Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 19:14

Heeft iemand een goed adres voor het balanceren van de cardanassen voor de AR75?
Het liefst, daar waar je de assen kan/ mag laten zitten...
Vireo (ex-Sam van Lingen) schijnt het nog steeds te doen, maar dat is niet zeker en ik vind dat geen goede onderneming.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 19:31

Weet je zeker dat je middenlager goed is?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 20:10

4 koloms brug, 2 assteunen, een vetkrijtje aan een stok en een doos slangklemmen. ;)

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 22:06

Weet je zeker dat je middenlager goed is?
Yep. 100%!

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 22:07

4 koloms brug, 2 assteunen, een vetkrijtje aan een stok en een doos slangklemmen. ;)
Whizzy, een beetje whozzy verhaaltje dit. Whazzy bedoel je hiermee?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 22:43

waarschijnlijk:

De as slingert het gewicht naar buiten. Als je een een vetkrijtje in de buurt houdt zal deze aftekenen op de plaats van de uitslag. Aan de andere kant moet je dus gewicht aanbrengen om onbalans weg te tunen. Geen uitslag is geen onbalans. Of je hier fijn genoeg mee kan stellen..? Het zal een heel gepiel zijn aangezien denk ik. Het extra gewicht van de slangenklem aan de kant van het boutje moet het contragewicht zijn.

ik zeg try before you die :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

di jan 24, 2012 22:56

Wat ook kan;

twee slangklemmen aanbrengen met de koppen tegenover elkaar. Eentje laat je zitten op dezelfde plaats en de ander verschuif je steeds een stukje tot de trilling steeds minder wordt.

Maar ik zou beginnen met de as goed na te kijken. De delen die in de kraag van het vliegwiel en over de stomp van de bakflens vallen bv. Deze geleidingsdelen zorgen dat de as precies in het midden zit. Alles moet goed gangbaar en mooi soepel bewegen. Onder die bus die in het vliegwiel valt zit een ronde kop, die moet nog mooi rond zijn en ook gesmeerd worden.

Alle donuts moeten heel zijn en het hanglager moet heel zijn. Bak rubbers en motorrubbers moeten in een goede staat zijn. De aantallen moeren en ringen moeten kloppen bij alle flenzen, niet 1 bout met drie ringen en 1 bout zonder ringen bv.

Als dat allemaal goed is en de as eronder zit draai je alle moeren en bouten een paar slagen los zodat het net niet meer strak zit. Vervolgens de motor even starten en een paar ker voorzichtig gas geven. Hierna de bouten en moeren aandraaien. op deze manier kan de as zich even ´zetten´.

Ik heb bij mijn eigen auto´s assen samengesteld uit verschillende delen van bv een v6 cardan en een TS cardan en ik ben zelfs eens vergeten om de moeren van die bouten van het vliegwiel te monteren en toch had ik geen trillingen.. :)

Maar voor mijn Giulietta ben ik nu iets anders aan het bedenken... Ik wil van die dure Alfa donuts af namelijk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 01:29

Sam van Lingen in houten heeft een balanceer aparaat...heb wel eens een afspraak gemaakt vanwege trillingen in de cardan as. Ben uiteindelijk niet geweest. Bij mij waren de centreerbussen in de as gebroken (geleidingsbussen zoals giuliettaevo al aan gaf) en de staartsteun van het motorblok was door gaan hangen. Deze drie vervangen en de trillingen waren weg! Ik denk dat het belangrijk is dat je controleerd of bak as en motorblok in lijn staan met elkaar! de cardanas kan maar weinig axiaale verplaatsingen/ krachten opvangen, daar zijn de donuts gewoon niet voor geschikt!! Hier zouden kruiskoppelingen een uitkomst bieden, maar helaas dat is niet het geval! Als een van de steunen (motor, as, bak ) slecht is dan staan deze automatisch niet meer in lijn met elkaar! Klooien met een krijtje gaat echt niet werken!! Het balanceren bij sam zou je mijn inziens moeten zien als fine tuning!

Wat misschien helpt is deze site http://www.hiperformancestore.com/guiboDSclutch.htm

Succes ermee i.i.g.

gr martijn

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 10:46

Ik heb hem in Houten laten balanceren, aan de auto. Lang geleden :roll:

Het principe is zoals beschreven met de slangklemmen, maar dan niet met een krijtje, maar met een apparaatje dat ze tegen de steun van het middenlager aan zetten (auto op de brug, het apparaatje op een steun zetten en de brug zo ver laten zakken dat het precies raakt)
Het apparaatje is niets meer dan een eenvoudige voltmeter, een spoel met een weekijzer kern er in. Door de weekijzer kern tegen het middenlager aan te drukken zal een trilling van de as een stroompje opwekken in de spoel. Het verdraaien van de slangklem geeft nu een meetbaar resultaat.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 13:43

Het balanceren bij sam zou je mijn inziens moeten zien als fine tuning!
Heb het zelf nog nooit (laten) doen, maar ben het wel met je eens!
Informatieve en heldere site! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 17:47

Thnx allemaal.
De motor- en baksteunen zijn allemaal nieuw of waren helemaal prima.
Ik zal even moeten navragen of de geleidebussen in orde zijn, maar verwacht daar niet iets geks van.
Degene die aan de 75 heeft gewerkt snapt er bovengemiddeld veel van ;)
Denk dat ik dan toch op Van Lingen/ Vireo ben aangewezen.
Thanx again.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 18:07

Ik denk dat het belangrijk is dat je controleerd of bak as en motorblok in lijn staan met elkaar! de cardanas kan maar weinig axiaale verplaatsingen/ krachten opvangen, daar zijn de donuts gewoon niet voor geschikt!! Hier zouden kruiskoppelingen een uitkomst bieden, maar helaas dat is niet het geval! Als een van de steunen (motor, as, bak ) slecht is dan staan deze automatisch niet meer in lijn met elkaar!
De motor ligt origineel al niet in lijn met de cardanas... Als je voor de auto gaat staan en naar de motor kijkt zie je duidelijk dat hij scheef in de auto ligt. :wink: Ik meen een graad of 7 ooit gelezen te hebben.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 19:17

Is toch pas gekomen "nadat" alle aandrijfasrubbers en tussenaslager waren vervangen?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

wo jan 25, 2012 19:48

Ik denk dat het belangrijk is dat je controleerd of bak as en motorblok in lijn staan met elkaar! de cardanas kan maar weinig axiaale verplaatsingen/ krachten opvangen, daar zijn de donuts gewoon niet voor geschikt!! Hier zouden kruiskoppelingen een uitkomst bieden, maar helaas dat is niet het geval! Als een van de steunen (motor, as, bak ) slecht is dan staan deze automatisch niet meer in lijn met elkaar!


niet in lijn liggen van de componenten geeft geen onbalans, donuts gaan alleen korter mee.
Onbalans komt van excentrisch liggende delen tov de theoretisch as. Dus bijv een donut uit het midden gemonteerd oid.
Er zijn mensen die zweren bij de motor laten draaien lage toeren (tot max 2000) en wielen van de grond, met de donut moeren slechts handvast om alles te laten zetten. Moet bekennen dat ik dat nog nooit geprobeerd heb...
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Balanceren cardanassen AR75 V6

do jan 26, 2012 14:55

Michel, wanneer je bij Sam bent geweest ben ik erg benieuwd of het probleem is opgelost! Tis voor zover ik uit je verhaal kan op maken toch frapant de de trillingen er zijn gekomen nadat er verschillende steunen zijn vervangen. Welke zijn er precies vervangen? het staartstuk rubber heeft namelijk al een rubber dat aan een kant een langere lengte heeft als de andere kant! maar dat geldt weer niet voor alle modellen!!! Dit heeft volgens mij te maken met wat giuliettaevo al aan gaf die 7 gr verschuiving van het blok! Tis dus belangrijk dat de steunen horen bij het type 75! Ook de versnellings bak rubbers verschillen met elkaar 2ltr, 3ltr en gtv6 2.5 ltr. Wat je nog kan proberen is om de motor steunen iets los te "draaien" alle drie ietsjes zodat het blok zich kan zetten, Draai ook even de bout los die de vertande as in de eerste donut borgt, zodoende kan de as wat schuiven!! Even starten met de achterwielen van de grond!! toeren maken stoppen en alles weer vast zetten! misschien dat het blok zich wat zet?? . Het kan ook zo zijn dat bij het recent verwisselen van de donut de centreer bus per ongeluk van het bolletje is gedrukt tijdens montage!


Maurizio, ik ben het helaas niet helemaal met je eens! uiteraard gaan in zo'n geval de donuts minder lang mee, Dat komt omdat de spanningen in de donut veranderen van trekken naar "duwen"dat betekent dat de vorken dus scheef staan ten opzichte van elkaar. Op een punt een "maximale" afstand en op het punt precies daar tegen over een "minimale" afstand, dat betekenst dat de as dan iets krom staat wat natuurlijk altijd resulteerd in trillingen...kan niet anders. Tis inderdaad wel zo dat onbalans kan voortkomen uit een a-centische kracht maar je zult toch eerst moeten controleren of alles in lijn staat! voor je balanceerd.

Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken bij Sam....hou ons op de hoogte en succes!!

gr martijn
Laatst gewijzigd door midi op do jan 26, 2012 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”