Pagina 1 van 1

Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:10
door Tecky
Hoi,
Ik neem aan dat de ruimte in een 1300 kop net zo groot is als in een 1700 kop, klopt dat?

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:17
door Alessandro
Volgens mij, klopt dat niet...... de grootste diameter (die aansluit op de cilinderbus dus) is al kleiner bij een 1300. De verbrandingsruimte is volgens mij dus/ ook kleiner. Is maar goed ook, anders zou de compressie(verhouding) een stuk lager zijn, dan bij de 1750, lijkt me. ;)

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:22
door giuliettaevo
Logischer is dat het in verhouding is, een kleinere cilinderinhoud geeft een kleinere verbrandingskamerinhoud. Tenminste dat geldt als de compressieverhouding hetzelfde blijft. :wink: Als je de cilinderkoppen van een 1700 op een 1300 kon gebruiken zou je zakken in compresie doordat ze groter zijn.

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:29
door Tecky
Voor alle duidelijkheid, ik bedoel de 33 boxer koppen ;-)

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:33
door Hans33sw
Is gelijk ;) alle boxers overigens ;). Klepdiam is wel weer anders. Zie het 1500 kop verkooptopic van mij anders voor details

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: do jan 19, 2012 23:35
door Alessandro
Ah oké, dan begreep ik het verkeerd. (ik las ook 1750 :oops: )

Dan kan het zijn, dat er wel wat zaken gelijk zijn, maar dat er andere zuigers (model) gebruikt worden, om het verschil in verbrandingsruimte te creëren.
zien/ meten is weten ;)

(ik ga eerdaags een 1.4 uit elkaar trekken, denk ik.... en een 1.7 heb ik al uit elkaar liggen, dan is 1 en 1...)

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 08:31
door Rob75
Volgens mij zijn die niet gelijk. Een 1.3 heeft een kleiner boring dan een 1.7. Als de compressieverhouding gelijk is, dan zal het volume van de verbandingkamer ook omhog moeten.
Kan me wel voorstellen dat de hoogte van de ruimte identiek is.

Groet,

Rob

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 09:29
door reijnaje
Ze zijn volgens mij niet gelijk hoor.

Heeft met de leeftijd te maken volgens mij. Bij een aantal zit de verbrandingsruimte in het blok als het ware (andere vorm van zuiger) en was de verbrandingskamer vlak, er zijn er volgens mij ook met een holle verbrandingskamer en vlakke zuigers.

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 12:33
door Hans33sw
Bij mijn 1300 en 1700 anders wel.. Koppakking is ook gelijk.
[/url]

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 13:58
door jorritkooistra
ik heb het ooit al eens allemaal uitgerekend en er een heel a4tje mee vol gekalkt.

1.4 39.7 cc
1.5 44 cc
1.7 49.5 cc
1.6 78.03 cc

de getallen is de ruimte in cc boven de zuiger in BDP
de 1.6 krijg je al je een 1.4 met een 1.7 combineerd.

1.3/ 1.4: boring x slag = 80 x 67,2mm inhoud zuiger: 337,78 cc per cilinder 1 op 9.5
1.5: boring x slag = 84 x 67,2mm inhoud zuiger: 372,41 cc per cilinder 1 op 9.5
1.7: boring x slag = 87 x 72mm inhoud zuiger: 428,02 cc per cilinder compressie: 1 op 9.5

1.4 krukas met 1.7 zuiger 87 x 67,2mm inhoud zuiger: 399,48 cc per cilinder dus 1600 cc

E = compressieverhouding
Vs = slagvolume cc
Vc = compressieruimte cc


E = Vs + Vc / Vc


Opp zuiger: R x R x pi


-Reken uit hoeveel cc ruimte er boven de zuiger zit:

49.5 + 28.53 = 78.03 cc

Drijfstang is 4.8 mm korter dus 4.35 x 4.35 x pi x 4.8 = 28.53 cc


-Reken uit wat de compressie verhouding is van de nieuwe 1.6 motor:

E = Vs + Vc / Vc

399.48 + 78.03 / 78.03 = 6.12 compressie verhouding nieuwe motor: 1:6.12


-Reken uit hoeveel de cilinderkop of het blok gevlakt moet worden om een compressie verhouding te krijgen van 1:10

E = Vs + Vc / Vc

10 = 399.48 + X / X
10-X = 399.48 + X
10 X-X = 399.48
9 X = 399.48
X = 399.48 / 9
X = 44.39

44.39 / ( 4.35 x 4.35 x pi) = 0.75 cm moet er overblijven

78.03 / (4.35 x 4.35 x pi) = 1.31 cm is de complete compressie ruimte

Dus 1.31 – 0.75 = 0.56 cm moet er gevlakt worden.

hierbij dus de complete berekening voor een 1.6 motor, of iets anders maar net wat je er mee wilt doen

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 14:00
door jorritkooistra
P.S. een 1.4 is een 1.3, zelfde motor namelijk

RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 21:29
door Tecky
Hoi Jorrit,

Mooi compleet verhaal.
Compressieruimte bestaat uit drie delen in mijn beeld;
-De ruimte In de kop(te bepalen met bv een injectiespuit of pipet met water)
-De ruimte tussen de bovenkant van de zuiger en de bovenkant van de cylinder(uit te rekenen)
-De ruimte(dish of klepuitsparing) in de zuiger( wederom te bepalen/ te meten)

Waarbij maximaal twee van de drie ~0 cc kunnen zijn.

De 1.2, 1.3/1.4 en 1.5 krukassen zorgen dat je zuiger in BDP enkele milimeters beneden de bovenkant van de cylinder zitten, daar heb je compressieruimte die je idd zo kunt uitrekenen. Met een 1.7 krukas komt de bovenkant van de zuiger tot aan de bovenkant van de cylinder en is die ruimte ~0 cc..
De oudere 1.3 en 1.5 koppen zijn zogenaamde flatheads, machanische klepstoters en geen noemenswaardige compressieruimte. De koppen met hydraulische klepstoters hebben daadwerkelijk compressieruimte in de kop.
Mijn vraag was nu of de ruimte specifiek in deze koppen hetzelfde is bij 1.4/1.5/1.7 koppen.

Re: RE: Compressieruimte in 8v cylinderkoppen.

Geplaatst: vr jan 20, 2012 21:36
door jorritkooistra
De 1.2, 1.3/1.4 en 1.5 krukassen zorgen dat je zuiger in BDP enkele milimeters beneden de bovenkant van de cylinder zitten, daar heb je compressieruimte die je idd zo kunt uitrekenen. Met een 1.7 krukas komt de bovenkant van de zuiger tot aan de bovenkant van de cylinder en is die ruimte ~0 cc..
nee, die ruimt is niet 0 cc, er zit een holle zuiger in en een compressie ruimte boven de zuiger.
die word uitgerekend op de bovenstaande manier.

slag x opp = cilinderinhoud

E = compressieverhouding
Vs = slagvolume cc
Vc = compressieruimte cc

E = Vs + Vc / Vc

zo kun je precies uitrekenen hoe alles zit.

of snappen wij elkaars vraag nou niet....??