Pagina 1 van 1
hoe werkt een lmm?
Geplaatst: wo dec 28, 2011 17:18
door Efrem33
ik vraag me af hoe een lmm werkt?
zijn dit gloeidraden die doormiddel van afkoeling van de langsstromende lucht het mengsel berekend of,
door de langsstromende lucht bewegen de draden en word zo het mengsel berekend?
of heb ik het helemaal mis en werkt het op een totaal andere manier?
Groet Efrem
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: wo dec 28, 2011 18:44
door AlfettaOwner
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: wo dec 28, 2011 20:13
door Efrem33
thanx
komt het ineens veel hogere brandstofverbruik toch door de lmm.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 10:11
door WhizzMan
Een versleten LMM is bijna altijd heel geleidelijk in het afnemen van vermogen en toenemen van verbruik. Ik zou eerst eens wat gaan nameten en uitlezen voordat je die conclusie trekt. Valse lucht, slechte vonk, een lek in je inlaat of uitlaat of een slechte/stukke lambdasonde kunnen ook dit probleem veroorzaken. Thermostaten die open blijven staan en slechte KVStemperatuursensoren zijn ook berucht in het verhogen van brandstofverbruik.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 10:54
door Efrem33
Valse lucht en de kvs sensor kan ik wel ff controleren,
Ik heb van de week een k&n filter gemonteerd en het filter goed in de olie gezet,
beetje te veel denkk. En daarna begon ie ineens flink te zuipen, heb het idee dat de lmm
Vervuild is ofzo.
Zijn er waardes voor de kvs sensor waar deze aan moet voldoen?
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 11:23
door peppe
teveel olie in een sportluchtfilter is niet goed, het ding moet wel nog kunnen "ademen".
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 11:40
door Efrem33
maar dan zou de auto minder moeten gaan verbruiken als het filter ''dicht'' zit, dan komt er minder lucht langs het element in de lmm
waardoor deze minder afkoelt dus minder zijn best hoeft te doen om op temperatuur te blijven.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 12:40
door wim V8
Als t filter dicht zit zal je meer gas moeten geven met te weinig lucht, met een dicht filter zijn de standaardverhoudingen toch al zoek,dus bijv. gasklepstand tov hoeveelheid lucht die binnenkomt, en regelt de computer zich t apezuur!
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 12:58
door Efrem33
das een duidelijk verhaal!
het is toch de bedoeling om een nieuw filter te kopen, deze had ik toevallig nog liggen van een donor auto dus de staat van het filter is me niet helemaal duidelijk.
weet alleen day er geen gaten inzitten.
net wel de lmm tussen het aanzuigtraject gehaald en op het element zat een prop papier ofzo, kon deze zonder moeite verwijderen.
wel even een rondje gereden maar op zo'n korte afstand heb ik niet echt een goede maatstaaf. kon ook niet merken of de auto nu beter of anders loopt.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 13:17
door wim V8
probeer t maar eens zonder filter.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: do dec 29, 2011 17:13
door WhizzMan
Nu worden de omstandigheden een stukje duidelijker. Ja, ontzettend veel te veel olie op het meetelement in de LMM kan hem ontregelen. Als die olie verbrand kan je ook residu krijgen op de sensor die niet meer weg te krijgen is met wat pech. Je kan met remmenreiniger of alcohol de sensor wel afspoelen, maar ga niet met wattenstaafjes of zo aan de slag. De kans dat je dan krassen of beschadigingen maakt is te groot. Laat de sensor ook goed opdrogen voor je hem weer monteert.
Op zich zou je met een normaal geolied filter nergens last van moeten hebben, de verhalen dat olie op zo'n filter altijd je sensor sloopt zijn gewoon niet waar. Zonder olie op het filter sloop je je sensor (en de rest van je motor) ontzettend veel sneller. De silica in de fijnstof die je dan namelijk doorlaat, zal je sensor letterlijk zandstralen (reken voor de lol uit hoeveel liter lucht er in een uurtje langs het ding stroomt) en in je motorolie terecht komen. In die olie werkt het als een soort poliijstpasta en je gaat in hele korte tijd je zuigerveren en daarna je glijlagers naar de hemel helpen.
Te veel olie op je inlegfilter zorgt voor een verstopping van je filter, waardoor inderdaad je ECU raar moet gaan bijregelen en ontstekingstijdstippen niet meer overeen komen met gaspedaalstand en de hoeveelheid lucht/brandstof die in de motor komen. Ook al gaat de boel niet stuk, het rendement gaat zwaar naar beneden, dus dan krijg je meer brandstofverbruik. Je kan dit filter gewoon in de biotex te weken leggen en daarna goed uitspoelen en laten opdrogen. Verse (speciale) olie er op, uurtje laten uitlekken, afdeppen met keukenpapier en je kan weer een poosje vooruit.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: vr dec 30, 2011 10:18
door Efrem33
Okee, met remmenreiniger kan wel dus. Was in de veronderstelling dat dit te agressief
werkt.
En dat je een luchtfilter nodig hebt is duidelijk maar hoe kan het aangezogen vuil in je olie komen er heerst toch een overdruk in het carter?
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: vr dec 30, 2011 14:05
door Efrem33
vooruitgang geboekt op het lmm front, net de lmm weer gedemonteerd en goed ingespoten met remmenreiniger.
de motor keert nu weer mooi terug naar stationair toerental na dat ik stil sta.
luchtfilter heb ik nog niet zchoongemaakt, volgende week moet ik weer werken dus ben ik weer onderweg met de bus, dus heb ik mooi de tijd om het filter te laten weken in de bio.
Groet Efrem
Re: RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: za dec 31, 2011 12:11
door WhizzMan
Okee, met remmenreiniger kan wel dus. Was in de veronderstelling dat dit te agressief
werkt.
En dat je een luchtfilter nodig hebt is duidelijk maar hoe kan het aangezogen vuil in je olie komen er heerst toch een overdruk in het carter?
Hoe denk je dat lucht de motor in komt om te zorgen dat brandstof verbrand? Het wordt gewoon aangezogen bij de normale inlaatslag. Dan zit het stof dus in je verbrandingsruimte. Zodra je de boel dan aansteekt, is er een druk van meer dan 10 bar in je verbrandingsruimte, er gaan dan gassen (met stof er in) langs de zuigerveren je blok in en er blijft ook stof op de cylinderwand plakken in het olielaagje wat daar zit. Omdat het stof zo fijn is, zal het of tussen de zuigerveren en de cylinderwand blijven zitten en daar krassen veroorzaken, of het glipt er uiteindelijk langs en wordt met de olie die door je olieschraapveren van de cylinderwand in je olie opgenomen. Daar wordt het gedeeltelijk wel uitgefilterd door het oliefilter, maar de fijnere stofdeeltjes blijven gewoon in je olie zitten. Een oliefilter pakt meestal deeltjes die groter zijn dan 40 micrometer uit de olie. De dikte van de oliefilm bij je zuigerveren en je krukaslagers is kleiner. Stofdeeltjes die daar veel schade kunnen opleveren worden dus niet door je oliefilter opgevangen, wat op zichzelf een goede reden is om je olie regelmatig te vervangen.
Dit is ook een reden om misschien wel geen inlegfilter te nemen. Omdat een inlegfilter veel grotere "gaten" heeft om lucht door te laten, worden deze microstofdeeltjes (het overgrote deel van stof in de lucht) niet 100% gefilterd. Ze blijven als het goed is plakken aan de olie in je filter, maar een klein deel wervelt gewoon langs het filter en komt in je motor terecht. Bij een papierfilter is dat bijna niet mogelijk, want de gaatjes zijn gewoon te klein. Claims dat 99% van de stof die door een papierfilter wordt gevangen ook door een katoenen inlegfilter worden opgepakt zijn heel indrukwekkend, tot je je realiseert dat die 1% die niet gefilterd wordt wel duizenden keren meer kan zijn dan bij dat papierfilter er uiteindelijk aan schadelijke stofdeeltjes worden doorgelaten. Ik ben opgehouden met inlegfilters in m'n dagelijkse auto's te doen. Ja, er zit nu een BMC in m'n daily, maar dat is omdat ik de luchtfilterbak nog niet heb teruggebouwd, hij ligt al een poosje klaar.
RE: hoe werkt een lmm?
Geplaatst: ma jan 09, 2012 21:57
door Efrem33
Aangezien Ik mijn 146 niet dagelijks gebruik zal de vervuiling van de verbrandingskamer bij mij wel meevallen dus durf ik het risico wel te nemen, maar ik denk dat een bedrijf als k&n wat toch een amerikaans bedrijf is het risico niet gaat nemen dat ze voor de rechter gesleept kunnen worden door
ontevreden gebruikers.
Maar dat ff in het midden gelaten heb ik het filter schoongemaakt met biotex (wat een zwarte bagger kwam er van het filter hee!!) en daarna ook nog met het bijgeleverde schoonmaak spul in het olie/servicekitje van k&n daarna het filter zoals beschreven in de olie gezet en rij nu weer met een mooi roze filter in het rond
kan toch niet echt veel verschil merken qua vermogen, met voor de schoonmaak. wel is het verbruik weer normaal (ook de lmm schoongemaakt)
Misschien toch nog iets anders aan de hand, heb toch nog het idee dat de motor inhoud bij 5000tpm.
Ik haal binnenkort de kat er wel eens tussenuit om te vergelijken!
Bedankt voor jullie reacties
