Pagina 1 van 1

Storingen AR 75

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:46
door Frederico
Volgende probleem met de 75 imola 2.0 ts.

Ar control:

Het digitale-klokje is slecht leesbaar, door een soort van wazige vlek in het klokje, alsof er met een vinger op het display is gedrukt, maar dit is echter vanzelf gegaan en wordt steeds erger, te veel spanning op het klokje of is het klokje gewoon overleden?

Koelvloeistof-reservoir- Sensor. (hoogtepeil) zegt AR control. Maar wel 12v op de stekker > conclusie = niveausensor kapot?

Dit geld eveneens voor de ruitensproeirvloeistof niveau sensor. ook 12v op de stekker maar ook Ar control geeft storing.

Het kan natuurlijk maar het lijkt me heel toevallig, ...?

Koelventilator van de radiateur slaat ook niet aan... kan dit met het niveausensor van het reservoir te maken hebben?

De brandstofniveau in de tellerbak gaf niks aan. maar dit bleek aan de vlotter te liggen. Even een andere gemonteerd en opgelost.
De oude vlotter open gehaald en deze bleek geen contact te maken met de geleidestrips aan de zijkant, nu ook opgelost.

Ruitenwissers op stand 1 gaan te snel, en als ik ze uit wil zetten, stoppen ze direct(midden op de ruit bijvoorbeeld) en niet onder op de ruit. , de slag van de wisser is wel gewoon goed.



Redelijke wat 75 gedrag dus, ik ben vanavond begonnen en alleen de brandstofmeter in de tellerbak is verholpen.

Mocht iemand wat hints willen geven, ze zijn welkom.

Gr,

Frederic

RE: Storingen AR 75

Geplaatst: do dec 29, 2011 20:11
door alfa75turbo
Koelventilator is vaak de connector bij een 75, vaak tot groen aangeslagen contactpunten. Vervangen met een nieuwe is de oplossing. Anders thermostaatsensor defect?

Rest ben ik ook benieuwd naar :?

Charles

RE: Storingen AR 75

Geplaatst: vr dec 30, 2011 07:50
door Rob75
Ik ga een poging wagen:

de niveau sensoren zijn niets anders dan schakelaars. Meet je 12 V op de stekker dan is de schakelaar open. De beide schakelaars kun je uit de reservoirs halen en voorzichtig open maken. Er zit een eenvoudig contact in, dat waarschijnlijk gecorodeerd zal zijn. Even schoonmaken helpt. Wil je van de lampjes op de ARC af, dan voldoet het doorverbinden van de stekker als noodoplossing.

De ruitewissers hebben een inwendige schakeling die er voor zorgt dat de wissers weer in het midden komen. Deze zit in de ruitenwissermotor ingebouwd. Andere optie is een gebrek aan massa. Bekijk alle stekkerverbiningen goed evenals het relais en eventueel de stuurschakelaar.

Succes,

Rob

RE: Storingen AR 75

Geplaatst: vr dec 30, 2011 12:17
door Matteomeubel
Het digitale-klokje is slecht leesbaar, door een soort van wazige vlek in het klokje, alsof er met een vinger op het display is gedrukt, maar dit is echter vanzelf gegaan en wordt steeds erger, te veel spanning op het klokje of is het klokje gewoon overleden?
Hoi Frederico,

LCD, ofwel Liquid, Cristal Diodes, kunnen idd overlijden door te veel weerstand of duwen (eig. ook te veel weerstand). Soms zakken de "vlekken" er weer uit, maar meestal is er schade in de onderlinge weerstand/cirquitjes die de diodes hebben.
Ik heb nog een klokje voor je liggen met consolletje en al, maar dit is een oranje versie en ik weet de status niet.

Groet, Matteo

RE: Storingen AR 75

Geplaatst: za dec 31, 2011 01:55
door Sam75
Ook maar een een poging wagen.

- Het klokje: heb dit ook eens gehad, maar na een paar keer er over te wrijven was het weg. Als het niet weg gaat, gewoon vervangen dan.
- De 2 sensors: Kan je uit meten met een multimeter en je zet hem op 'PIEP' stand (een geluidje dat je hoort als je de 2 pennen tegen elkaar houd) de 2 pennen in het stekkertje steken en met de vlotter naar boven en naar onder bewegen. Als ik juist ben hoor je een 'PIEP' als je de vlotter omhoog houd.
Als de sensors nog goed zijn, zit het in de AR control.
- Koelventilator: deze heeft niets te maken met de koelvloeistof sensor. Maar bekijk eens de zekeringen in de auto. Als daar niets te zien is, kijk dan achter de rechter voorste koplamp daar zit ergens een relais met een zekering in. Zekering of relais slecht contact en of kapot. Dan nog niets, zit het in het thermocontact of de ventilator zelf. Een goede test voor te testen dat het thermocontact kapot is of niet: de 2 stekkertjes die op het thermocontact zitten verbinden / tegen elkaar houden. Als de ventilator draait, dan weet je dat het thermocontact kapot is.
- Ruitenwissers: Heb dit ook eens voor gehad. Lag toen aan de relais zelf (in de auto) gewoon vervangen en was opgelost.

Hopelijk ben je hier wat mee. :)
Grtz, Sam