Afgebroken elektrode half jaar oude bougie
Geplaatst: ma feb 27, 2012 14:42
Ik heb een Alfa 147, bj 2004, 1,6L, 120pk. Een half jaar en 6000km geleden heb ik daarvan de bougies vervangen (niet bij mijn vaste Dealer) met Beru Platina (typenummer kan ik nazoeken); geen goedkope bougie en volgens de zaak waar ik de onderdelen vandaan heb ook het juiste alternatief voor de oorspronkelijke NGK's (niet standaard in het assortiment van die zaak zitten, dus vandaar).
Nu reed ik van de week rustig door de bebouwde kom en begon de auto ineens te sputteren en viel het vermogen enorm terug. Toen ik 'm net aan de kant wilde zetten verscheen in het display "Storing systeem management motor". De motor liep toen ineens weer goed en het controle-lampje was weer uit. Toch maar voor de zekerheid naar mijn dealer om uit te lezen. Daar hadden ze geen tijd voor op dat moment, dus ik de volgende dag op afspraak terug...
Terwijl ik koffie zit te drinken komt de monteur aangelopen met de twee bougies uit één van de cilinders. Hij liet me zien dat de hele elektrode met de porcelijnen isolatie uit de kleinste van de bougies gewoon was verdwenen (het ijzeren lipje, welke de vonk afvoert, zit er nog wel gewoon!). Die is dus in de motor gevallen en ik heb ontzettend geluk gehad dat deze er waarschijnlijk snel "uitgeblazen" is. Tenslotte: de motor loopt gewoon nog lekker en klinkt ook als vanouds.
Nou meldde deze monteur dat het ook verkeerde bougies waren voor deze auto. Ik heb er maar meteen twee nieuwe in laten zetten (beide van die cilinder vervangen). Ik kon kiezen tussen twee prima varianten: dure (€35,-) en goedkope (€13,-). Het enige verschil zou zijn dat de goedkope 60.000km meegaan en de dure 100.000. Voor de rest is mij verzekerd dat er geen verschil is in brandstofverbruik of prestaties. Ik heb dus voor de goedkopere gekozen. In principe zijn nu de voorgeschreven NGK's voor de 105pk erin gezet en niet de duurdere voor de 120pk.
Rest mij een paar vragen:
- Hoe kan in ...naam de elektrode van een bougie afbreken?
- Ik ben niet gerust op de overgebleven bougies. Zo snel mogelijk vervangen?
- Waarom zouden deze Beru Platina helemaal verkeerd zijn als het volgens een gevestigde onderdelen-zaak gewoon goede alternatieven zouden zijn? (of zegt de afgebroken elektrode genoeg?)
- Wat zou nu een goede bougie zijn? De 105pk NGK's of de 120pk NGK's (daarmee bedoel ik de modellen die het onderhoudsboekje voorschrijft). Ik rijd vooral korte afstanden (heb iets gelezen over koude en warme bougies en dat bepaalt misschien de keus).
Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.
LD[/b]
Nu reed ik van de week rustig door de bebouwde kom en begon de auto ineens te sputteren en viel het vermogen enorm terug. Toen ik 'm net aan de kant wilde zetten verscheen in het display "Storing systeem management motor". De motor liep toen ineens weer goed en het controle-lampje was weer uit. Toch maar voor de zekerheid naar mijn dealer om uit te lezen. Daar hadden ze geen tijd voor op dat moment, dus ik de volgende dag op afspraak terug...
Terwijl ik koffie zit te drinken komt de monteur aangelopen met de twee bougies uit één van de cilinders. Hij liet me zien dat de hele elektrode met de porcelijnen isolatie uit de kleinste van de bougies gewoon was verdwenen (het ijzeren lipje, welke de vonk afvoert, zit er nog wel gewoon!). Die is dus in de motor gevallen en ik heb ontzettend geluk gehad dat deze er waarschijnlijk snel "uitgeblazen" is. Tenslotte: de motor loopt gewoon nog lekker en klinkt ook als vanouds.
Nou meldde deze monteur dat het ook verkeerde bougies waren voor deze auto. Ik heb er maar meteen twee nieuwe in laten zetten (beide van die cilinder vervangen). Ik kon kiezen tussen twee prima varianten: dure (€35,-) en goedkope (€13,-). Het enige verschil zou zijn dat de goedkope 60.000km meegaan en de dure 100.000. Voor de rest is mij verzekerd dat er geen verschil is in brandstofverbruik of prestaties. Ik heb dus voor de goedkopere gekozen. In principe zijn nu de voorgeschreven NGK's voor de 105pk erin gezet en niet de duurdere voor de 120pk.
Rest mij een paar vragen:
- Hoe kan in ...naam de elektrode van een bougie afbreken?
- Ik ben niet gerust op de overgebleven bougies. Zo snel mogelijk vervangen?
- Waarom zouden deze Beru Platina helemaal verkeerd zijn als het volgens een gevestigde onderdelen-zaak gewoon goede alternatieven zouden zijn? (of zegt de afgebroken elektrode genoeg?)
- Wat zou nu een goede bougie zijn? De 105pk NGK's of de 120pk NGK's (daarmee bedoel ik de modellen die het onderhoudsboekje voorschrijft). Ik rijd vooral korte afstanden (heb iets gelezen over koude en warme bougies en dat bepaalt misschien de keus).
Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.
LD[/b]