Pagina 1 van 1

Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma mar 26, 2012 23:26
door Jens Hoorn
Ik vroeg mij af of er een standaard afstelling is voor de stationairmengsel schroeven van de diverse carbuarateurs. Dus het uitgangspunt waarna je de carbs op elkaar af kunt stellen.

Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar kan weinig vinden. Ik las iets van Solex carburateurs, van 3-4 hele slagen uit draaien. Geldt dit ook voor de Weber en Dellorto? Ik kan mij voorstellen dat er verschil zit in de luchtkanalen en stelschroeven bij verschillende merken.

Wie weet zoiets?

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma mar 26, 2012 23:45
door de alfist
ik ben er bij solex en delorto van uit gegaan in draaien en 4 volle slagen weer uit en dan verder afstellen
carbs stonden daarna met enig afstellen wel mooi singroon maar aan de co meter was het wat hoog is uiteindelijk uit gekomen op 3 slagen
steeds wat dichter zetten tot het goed was
75 loopt nu mooi en zit goed aan het gas
koud nog wel wat stotterig maar met choke goed te laten lopen en op gang choke snel uit

Afbeelding

Afbeelding

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma mar 26, 2012 23:52
door Alessandro
Zal voor een groot deel afhangen van de spoed van de schroefraad.
De meeste carb's idd 4 (hele!) slagen uit standaard, maar ik ken ook carb's waar meer dan 2 slagen al te rijk is. ;)
Latere dello's geven met 4 slagen een mooie basis iig.

Als alle gaskleppen synchroon staan, zouden de stelschroeven ook gelijk moeten staan natuurlijk. ;)
(wel goed lezen; synchroon stellen doe je niet met die schroeven, maar met de gasklepassen)

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 08:45
door Gordon
Zal voor een groot deel afhangen van de spoed van de schroefraad.
De meeste carb's idd 4 (hele!) slagen uit standaard, maar ik ken ook carb's waar meer dan 2 slagen al te rijk is. ;)
Heb je het dan over 105-jes? In veel gevallen zit daar niet de originele carburateur meer op en in voorkomende gevallen is de Weber (want het daar gaat het in 99% van de gevallen om) oorspronkelijk afkomstig van een auto met een andere motorinhoud.

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 09:36
door alfadragon
Heb net het autotechnisch handboekvodje van de berlina doorgekeken voor de carburateurs en daar staat een uitgebreide uitleg voor de weber carburateurs in...ik kan niet scannen maar wel een kopietje opsturen of proberen een fotootje ervan te maken..met exploded view..ik moet binnenkort aan de revisie van die dingen..zitten een hoop schroefjes aan.... :roll:

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 16:17
door alfadragon
Afbeelding

dit is voor weber dcoe 32 op een 105-serie 1750 motor..weet niet of er veel verschil is voor andere types maar denk het niet..

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 19:01
door Jens Hoorn
Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken. Ik stel tegenwoodig de motoren een beetje op gehoor af met een CO meter in de uitlaat. Maar nu ik ook een synchroon-tester heb kan ik ook het een en ander zien maar was het even zoeken naar de beginstand van de carburateurs. Deze wist ik niet van ''onze'' Alfa's

Afbeelding

RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 20:13
door Alessandro
Dat is een behoorlijk verschil binnen één (iig de voorste) carburateur. => met draaiende motor de gasklep torderen. De kant van de gashevel bedien je met de hand, het andere uiteinde met steeksleutel 20, als ik het goed heb.
Haal de sleutel er af en lees weer af, corrigeer, etc. :wink:
Uiteraard wel even zien, dat er geen valse lucht is en/ of de stat. lucht omlopen dicht zitten, etc. Met die schroeven wil je namelijk beslist niet corrigeren.

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: di mar 27, 2012 20:34
door Jens Hoorn
Dat is een behoorlijk verschil binnen één (iig de voorste) carburateur. => met draaiende motor de gasklep torderen. De kant van de gashevel bedien je met de hand, het andere uiteinde met steeksleutel 20, als ik het goed heb.
Haal de sleutel er af en lees weer af, corrigeer, etc. :wink:
Uiteraard wel even zien, dat er geen valse lucht is en/ of de stat. lucht omlopen dicht zitten, etc. Met die schroeven wil je namelijk beslist niet corrigeren.
Idd een gasklep. Maar dit was voor het stelwerk. Meer een foto van de set-up 8)

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma apr 02, 2012 13:05
door HAAK28
Uiteraard wel even zien, dat er geen valse lucht is en/ of de stat. lucht omlopen dicht zitten, etc. Met die schroeven wil je namelijk beslist niet corrigeren.
Waarom niet met die schroeven corrigeren?

Mijn carbs staan(op 1 as) nooit 100 punten synchroon, ik had nu juist begrepen, dat het daarmee te corrigeren was.

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma apr 02, 2012 14:39
door Alessandro
Uiteraard wel even zien, dat er geen valse lucht is en/ of de stat. lucht omlopen dicht zitten, etc. Met die schroeven wil je namelijk beslist niet corrigeren.
Waarom niet met die schroeven corrigeren?

Mijn carbs staan(op 1 as) nooit 100 punten synchroon, ik had nu juist begrepen, dat het daarmee te corrigeren was.
Wat ik al aangaf: gasklepas torderen. ;)

Corrigeren met omloop schroeven lijdt tot gelijke vacuüm waardes op de metertjes, maar niet tot een rustige loop is mijn ervaring, vandaar. (try and error of zoiets)

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma apr 02, 2012 15:31
door HAAK28
Uiteraard wel even zien, dat er geen valse lucht is en/ of de stat. lucht omlopen dicht zitten, etc. Met die schroeven wil je namelijk beslist niet corrigeren.
Waarom niet met die schroeven corrigeren?

Mijn carbs staan(op 1 as) nooit 100 punten synchroon, ik had nu juist begrepen, dat het daarmee te corrigeren was.
Wat ik al aangaf: gasklepas torderen. ;)

Corrigeren met omloop schroeven lijdt tot gelijke vacuüm waardes op de metertjes, maar niet tot een rustige loop is mijn ervaring, vandaar. (try and error of zoiets)
Hmm, een as torderen...Volgens mij zijn die dingen van plastic? Knappen die dan niet?

Re: RE: Standaard afstelling carburateurs

Geplaatst: ma apr 02, 2012 17:19
door Alessandro
Hmm, een as torderen...Volgens mij zijn die dingen van plastic? Knappen die dan niet?
Die dingen zijn niet van plastic (stel je voor!) gelukkig niet zeg. ;)

Sterker nog: je moet veel meer kracht zetten, dan je misschien denkt en/ of durft in eerste instantie. Het veert immers ook veel terug.
Bij een nord past op op een uiteinde een sleutel 19 of 20 o.i.d. de andere zijde bedien je met de hand.
Bij een boxer past er geen sleutel op en gebruik je een grip tang of waterpomptang o.i.d.
Is verder niet spannend of eng, gewoon veel proberen. Heb het al bij meerdere Alfa's/ Carb's gedaan. Er breekt niks af. :)