Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

carterstoplekkage=opgelost

ma dec 26, 2011 14:10

beste medeforummers,

ik zit met het volgende probleem. Van de 147 van mijn zoon was het schroefdraad van de carterstop dol, iets wat wel vaker voorkomt. Nu heeft midlock er een prachtige oplossing voor. Een tapset met een overmaatse nieuwe carterstop, maat M18 geloof ik. dit kunstje heb ik al een paar keer probleemloos opgelost. Echter hoe het fout is gegaan weet ik niet maar (stom stom) ik het het overmaatse schroefdraad scheef getapt.
Daardoor dicht de nieuwe stop dus niet af en blijft lekken. welliswaar niet veel maar toch.
eigenlijk moet er dus een andere carterpan onder, maar ik vraag me af of het niet met een of ander dichtingsmiddel niet op te lossen is.
er is van Loctite een schroefdraaddichtingsmiddel in de handel (Loctite 577 en 55, dit laatste is een soort dichtingkoord). Iemand ervaring hiermee? of een andere gouden tip?

Mvg, richard
Laatst gewijzigd door Berlina addicted op za jan 14, 2012 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: carterstoplekkage

ma dec 26, 2011 14:42

Ik weet niet hoe groot het gat is, maar ik heb een TimeSert kit. Die zet een stalen bus en gebruikt met wat geluk een groter gat dan wat er bij jou nu in zit. Anders zou ik toch kijken of ik een stuk pakkingpapier of iets dergelijks in plaats van een koperen ring er tussen zou doen?

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: carterstoplekkage

ma dec 26, 2011 15:01

een collega van me heeft zijn dolle plug gewoon met de groene loctite (275) vastgekregen...
het lekt na 30.000 km nog steeds niet..
enig nadeel is dat de olie afgezogen moet worden via de peilstok..

op assemblage lijnen heb ik ze vaak 'witte' zien gebruiken voor afdichtingen bij brandstoftanks etc...er zijn ook best veel sorten te koop
toepassingen loctite

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: carterstoplekkage

ma dec 26, 2011 17:25

Densitol van Griffon(bekend van de s-39) is daar super voor.
Benzine en oliebstendig ook onder druk. http://www.griffon.nl/nl-nl/producten/8 ... -densitol/
Ik heb mijn tankfilterhouder/aanzuigflens de nieuwe pakking aan twee kanten ermee ingesmeerd, zit al 3 jaar perfect met volle lading benzine
erbovenop. Gr. Wim.
http://www.alfamontreal.info/Montreal/T ... Flange.jpg
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

Re: carterstoplekkage

ma dec 26, 2011 23:53

beste medeforummers,

ik zit met het volgende probleem. Van de 147 van mijn zoon was het schroefdraad van de carterstop dol, iets wat wel vaker voorkomt. Nu heeft midlock er een prachtige oplossing voor. Een tapset met een overmaatse nieuwe carterstop, maat M18 geloof ik. dit kunstje heb ik al een paar keer probleemloos opgelost. Echter hoe het fout is gegaan weet ik niet maar (stom stom) ik het het overmaatse schroefdraad scheef getapt.
Daardoor dicht de nieuwe stop dus niet af en blijft lekken. welliswaar niet veel maar toch.
eigenlijk moet er dus een andere carterpan onder, maar ik vraag me af of het niet met een of ander dichtingsmiddel niet op te lossen is.
er is van Loctite een schroefdraaddichtingsmiddel in de handel (Loctite 577 en 55, dit laatste is een soort dichtingkoord). Iemand ervaring hiermee? of een andere gouden tip?

Mvg, richard
Heb hetzelfde gehad met de Scenic van mijn vrouw (stom,stom,stom even snel op straat, half onder de auto liggend en ook scheef gegaan.)

Inmiddels rijdt hij al weer 200.000 km met de volgende oplossing:

M18 plug, juiste maat rubber O-ring daaromheen en daaromheen een holle koperen ring.Heb even geen foto bij de hand, maar hoop dat het zo duidelijk is.
164TD '90 432.000 km (waarvan de laatste 30.000 op slaolie) in ruste
164TD '94 300.000 km daily driver
164 Q4 '94 210.000 km medicijn tegen de midlife crisis.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: carterstoplekkage

di dec 27, 2011 08:49

Loctite hydraulic sealant. Nr 572 dacht ik, rood spul, gegarandaard dicht. Valt ook weer los te krijgen, zij het met wat moeite.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: carterstoplekkage

di dec 27, 2011 12:54

Je zou het kunnen proberen met een stop van een versnellingsbak van een 164, deze loopt iets taps en is voorzien van teflon tape. Mijn schroefdraad was ook dol en heb dit toegepast en met goed gevolg. Succes.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: carterstoplekkage

wo dec 28, 2011 17:49

Allereerst tot zover dank aan allen voor de reacties,

@Richard 75, dank voor de handige link met Loctite toepassingen (nooit geweten dat ze zoveel produkten maken)
@164 TD Ik weet wat je bedoelt, de tip van de rubber O ring samen met holle koperen ring kwam ik ook al op een ander forum tegen.

ik ga morgen even langs Brezan, kijken wat zij eventueel adviseren. het zal denk ik toch wel iets van Loctite worden denk ik, alhoewel de O ring met holle koperen ring ook wel een optie is, kijken wat zij adviseren.
nogmaals, dank tot zover, ik meld me wel weer met de eventuele oplossing,

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: carterstoplekkage

za jan 14, 2012 21:14

Was ik helemaal vergeten te vermelden, de lekkage is inmiddels verholpen. Gastape lukte niet, dat hadden we al geprobeerd dat lost op in de olie. Met Loctite 55 is het uiteindelijk gelukt. Dat is ook oliebestendig.
Het ziet eruit als 'dentalfloss' alleen een fractie dikker en oersterk. Je wikkelt het volgens de beschrijving kriskras en ruimschoots om het schroefdraad van de carterstop en draait die weer nornaal vast in het carter. fluitje van een cent en nu bijna 2 weken verder is de stop nog kurkdroog.

Mvg, Richard


Meld dit bericht
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”