Pagina 1 van 1
Kitcar
Geplaatst: do dec 22, 2011 22:31
door jacco-hofstede
afgelopen zomer heb ik een kitcar gekocht.
Een sylva striker
Ik dacht dat die in redelijke staat was maar helaas was het nodig het frame opnieuw te laten stralen en coaten.
Dat is nu gebeurd dus word het tijd om hem weer op te bouwen.
origineel was de hij voorzien van een ford kent blokje met een vierbak.
eigenlijk heb ik niet zoveel met dit motortje geheel gemaakt uit giet ijzer en voorzien van onderliggende nokkenas.
nu is bij mij het idee ontstaan om hem voorzien van een 1600 of 1750 nord motor.
Het geen veel beter past bij mijn liefde voor alfa romeo.
Een 2.0 motor wordt mij waarschijnlijk te duur en het autotje weegt maar 500 kg dus 110 tot 130pk is al heel wat.
maar ik heb een aantal vragen hoe hoog is een nord motor en hoe breed?
welke variant kan ik het beste gebruiken van een juul of een later model.
welke bak kan ik het beste gebruiken en trans axiale valt af vanwege de starre achteras
hierbij nog 3 foto's

RE: Kitcar
Geplaatst: do dec 22, 2011 23:53
door Tonio
De maten van een Nord-blok heb ik zo niet bij de hand. Maar er zijn al een boel van zulke Lotus Seven replica's / kitcars waar een Alfa motor ingebouwd is. Dus als je wilt dan moet het kunnen. (Met vast en zeker ook de nodige aanpassingen.) Hierbij wat inspiratie:
http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... plica.html
http://benvn.nl/7/7-pag-alfa75.htm (NB geen viercilinder maar zelfs een Alfa V6)
http://www.youtube.com/watch?v=QkTKSytn ... annel_page
http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... plica.html
.
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 09:44
door Bullettooth
Ik zou er een 2.0 TS van een 75 in mikken. Dat vond ik toch een erg 'lekkere' motor...
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 09:45
door HAAK28
Ik heb er wel eens 1 gezien bij alfa nord.
Waarom wordt een 2-liter te duur? Zo duur zijn die blokjes niet toch?
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 12:29
door jacco-hofstede
Een ts motor uit een 75 gaat hem helaas niet worden daarvan is het inlaat spruitstuk te breed.
of ik moet de Ts motor dan ombouwen voor carbs. wat ook weer een berg geld kost
Het frame van mijn kitcar is asymetrisch en de motor ligt het dus ook scheeft in.
Re: RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 14:47
door Bullettooth
Een ts motor uit een 75 gaat hem helaas niet worden daarvan is het inlaat spruitstuk te breed.
of ik moet de Ts motor dan ombouwen voor carbs. wat ook weer een berg geld kost
Het frame van mijn kitcar is asymetrisch en de motor ligt het dus ook scheeft in.
Dit kan ik niet helemaal volgen!?
Een ts motor heeft omwille van de dubbele bougies een andere klephoek (kleiner) dan zijn 4 bougie NORD equivalent. De kop is dus juist smaller!
Inlaat collector ombouwen is wellicht nog wel 'het makkelijkste'.
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 15:49
door WhizzMan
het inlaatspruitstuk steekt te ver uit naast de kop, vermoed ik. Dit zal dan waarschijnlijk zo hoog uit de motorruimte omhoog steken dat het in het zichtsveld van de bestuurder komt en deze de weg niet meer kan zien.
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 16:40
door B-lee
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 19:17
door jacco-hofstede
het moet bij de motor zo zijn dat de cilinderkop het hoogste gedeelte van van de motor is anders kom ik echt in de knoop met de motorkap.
maar nogmaals wat zijn de afmetingen van een nord motor en zijn er hoogte verschillen tussen de verschillende cilinder inhouden?
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 20:17
door giuliettaevo
Er zijn idd hoogte verschillen. 1300 en 1600 zijn bv lager als een 2000.
Maar de totale hoogte is moelijk te zeggen, dat hangt ook af van de ruimte waarin hij komt te hangen. Als er bv een stuurhuis onder de motor door moet is dat ook van invloed. De vorm van de carterpan zal je ook kwijt moeten kunnen, anders zal er een carterpan aangepast moeten worden of zelfs een nieuwe pan koeten worden gemaakt.
Volgens mij is een Nord motor niet byzonder hoog vergeleken met andere motoren.
Misschien zit er ergens een liefhebber in de buurt waar je even op kunt meten of waarvan je een kaal blok kunt lenen om te passen? Zelf heb ik alleen nog maar v6-en liggen maar die wil ik met plezier met je passen...

RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 20:36
door WhizzMan
Een collega van mij heeft de eerste stryker in Nederland op kenteken gekregen. Hij had er een 4 AGE motor in zitten, meen ik. Dat is weliswaar geen alfablokje, maar wel gesneden koek voor zo'n ding en meer dan 150 paardjes is ook prima haalbaar.
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 20:36
door jacco-hofstede
Een 6 cilinder valt helaas zoizo af die is zeker veel te breed helaas.
Anders was dat zeker de meest fantastische motor geweest om te gebruiken.
ik zal nog een foto plaatsen over hoe de motor er precies in staat.

RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 21:02
door wim V8
Heeft weinig met jouwes te maken maar afgelopen zomer spotte ik supergave kitcar, met twinspark en trans-axle.
twinspark kan ook zonder trans-axle, of anders een nordmotor.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ht=#732066
Gr. Wim.
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 21:43
door B-lee
Ik zou voor een alfetta blok gaan die heeft een smaller carter dan een 105 model
RE: Kitcar
Geplaatst: vr dec 23, 2011 22:20
door de alfist
heb nog wel een 2.0 staan opgeboud met hoge compressie zuigers en laat lagers alles nieuw nog geen km gedraaid en niet ver bij je vandaan