijker is om te bouwen.
Bedankt voor de reacties