Pagina 1 van 1

Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:07
door tulipwoodracer
Hallo forummers,
Vandaag heb ik na een halve dag werken het bekrachtigde stuurhuis (ZF) uit mijn 33 gehaald. Het lekte olie en de (balg)rubbers waren hartstikke slecht.
Nu ligt het ding op mijn werkbank en ik weet niet wat te doen; mijn werkplaatshandboek zegt: niet te reviseren (?)

Op zich een vreemde zaak, mijn originele Alfa type 2 werkplaatshandboek beschrijft uitvoerig hoe te reviseren. Is een type 3 stuurhuis zo anders?
Wat heb ik nodig bij een revisie aan rubbers en gummetjes en dingetjes?
Ik heb gehoord van een firma die voor € 395 reviseert, maar het oude wil innemen: zie hier. Lijkt mij nogal zot.
Zijn er goede ervaringen, goedkopere alternatieven?

Ik hoor het graag,

Dank, Thei Moors

fotootjes van de oogst van de dag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerdere revisie leverde deze kapotte ring op:
Afbeelding

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:21
door Alessandro
Lekte het stuurhuis echt of was het alleen maar een beetje nat/ vies, omdat de rubbers stuk zijn?
Als je niet bij hebt moeten vullen tussentijds, zou ik gewoon de rubbers vervangen! (been there, done that)

Het is veel geld, maar niet ireëel, zo'n revisiestuurhuis. Zijn ze echt wel 'even' mee bezig, incl. testen op druk, etc.... normaal gezien zou ik het nu niet meer doen en een goede gebruikte scoren, indien nodig. ;) (heb ik ook nog voor je, een compleet/ gevuld systeem)

Maar mijn ervaring bij boxer stuurhuizen is, dat ze wel heel blijven en alleen rubber stofhoezen vervangen weer garant staat voor jaren plezier.
Door de plaats van het stuurhuis komt er ook geen opspattend straatvuil bij en zo, dat scheelt echt!
Heb namelijk al twee keer meegemaakt, dat kapotte stuurhoezen één of twee keer achter elkaar onopgemerkt waren bij de apk. (ik ga die dingen niet voor mijn lol er onderuit halen, jij weet nu wel waarom. ;) ) Die stuurhuizen lekten nog steeds niet.

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:23
door Efrem33
hey,

originele onderdelen zijn niet te krijgen, heb ik toen mijn stuurhuis lek ging ook geprobeerd.
kwam elke keer bij hydroline uit met zoekacties op internet.
ZF geeft als ik hydroline moet geloven alleen onderdelen uit aan officiele revisie bedrijven......
heb toen keerringen bij een onderdelen centrum gekocht en zelf gerepareerd, na een half jaar weer lek...... :(
heb toen toch maar een gereviseerd huis gekocht met twee jaar garantie en deze doet het tot op de dag van vandaag goed!

je kan het zelf toch proberen te doen en als het je lukt om onderdelen te krijgen dan denk ik dat je een hele hoop 33ers blij kan maken met dit zelfde probleem!!

Groet Efrem

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:33
door tulipwoodracer
Dank heren,


@Allessandro, ik hou mij voorlopig alvast aanbevolen voor je tweedehands stuurhuis. Ik heb echter even geen vervoer...
Het vervangen van de hoezen is op zich niet zo'n punt, als daarmee de lekkage is opgelost? Is dat zo? Kan zo'n stuurhuis nog ergens anders flink olie lekken?

@ Efrem: een gereviseerd exemplaar is voorlopig niet mijn eerste optie, want te duur. Ik lees net in een oud topic dat het ZF-stuurhuis ook in de BMW ligt, is dat iets? Ik ga er eens achteraan.
Geplaatst: 17 Dec 2008 9:34 Onderwerp: RE: stuurhuis 33 1.7 16v
Heb in het grijze verleden ooit een stuurhuis van een 33 voorzien van nieuwe keerringen. Het is een zf stuurhuis en de revisiesetje zijn bij de BMW dealer te koop. Een e30 of e36 gebruikt hetzelfde binnenwerk. Wel even op de diameter letten er zijn nl. 2 types.

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 22:57
door Efrem33
dat is natuurlijk altijd te proberen, als het lukt is dat natuurlijk top. reviseren bedoel ik dan, lekken ga je met hoezen niet oplossen. zoals alessandro al zegt.
bij succes kan je je bevindingen op de 33 clubsite zetten, maak je een hoop 33 rijders blij mee!!!

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: wo dec 28, 2011 23:05
door Alessandro
Ho wacht, je hebt een beetje nat/ vies worden (dat is normaal en dan is hoezen vervangen voldoende) en je hebt echt lekken!!
Als dat ding echt lekt, ga je dat niet oplossen met nieuwe hoezen! ;) Dat staat feitelijk ook al in mijn eerste post hè.

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: do dec 29, 2011 18:36
door jorritkooistra
ik heb die van mij ook compleet uit elkaar gehad en nieuwe hoezen er op gezet, anders geen apk....

ben er wel een dag mee bezig geweest maar dat is het ook weer klaar.
nieuwe hoezen erom en je kunt weer jaren rijden.

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: vr dec 30, 2011 00:35
door tulipwoodracer
Dat stuurhuis uit elkaar halen is nog daaraan toe. Ik ben er nog niet achter wat de lekkage veroorzaakte.

Inmiddels heb ik een Duits revisiebedrijfgebeld in de Eifel. Een revisie stuurhuis kost daar 229 euro met 100 euro statiegeld voor het oude stuurhuis dat dan opgestuurd moet worden. Met verzending en retour kom ik op 364 euro. Eitje, dacht ik. Koop een relatiief goedkoop revisiehuis en stuur mijn ding op. Nu blijkt dat die Duitsers geen garantie geven op de revisie als je het stuurhuis niet laat inbouwen door een vakgarage. Er schijnen tests gedaan te moeten worden om het gereviseerde deel te controleren. Zal ik het maar gokken?

De BMW-lijn heb ik nog in bewerking.

De druk loopt enorm op, mijn vrouw wil een 146!

Goejenacht, Thei

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: vr dec 30, 2011 08:42
door alfaqv75
wat is lekkage???

bij een boer doen alle afdichtingen op zijn tractor lekken, en het maakt hem niks uit want bij hem is dat zweten
in de medische industrie is 1 mircodruppel al voldoende om het lekkege te noemen

dan nu stuurhuis:
hoezen kapot is apk afkeur -> nieuwe hoezen monteren
lekkage is druppelen en af en toe moeten bijvullen -> ander stuurhuis of revisie
zweten is nat zijn en niet bijvullen -> lekker zo laten

dat keerringen niet verkrijgbaar zijn, ja kan... Als iemand weet wat er precies inzit, regel ik de keerringen wel (euh, doe ik een poging :roll: ).

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: za dec 31, 2011 13:54
door tulipwoodracer
De knoop is door!

Na wat gesoebat met enkele stuurhuisrevisiebedrijven (ik ga dat bij nader inzien niet zelf doen), financiële touwtrekkerij met mijn vrouw, en het nuchtere boerenverstand (het is onze dagelijkse auto) is er een nieuwe aankoop gekomen van een Alfa 146.

De 33 gaat in de opruiming voor onderdelen. Ik ga een nieuwe topic starten in de Te Koop rubriek.

Dank voor het meedenken.

Thei

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: ma jan 02, 2012 00:06
door Hans33sw
ok, kan ook. Weer een 33 minder!
Ik had eventueel nog 2 goede stuurhuizen liggen :roll:

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: ma jan 02, 2012 00:23
door giuliettaevo
Beetje laat, maar misschien handig voor mensen die de Search functie gebruiken om naar een 33 stuurhuisrevisie te zoeken; :)

Toevallig ben ik redelijk bekend met diverse types BMW en ik kan er geen voor de geest halen die een stuurhuis heeft dat op een 33 stuurhuis lijkt... :wink:

RE: Bekrachtigd stuurhuis 33

Geplaatst: vr okt 04, 2013 10:38
door high fidelitaly
kwam dit oude toppic juist tegen.

je kan deze stuurhuizen wel degelijk zelf reviseren, heb er destijds tientallen hersteld en ga dat binnenkort (preventief, want motor ligt eruit) bij mijn 16V ook doen.

gewoon revisie setje bij ZF bestellen voor enkele eurootjes en je hebt weer goed stuurhuis