Pagina 1 van 1
Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 10:17
door bertonejaap
Mijn vraag is of een 1.8 ts motor van 2001 zo 1op 1 overgebouwd kan worden in een 145 met 1.4 motor van 1998.
Het volgende is er aan d hand. De motor van de 145 is verrot en ik kan een motor kopen van een 146 1.8 uit 2001. Waar moet ik op letten bij de overbouw, moet de computer van de 1.8 mee overgebouwd worden of kan het gewoon via de 1.4 computer. Is de bak van een 1.8 anders, overbrengeingsverhouding, of is deze gelijk. Wie geeft mij enkele tips daarover, bij voorbaat dank.
RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 12:47
door Rainier155
In theorie is het inbouwen altijd mogelijk, maar ik neem aan dat je voor de gemakkelijkste en snelste oplossing gaat.
Ten eerste moet je weten of beide motoren dezelfde fase Twinsparks zijn.
Fase 1: aluminium kleppendeksel
Fase 2: plastic kleppendeksel en 1 katalysator
Fase 3: plastic kleppendeksel en 3 kat.
Als ze beide bijv Fase 2 zijn, dan komt ongeveer het onderstaande verhaal aan de orde:
ik heb hetzelfde laten doen met mijn 147, er zat van orgine een 1.6 120pk in
ik heb toen gekozen voor een 1.8 omdat de aircopulley en pulleys van het multiriem circuit hetzelfde kunnen blijven.
je kunt de motor gewoon 1 op 1 wisselen. je kunt de huidige ecu laten zitten en dan naar squadra gaan om daar 1.8 software in te laten zetten of getunede 1.8 software (aanzienlijk prijsverschil, maar is ie wel gelijk optimaal )
let wel op dat de 1.8/2.0 een variabele inlaathuis heeft en de 1.6 niet, je kunt dus de (kleine) 1.6 inlaathuis gebruiken of de 1.8/2.0 variabele gebruiken alleen zou je de aansluiting van de electronische aansturing van het inlaathuis moeten regelen (hs corse kan dit zowiezo, weet niet wie dit nog meer kan?)
Hoe het went of keert het werkt gewoon!
Kortom, je moet dan je ECU laten aanpassen, en wil je alles 100% "origineel 1.8" werkend hebben, een keer een stukje kabelboom erbij laten zetten zodat de variable lucht inlaat ook mee doet.
RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 12:56
door martijnsud
1.4 heeft ook een andere (kortere) versnellingsbak
Martijn
Re: RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 13:00
door Rainier155
1.4 heeft ook een andere (kortere) versnellingsbak
Martijn
Dat is natuurlijk wel leuker met de stoplicht sprintjes.
Overigens, je kunt ook fase 2 (en fase 3?) motoren terugbouwen naar fase 1 (als dat van toepassing is). Maar dan moet je wel de sensoren van je 1.4 overzetten naar de 1.8, en zo zijn er nog een aantal dingen die aangepast moeten worden. Maar dan hoef je alleen maar een standaard 1.8 chip te vinden (of alsnog een bestellen bij Squadra).
RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 13:06
door Brul(tm)
Ik denk dat je hier ook even naar de regels vanuit het RDW moet kijken wat vandaag de dag nog wel of niet mag.
Er is het een en ander gewijzigt.
RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 15:12
door Hylke
Meer dan 20% stijging van het motorvermogen betekent op papier herkeuring.
RE: Motorwissel alfa 145
Geplaatst: ma apr 02, 2012 19:48
door WhizzMan
Dat is niet meer zo, de motor uit 2001 moet in die uitvoering geleverd zijn in de 145. Je moet dan alles overzetten van de aandrijflijn, dus ook de computer en V-bak en zo en dan bij de RDW alles om laten zetten. Als je auto uit 1997 was geweest, had "alles" gemogen en had je zo de wijziging op je kenteken gekregen voor een paar tientjes.
Technisch gezien zou ik ook gewoon alles overzetten, de 2001 spulletjes zijn wel wat geavanceerder dan die uit 1998 (er van uitgaande dat er nog een fase1 in zit, in 1998 zijn ze met fase2 begonnen, maar het is een overgangsjaar). Als je de computer over zet, zou je bij Schepers Autotechniek je computer moeten laten programmeren op de sleutel van je eigen auto, anders krijg je startblokkeringsproblemen. verder is het vooral genoeg passende onderdelen overzetten.
Een aanrader is wel om ook de remmen over te zetten. Nogmaals, 1998 is een overgangsjaar, met wat geluk zitten er al schijfremmen achter op je 145, maar met wat pech zijn het nog trommels. Sowieso zit op de 1.8 een quick rack stuurhuis en grotere remmen, met andere fusees. Ik zou de hele boel overzetten want het rijdt echt fijner, nog los van de remkracht.
Bedenk je ook wat de waarde van de auto is en hoeveel moeite je nu gaat doen, los van het geld. Om eerlijk te zijn, de meesten zijn het eigenlijk niet meer waard, dat kan heel goed ook voor jouw auto gelden. Ik heb een 1.8 staan met nog wat werk er aan voor er weer APK op kan en het is net aan de moeite en die auto is al rijdend en alles zit er al op en aan. Je gaat nu snel 100 of meer uur werk en honderden zoniet 1000 euro uitgeven en uiteindelijk heb je een 14 jaar oude 145 met een 1.8 motor met een dagwaarde van misschien net 1000 euro.